مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

تلاوت صفحه303 :

قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :
آیه شماره 37  از سوره مبارکه طه
وَ لَقَدْ مَنَنَّا عَلَیْکَ مَرَّةً أُخْرَى
و ما بار دیگر تو را مشمول نعمت خود ساختیم...
نکات تفسیری :
1- نعمت‏هاى الهى از باب امتنان است، نه استحقاق. «و لقد مننّا»
2- هیچگاه الطاف خداوند را از یاد نبریم. «و لقد مننّا علیک مَرّة اُخرى»
خدا می داند در دفتر امام زمان (عج) جزو چه کسانی هستیم! کسی که اعمال بندگان در هر هفته دو روز (روز دوشنبه و پنجشنبه) به او عرضه می شود. همین قدر می دانیم که آن طوری که باید باشیم ، نیستیم ! (در محضر بهجت :2/120),07
تلاوت صفحه 302 :

قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :
آیه شماره 48  از سوره مبارکه عنکبوت
وَ مَا کُنتَ تَتْلُواْ مِن قَبْلِهِ مِن کِتَابٍ وَ لَا تخَطُّهُ بِیَمِینِکَ إِذًا لاَّرْتَابَ الْمُبْطِلُونَ
تو هرگز پیش از این کتابی نمی‏ خواندی، و با دست خود چیزی نمی‏ نوشتی، مبادا کسانی که در صدد (تکذیب و) ابطال سخنان تو هستند، شک و تردید کنند!
نکات تفسیری :
1- به خواندن و نوشتن خود مغرور نشویم، گاهى به اراده‏ ى الهى، یک فرد اُمّى و درس نخوانده، فرهنگ بشریّت را عوض مى‏ کند. «و ما کنتَ تتلوا»
نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت‏                                        به غمزه مسأله آموز صد مدرّس شد.
2- یکى از دلایل حقّانیّت قرآن، امّى بودن پیامبر اسلام است. «و لاتخطّهُ...»
3- هوشیارى و جلوگیرى از سوءاستفاده و بهانه‏ تراشى مخالفان لازم است. «اذاً لارتاب المبطلون»
4- نزول قرآن بر پیامبر امّى که خواندن و نوشتن نمى‏ داند، از راههاى اتمام حجّت خداوند بر مردم است. «اذاً لارتاب المبطلون»
5 - رها کردن حقّ و به سراغ زمینه ‏هاى شک و تردید رفتن، نشانه‏ ى بیمارى و انگیزه‏ هاى ناصحیح انسان است. «لارتاب المبطلون»
تلاوت صفحه301 :

قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :
آیه شماره 47  از سوره مبارکه عنکبوت
وَ کَذَالِکَ أَنزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ فَالَّذِینَ ءَاتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مِنْ هَؤُلَاءِ مَن یُؤْمِنُ بِهِ وَ مَا یجَاحَدُ بِایَاتِنَا إِلَّا الْکَفِرُونَ
و این گونه، کتاب ( قرآن) را بر تو نازل کردیم، کسانی که کتاب (آسمانی)به آنها داده‏ ایم به این کتاب ایمان می‏ آورند; و بعضی از این گروه ( مشرکان) نیز به آن مؤمن می‏ شوند; و آیات ما را جز کافران انکار نمی‏ کنند.
نکات تفسیری :
1- قرآن، پیروان همه‏ ى ادیان پیشین را به اسلام دعوت مى‏ کند. «فالّذین آتیناهم الکتاب یؤمنون به»
2- هدایت‏گرى الهى حتمى و لازم است، گرچه همه‏ ى مردم هدایت پذیر نباشند. «انزلنا - و مِن هؤلاء مَن یؤمن به»
3- کسانى که با قرآن آشنا مى‏ شوند ولى آن را نمى‏ پذیرند، گرفتار نوعى کفرند. «و ما یجحد بآیاتنا الاّ الکافرون»
بزم مارا باز آمد عالم آرایى دگر                                         کز قدومش بزم ما گردیده سینایى دگر
قرنها بگذشته از موسى و شرح رود نیل                            آمده اینک به فتح نیل موسایى دگر

ولادت امام حلم و شکیبایی باب الحوائج امام موسی کاظم بر شما مبارک

امام موسی کاظم علیه السلام : در دین خدا، دنبال فهم عمیق باشید؛ زیرا فهم عمیق در دین، کلید بصیرت و کمال عبادت و سبب تحصیل مقام های والا و مراتب شکوهمند در امور دین ودنیاست. و برتری فقیه بر عابد، مانند آفتاب است بر کواکب، و کسی که در دینش فهم عمیق نجوید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد.
روز هفتم ماه صفر در تقویم های رسمی کشور به عنوان روز ولادت امام موسی کاظم(ع)نامگذاری شده است . اما هفتم ماه صفر در میان شیعیان جهان به خصوص در شهر قم به عنوان روز شهادت امام حسن مجتبی (ع) است و علمای شیعه بیش از ۵ قرن است که به این موضوع ملتزم بوده اند. لذا مناسب است در جمع بین دو قول ( مشهور ) در روز هفتم صفر به شهادت سبط اکبر امام مجتبی (علیه الاف التحیطة والثناء ) و تولد امام موسی کاظم علیه السلام ترتیب مجالس برای هر دو امام بزرگوار به اینکه مصائب امام دوم (علیه السلام) و مناقب امام هفتم (علیه السلام) را متذکر و یاداور باشند واینگونه احتیاط حاصل شود.
استاد شیر خدایی :
"... در حدیثی به نقل از امام صادق علیه السلام اولین دادگاهی که در قیامت بر پا می شود، دادگاه قاتل محسن بن علی (ع) است ..."
 

برای دانلود کردن اینجا کلیک کنید.
درس 45 قسمتهایی از نامه عتاب آمیز امیر مؤمنان علی علیه السلام  به عثمان بن حنیف والی بصره است . عثمان یکی از صحابی مهم پیامبر اکرم و از اصحاب و یاران وفادار امیر مؤمنان بود . ایشان در مهمانی شرکت کرده که اشرافی بوده ، نه به جهت رانت خواری ؛ فقط دعوت صاحب ضیافت را پذیرفته و در ان مجلس شرکت کرده و حضرت به این دلیل و فارغ از مجلس و صاحب مجلس ،او را به شدت مورد انتقاد قرار داده و می فرماید: ...


برای دانلود کردن اینجا کلیک کنید.
تلاوت صفحه 300 :

قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :
آیه شماره 11  از سوره مبارکه طه
فَلَمَّا أَتَئهَا نُودِىَ یَمُوسىَ
هنگامی که نزد آتش آمد، ندا داده شد که: ای موسی!
نکات تفسیری :
1- چه بسا انسان به قصد کارى گام برمى‏ دارد، امّا به نتیجه دیگرى مى‏ رسد. «آتیکم منها بقَبَس... نُودى»
رفت موسى کآتشى آرد بدست‏                                   آتشى دید او که از آتش بِرَست‏
2- همین که اراده ‏ى خداوند بر تحقّق چیزى تعلّق گرفت، تمام وسایل به خدمت آن هدف درمى‏ آیند. (تاریکى شب، باردارى همسر، گم‏ کردن راه، دیدن آتش، همه مقدّمه جذب موسى‏ علیه السلام و ارائه وحى و نبوّت به او در میعادگاه الهى شد.)
تلاوت صفحه 299 :

قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :
آیه شماره 52  از سوره مبارکه ابراهیم
هَذَا بَلاَغٌ لِّلنَّاسِ وَلِیُنذَرُواْ بِهِ وَلِیَعْلَمُواْ أَنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَلِیَذَّکَّرَ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ
این [قرآن] ابلاغى براى مردم است [تا به وسیله آن هدایت‏ شوند] و بدان بیم یابند و بدانند که او معبودى یگانه است و تا صاحبان خرد پند گیرند
نکات تفسیری :
1- قرآن مایه‏ ى تبلیغ است ومبلّغین باید مایه‏ ى تبلیغى خود را از قرآن بگیرند.«هذا بلاغ»
2- قرآن، کتاب توحید است و از قرآن باید مُوحّد ساخته شود. «هذا بلاغ ... لیعلموا انّما هو اله واحد»
3- دانستن کافى نیست، توجه و تذکّر نیز لازم است. «لیعلموا لیذکّر»
4- اُنس با قرآن، هم معرفت و شناخت و دید به انسان مى‏ دهد. «لیعلموا» و هم با تذکر و پند، آدمى را به اعمال خیر تشویق مى‏ کند. «لیذکّر»
5- قرآن، براى عموم مردم ابلاغ است، امّا تنها صاحبان عقل متذکّر مى‏ شوند و از آن پند مى‏ گیرند. «ولیذکّر اولوا الالباب» آرى اگر به رهنمودهاى قرآن با جان ودل توجّه کنیم، انسان موّحد و متذکّرى مى‏ شویم. انشاء اللَّه
پنجم صفر سالروز شهادت ریحانه  امام حسین(ع) حضرت رقیه‌(س) است که سندی بر مظلومیت خاندان پیامبر‌(ص) می‌باشد.
"السلام علیک یا بنت الحسین علیه السلام و اشفعی لنا فی الجنة"
جاده ‏های بیابانی، حرمتِ پاهای زخمی را نگاه نداشته ‏اند. تازیانه‏ ها پیکرِ سه ‏ساله را خوب می‏ شناسند و خورشیدی که آتش می‏ گرید و عطش را در حنجره‏ ها سنگین‏ تر می‏ کند.
و اینک ، شبِ شام ، سنگین بر شهر لمیده است ؛ چنان که سقفِ ویرانه را توانِ تحمّل نیست .
لهیبِ ماتمی که از خرابه می‏ تراود، قصرِ ابلیس را به آتش کشیده است.
بادها زوزه می‏ کشند و ابرها، اشک می‏ ریزند.
امّا میان این همه غوغا ، ضجّه ‏ای کودکانه ، ستون‏های متزلزل شام را به لرزه نشانده است.
پیش‏تر اگر بروی ، خواهی شنید و خواهی دید، دخترکی سیاه‏پوش که هر لحظه، نامِ پدر بردنش، عطوفت را در دلِ حتّی سنگ‏ها، به آتشفشانی بَدَل می‏ کند....

"السلام علیک یا بنت الحسین علیه السلام و اشفعی لنا فی الجنة"

دسته بندی ها

حدیث هفته

امید پاداش و ترس از کیفر

امام علی علیه ‏السلام:

اِبتَذِل نَفسَکَ فیمَا افتَرَضَ اللّهُ عَلَیکَ، راجِیا ثَوابَهُ ومُتَخَوِّفا عِقابَهُ.

نفس خویش را در راه آنچه خدا بر تو فرض کرده است، به امید پاداش و ترس از کیفر او، به تسلیم و خضوع وا دار.

نهج البلاغة، نامه 59

 

 

ایام شما در پناه حضرت زهرا (س)