مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

... وجود مبارک امام کاظم علیه السلام حدیثی دارد با این مضمون :" مَن اقتَصَدَ و قَنَعَ بقیت علیه النعمة و من بذَّرَ و أسرَفَ زالت علیه النعمة " اگر خانواده ای و جامعه ای مقتصد بود (یعنی در خرج کردن میانه روی و اعتدال پیشه کرد) و قانع بود، ( قناعت صفتی است که ربطی به پولدار و فقیر بودن ندارد، قناعت یک خصلتی است که اگر کسی در زندگی در هر شرایطی چه ثروت قارون را داشته باشد .....
 

برای دانلود کردن اینجا کلیک کنید.
قرائت صفحه273:

قطره ای از دریای بیکران کلام الهی:
آیه شماره 58  از سوره مبارکه فرقان
وَ تَوَکَّلْ عَلىَ الْحَىّ‏ِ الَّذِى لَا یَمُوتُ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَ کَفَى‏ بِهِ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِیرًا
و توکل کن بر آن زنده‏ ای که هرگز نمی‏ میرد; و تسبیح و حمد او را بجا آور; و همین بس که او از گناهان بندگانش آگاه است!
نکات تفسیری:
1- تکیه‏ ى فانى بر فانى لغو است. «توکّل على الحىّ الّذى لایموت»
2- خدایى را وکیل بگیر که براى همیشه زنده است و اگر امروز به دشمن مهلت داد تا شاید از کارشکنى و کفر دست بردارد، فردا فرصت و مهلت دارد تا از او انتقام گیرد. «لایموت»
3- توکّل قلبى باید با تسبیح و حمد عملى همراه باشد. «و سبّح بحمد»
4 - خداوند به کارهاى جزئى مردم علم دقیق دارد. «بذنوب عباده»
5- گناهکاران نیز بندگان خدا هستند. «ذنوب عباده»
یکی دیگر از موانع برکت در زندگی انسان حق الناس است. در روایات حق الناس به سنگی که به پای کبوتری بسته شده تشبیه شده که مانع پرواز کردن او می شود . انسانی که حق الناس در زندگی اش آمد نمی تواند بالا برود و رشد کند. لذا در حدیث داریم اگر کسی حقی را از کسی سلب کرد و به او نداد خدا برکت را از زندگی او می گیرد....
 

برای دانلود کردن اینجا کلیک کنید.
قرائت صفحه272:

قطره ای از دریای بیکران کلام الهی:
آیه شماره 57  از سوره مبارکه فرقان
قُلْ مَا أَسْئلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَن شَاءَ أَن یَتَّخِذَ إِلىَ‏ رَبِّهِ سَبِیلًا
بگو: «من در برابر آن (ابلاغ آیین خدا) هیچ گونه پاداشی از شما نمی‏ طلبم; مگر کسی که بخواهد راهی بسوی پروردگارش برگزیند (این پاداش من است.)»
نکات تفسیری:
1-رهبرى موفّق است که بى‏ توقّعى خود را به مردم اعلام کند. «قل ما اسئلکم»
2- انسان، زمانى به اخلاص مى‏ رسد که هیچ گونه پاداش مادّى و عنوانى و زبانى نخواهد. «ما اسئلکم من اجر»
3- انسان در انتخاب راه و عقیده آزاد است. «من شاء أن یتّخذ»
4- مزد انبیا این است که مردم خدا را بندگى کنند. «الى ربّه سبیلا»
عوامل و موانع برکت در زندگی چیست؟ یکی از موانع برکت در زندگی گناه است ... در سوره مبارکه نور می فرماید :" فقلت استغفروا ربّه انه کان تواباً" شما استغفار کنید خدا شما را می بخشد و می آمرزد . وقتی استغفار کردی و من بخشیدم چه اتفاقی می افتد ؟ در ایات بعد اثر آن را بیان می کند ؛ اگر شما استغفارکردید، سبب نزول رحمت و برکات الهی می شود ...

برای دانلود کردن اینجا کلیک کنید.
در درسهای قبل داشتیم که سیاقة و قیادة هر دو به معنای راندن است با این تفاوت که سیاقة یعنی پشت کسی قرار بگیریم و او را به جلو هل دهیم و قیادة برعکس آن است یعنی کسی جلو قرار گیرد و مردم را از پشت سر دنبال خودش می کشد. در آیه 73 سوره زمر داریم : " و سیق الذین اتقوا ربّهم الی الجنة" چرا سیق گفته ؟ مگر آنها دلشان نمی خواهد به بهشت بروند که آنها را به سمت بهشت هُل می دهند؟
در بحار الانوار روایتی داریم که در روز قیامت وقتی صفوف مردم از هم متمایز می شود و بهشتیان مشخص می شوند ، از خدا در خواست می کنند که ما می خواهیم قبل از ورود به بهشت مولایمان اباعبدالله را ببینیم! بعد از اینکه خواسته آنها اجابت می شود و امام حسین به دیدار اینها می آید . پس از این دیدار به قدری مجذوب آقا می شوند که نمی توانند از این دیدار دل بکنند سرانجام ملائکه می آیند آنها را هل می دهند به سوی بهشت ....


برای دانلود کردن اینجا کلیک کنید.
قرائت صفحه271:

قطره ای از دریای بیکران کلام الهی:
آیه شماره 56  از سوره مبارکه فرقان
وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا مُبَشِّرًا وَ نَذِیرًا
(ای پیامبر!) ما تو را جز بعنوان بشارت دهنده و انذار کننده نفرستادیم!
نکات تفسیری:
1- انبیاء ضامن وظیفه‏ ى خود هستند، نه نتیجه. «و ما ارسلناک الا مبشّراً و نذیرا»
2- در ارشاد و تبلیغ، هشدار و مژده در کنار هم کارساز است. «مبشّراً و نذیرا»
3- انبیاء حقّ اجبار مردم و سیطره بر آنها را ندارند. «الاّ مبشّراً و نذیرا»
4- انسان، به هشدار بیشتر نیاز دارد تا بشارت. (کلمه‏ ى «نذیر» صیغه‏ ى مبالغه و نشانه‏ ى تأکید است) «نذیرا»
... یکی از مصادیق برکت که در قرآن از آن یاد شده ، آیه 113 سوره مبارکه صافات است: "و بارکنا علیه و علی اسحاق و من ذریتهما محسنٌ و ظالمٌ لنفسه مبین" ما به ابراهیم و اسحاق و ذریه ایشان برکت دادیم ( تمام انبیاء بنی اسرائیل همه از نسل اسحاق هستند که فرزند ساره همسر اول حضرت ابراهیم است)
پس اولاد با برکت یک مصداق زندگی مبارک و خانواده با برکت است . در روایتی از وجود مبارک خاتم الانبیاء حضرت محمد (ص) است که ....
 

برای دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.
حجم: 10.2 مگابایت

قرائت صفحه270 :

قطره ای از دریای بیکران کلام الهی:
آیه شماره 55  از سوره مبارکه فرقان
وَ یَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا یَنفَعُهُمْ وَ لَا یَضُرُّهُمْ وَ کاَنَ الْکاَفِرُ عَلىَ‏ رَبِّهِ ظَهِیرًا
آنان جز خدا چیزهایی را می‏ پرستند که نه به آنان سودی می‏ رساند و نه زیانی; و کافران همیشه در برابر پروردگارشان (در طریق کفر) پشتیبان یکدیگرند.
نکات تفسیری:
1-عملى ارزشمند است که بدنبال آن جلب منفعت یا دفع ضررى باشد، پرستش غیر خدا ارزشى ندارد. «ویعبدون من دون اللّه ما لاینفعهم و لایضرّهم»
2- مشرکان، هیچ دلیل ومنطقى براى پرستش بت‏ها ندارند. «لاینفعهم ولایضرّهم»
3- نفع و ضرر تنها به دست خداست، نه دیگران. «لا ینفعهم و لا یضرّهم»
4- مشرکان، کافرند ودر کفر پشتیبان یکدیگرند. «کان الکافر على ربّه ظهیرا»
استاد میر باقری در پی تحلیل این فراز از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد علیه السلام « و امنعنی من السَّرف و حصّن رزقی من التلف و وفِّر ملکتی بالبرکة فیه» بیان نمودند که :" ... ما یک اسراف داریم ، یک تبذیر؛ که هر دو اینها به شدت در قرآن مورد مذمّت و نهی واقع شده ... خیلی بد است که انسان کاری انجام دهد که خداوند او را به عنوان برادر شیطان خطاب کند. دقت کنید اسراف آن جایی است که کاری را که باید در حد معمول انجام شود بیشتر انجام شود. آن مقدار بیشتر اسراف است اما تبذیر در جایی است که انجام آن کار از اساس باطل است ....
 



برای دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.
حجم: 10.3 مگابایت

دسته بندی ها

حدیث هفته

امید پاداش و ترس از کیفر

امام علی علیه ‏السلام:

اِبتَذِل نَفسَکَ فیمَا افتَرَضَ اللّهُ عَلَیکَ، راجِیا ثَوابَهُ ومُتَخَوِّفا عِقابَهُ.

نفس خویش را در راه آنچه خدا بر تو فرض کرده است، به امید پاداش و ترس از کیفر او، به تسلیم و خضوع وا دار.

نهج البلاغة، نامه 59

 

 

ایام شما در پناه حضرت زهرا (س)