مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

در آیات ابتدایی سوره مبارکه ذاریات خداوندی که رحمتش بر غضبش سبقت دارد و از هر راهی می کوشد تا بندگان خویش را به توبه و بازگشت دعوت کند، در برابر افراد متعصب و دروغگو از تعبیر لعن و قتل استفاده می کند. این نکته نشان می دهد منطق قرآن و اسلام در عین اینکه تسامح و تساهل با افراد غیر مغرض است، اما در جای خود وقتی به تمسک دروغ و پندارهای واهی حقیقتی مهم زیر سؤال می رود با اقتدار و بدون اغماض با آن برخورد می کند و همگان را به پذیرش منطقی و مستدل حقیقت دعوت می نماید.


دریافت
حجم: 16.7 مگابایت
عقاید کاملاً و به تفصیل در برزخ مورد بازخواست قرار می گیرد. و کلّاً پرونده عقاید در برزخ بسته می شود و دیگر هم باز نمی شود. اما اعمال اینگونه نیست. بعضی از اعمال در برزخ اجمالاً بررسی می شود نه تفصیلاً. از جمله اعمالی که در برزخ بررسی می شود نماز، روزه، زکات، حج، ولایت، شغل و محل کسب در آمد ....

دریافت
حجم: 25.6 مگابایت
حضرت یوسف در مواجهه با وسوسه شیطان فرمود : إنّ النفس لأمّارة بالسوء إلّا ما رحم ربّی"-سوره یوسف- اما آقا امیر المؤمنین علیه السلام در نامه 53 می فرماید: ای مالک! إن النفس لأمّارة بالسوء الّا ما رحم الله" چرا به جای ربّ می فرماید الله؟؟!


دریافت
حجم: 13.3 مگابایت

از جمله راهکارهای مقابله با اظطراب گفتگو است. اما باید سعی کنیم شنونده خوبی باشیم و به مخاطب اجازه دهیم حرفش را بزند. در حین شنیدن، باید تمام توجهمان به گوینده کلام باشد، از کلمات تاکیدی استفاده کنیم، زود قضاوت نکنیم ( یا اصلا قضاوت نکنیم) در حدّ دانش و علم خود راهکار ارائه کنیم ...

دریافت
حجم: 18.2 مگابایت
گروهی هستند که وجودشان جهنم است . اخلاقشان جهنم است" وجیء بهم جهنم" انها وقتی وارد برزخ می شوند، وارد جهنم برزخی می شوند . عذاب تأثیری در اصلاح اینها نداره، چون ذات به جهنم تبدیل شده، سوختن اینها را پاک نمی کند . تأثیری در اینکه اینها رشد کنند و بالا بیایند و آتش کم شود، ندارد. و جهنم بودنشان تأثیری در کمال و رشدشان ندارد و اینها کل برزخ را در جهنم هستند و در قیامت ...
دریافت
حجم: 15.8 مگابایت

قران به صورت ضمنی بر همگان نهیب می زند که مراقب باشید تا تعصبات و لجاجت های نابخردانه شما را از درک حقیقت غافل نکند. در جامعه کنونی و بلکه در سطحی وسیعتر در دنیای امروزی اگر با دیده حقیقت بین بنگریم، خواهیم دید که چه حق ها پایمال می گردد و چه دشمنی ها و کینه ها که شعله بر می افروزد و برخی حاضرند منافع مشترک و همگانی را به یغما دهند و برای دفاع از گروه و قبیله خود به هر حربه ای تمسک جویند. درمان این نابهنجاری ها و انحرافات برگشتن به متن قرآن و عمل به دستورات اهل بیت و پای گذاشتن بر نفس تمامیت خواه انسانی است.

البته محبت و علاقه به برخی امور در وجود انسان میلی طبیعی است، همانند محبت به سرزمین و قوم و زبان خویش ، اما محدوده و خط قرمز این محبت ها تا آنجاست که حقی پایمال نشود و باطلی بر کرسی ننشیند.

قسمت سوم سوره مبارکه طور (آیات 37-49):

دریافت
حجم: 14.7 مگابایت

حق تعالی پیامبر را بر خلق عظیم آفرید و فرمود : " آنّک لعلی خُلُقٍ عظیم"

دریافت
حجم: 13.9 مگابایت

جشن میلاد

 آخرین پیامبر الهی در 17 ربیع الاوّل دیده به جهان گشود و با انوار رخسار و جمال منوّرش، جهان تیره و تاریک، به ویژه عربستان را روشن گردانید. از امام صادق)ع( روایت شد که ابلیس، پس از رانده شدن از رحمت الهی، می‏توانست به هفت آسمان رفت و آمد کند و خبرهای آسمانی را گوش دهد، تا این که حضرت عیسی (ع) دیده به جهان گشود، از آن پس، ابلیس از سه آسمان فوقانی ممنوع شد و تنها در چهار آسمان پایین‏تر، رفت و آمد می‏کرد. ولی چون حضرت محمد(ص) به دنیا آمد، ابلیس از تمام آسمان‏ها رانده شد و رفت و آمدش ممنوع گردید و غیر از او، تمامی شیاطین نیز با تیرهای شهاب از آسمان رانده شدند. هم چنین روایت شده است که هنگام ولادت فرخنده حضرت محمد(ص)، ایوان کسری شکاف برداشت و چند کنگره آن فرو ریخت و آتش آتشکده بزرگ فارس خاموش شد؛ دریاچه ساوه خشک گردید؛ بت‏های مکه سرنگون شدند؛ نوری از وجود آن حضرت به سوی آسمان بلند شد که شعاع آن فرسنگ‏ها را روشن کرد؛ انوشیروان، پادشاه ساسانی ایران و مؤبدان بزرگ دربار وی، خواب‏های وحشتناکی دیدند؛ پس از استقرار در زمین، گفت: اَللّهُ أکْبَرُ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ کَثیراً، سُبْحانَ اللّهِ بُکْرَهً وَ أصیلاً. گفتنی است که تاریخ نگاران و سیره نویسان شیعه و اهل سنت، با این که در سال و ماه تولد آن حضرت، اتفاق نظر داشته و می‏گویند که آن حضرت در اوّل عام الفیل، برابر با سال 570 میلادی و در ماه ربیع الاوّل دیده به جهان گشود، ولی درباره روز تولد وی، اختلاف نظر دارند. شیعیان، معتقدند که رسول خدا(ص) در روز جمعه، مصادف با 17 ربیع الاوّل، به دنیا آمد و اهل سنت می‏گویند که تولد وی، روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاوّل بوده است.

به همین مناسبت در روز سه شنبه 14 آذر ماه جشنی با حضور استاد صنیعی و مدیحه سرایی و مسابقه حضوری  و... برگزار خواهد شد.

ب. مدت بیماری و تاریخ شهادت

براساس آنچه گذشت، می توان چنین استظهار کرد که آغاز بیماری ِناشی از مصدومیتِ حضرت فاطمه علیها السلام قریب 50 روز پس از رحلت رسول خدا صل الله علیه و آله بوده، اما پرسش اینجاست که این بیماری چند روز طول کشید تا به شهادت آن حضرت منتهی شد؟ در اینجا، ناچاریم دربارة روایات مربوط به تاریخ شهادت حضرت فاطمه علیها السلام داوری کنیم.

در تعداد زیادی از روایات، مدت حیاتِ حضرت فاطمه علیها السلام پس از رسول خدا صل الله علیه و آله 75 روز ذکر شده است (صفار قمی،1404ق، ص174؛ کلینی، 1363، ج1، ص241 و 458؛ ج3، ص228؛ ج4، ص561؛ مفید، 1414ق، ص185؛ طبری، 1413ق، ص134؛ ابن عبدالوهاب، 1369ق، ص47؛ طبرسی، 1406ق، ص22؛ قطب راوندی، 1409ق، ج2، ص526؛ ابن شهرآشوب، 1376ق، ج3، ص116؛ اربلی، بی تا، ج3، ص268؛ ج 2، ص77؛ طبری، 1386ق، ص52؛ حلی، 1424ق، ص58؛ خصیبی، 1411ق، ص176؛ ابن بطریق، 1407ق، ص390؛ شهید اول، 1419ق، ج2، ص62؛ طبرانی، 1415ق، ج6، ص328 ؛ همو، 1404ق، ج3، ص58؛ ابن عساکر، 1415ق، ج42، ص131؛ هیثمی، 1408ق، ج9، ص166)، بنابراین، با توجه به تاریخ رحلت رسول خدا صل الله علیه و آله (28 صفر یا 2 ربیع الاول)، شهادتِ حضرت فاطمه علیها السلام در حدود نیمة ماه جمادی الاولی رخ داده است.

دیدگاه دیگر برگرفته از روایت طبری امامی به نقل از امام صادق علیه السلام است که شهادت حضرت فاطمه علیها السلام را در سوم جمادی الثانیه دانسته است (طبری شیعی، 1413ق، ص134). بجز این دو قول، اقوال غیرمشهوری نیز به چشم می خورد که قابل اعتنا نیست (ر.ک. رشاد، 1393، ج1، ص347)، اما در تأیید دیدگاه دوم می توان به این نکات اشاره کرد:

1. آن گونه که برخی از عالمان شیعه از دیرباز احتمال داده اند، ممکن است کلمة خمسة و سبعین»، تصحیف شدة کلمه خمسة و تسعین» بوده باشد (همان، ص348). مؤید این احتمال وجودِ موارد مشابه برای چنین تصحیفی، با توجه به کم دقتی ها در کتابت و نقطه گذاری است.

2. بر اساس قول 75 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه علیها السلام نیمة جمادی الاولی می شود، درحالیکه برای این تاریخ، هیچ روایتی از معصوم نرسیده و گویا صرفاً بر اساس محاسبة 75 روز پس از 28 صفر، تاریخ شهادت استخراج شده است. این در حالی است که بر دیدگاه مقابل (سوم جمادی الثانیه) در روایتِ طبری امامی از امام صادق علیه السلام تصریح شده است.

3. بنا به استظهار برخی از محققان معاصر، روایت دالّ بر روشن بودن مشعل به هنگام تجهیز و دفن بدن حضرت فاطمه علیها السلام با روایت 75 روز سازگار نیست؛ چراکه در صورت قبول قولِ 75 روز، شهادت حضرت در شب های منتهی به نیمة ماه جمادی الاولی رخ داده که به سبب مهتابی بودن آسمان و با توجه به مخفیانه بودن غسل و دفن حضرت فاطمه علیها السلام نیازی به روشن کردن مشعل نبوده است.

نتیجه آنکه بر اساسِ ترجیح قول دوم (سوم جمادی الثانیه)، اگر تاریخ رحلت رسول خدا صل الله علیه و آله ـ آن گونه که مشهور است - 28 صفر باشد و در صورت کامل بودن هر چهار ماه (صفر، ربیع الاول، ربیع الثانی، جمادی الاولی)، مدت حیات حضرت فاطمه علیها السلام پس از پدر، 95 روز بوده است. اما این ادعا با مشکلاتی مواجه است:

الف. استبعادِ تمام بودنِ چهار ماهِ متوالیِ قمری؛

ب. وجود روایات معتبر و قابل اعتنا دالّ بر رحلت رسول خدا صل الله علیه و آله در دوم ربیع الاول که بر اساس این قول، فاصلة میان رحلت نبوی صل الله علیه و آله و شهادت ِفاطمی علیها السلام قریب سه ماه خواهد بود. بر اساس روایت کتاب تاریخ اهل البیت علیه السلام، به نقل از امام رضا علیه السلام (کبار المحدثین، 1410ق، ص68) و نقل اربلّی از امام باقر علیه السلام (اربلی، بی تا، ج1، ص13) و نقل طبری از ابی مخنف (طبری، 1387ق، ج2، ص442) و نقل یعقوبی (یعقوبی، بی تا، ج2، ص113)، تاریخ وفات رسول خدا صل الله علیه و آله دوم ربیع الاول بوده است.

ج. روایت طبری و ابوالفرج اصفهانی به نقل از امام باقر علیه السلام حاکی از مدت سه ماه به عنوان دورة حیات حضرت فاطمه علیها السلام پس از پدر است (طبری، 1387ق، ج2، ص474؛ ابوالفرج اصفهانی، 1385ق، ص31).

د. ابن شهرآشوب طول مدت بیماری حضرت فاطمه علیها السلام را 40 روز دانسته (ابن شهرآشوب، 1376ق، ج3، ص137) و این تأییدی است برای دیدگاه دوم؛ چراکه با توجه به شواهدِ پیش گفته، آغاز بیماری حضرت فاطمه علیها السلام 50 روز پس از رحلت نبوی صل الله علیه و آله بوده است و جمع این مدت 90 روز خواهد بود.



راهکارهای مدیریت اضطراب در فرزندان:

1. مراقب ارتباط کلامی و رفتاری فرزندانمان باشیم.

2. در موقعیتهای اضطراب زا قرارش ندهیم مثل موقعیت آزمون و امتحان

3. تغذیه و خواب (توجه به نیازهای زیستی)...


دریافت
حجم: 13.9 مگابایت

مختصر درباره ای از ما

مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)
مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

دسته بندی ها

حدیث هفته

حدیث 135

حضرت فاطمه سلام الله علیها

فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.

خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.

کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣

بایگانی