مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

 

 

 

حدیث 22 از باب 49 - استاد محمدی: 

 

عن النبى صلى الله علیه و آله انه قال فى حجه الوداع : ان من اشراط القیامه اضاعه الصلاه و اتباع الشهوات و المیل مع الاهواء و تعظیم المال و بیع الدنیا بالدینن فعندها یذاب قلب المومن فى جوفه کما یذاب الملح فى الماء مما یرى من المنکر فلا یستطیع ان یغیره ثم قال : ان عندها یکون المنکر معروفا و المعروف منکرا و یوتمن الخائن و یخون الامین و یصدق الکاذب و یکذب الصادق ثم قال : فعندها اماره النساء و مشاوره الاماء و قعود الصبیان على المنابر و یکون الکذب ظرفا و الزکاه مغرما و الفى ء مغنما و یجفو الرجل والدیه و یبر صدیقه ثم قال : فعندها یکتفى الرجال بالرجال و النساء بالنساء و یغار على الغلمان کما یغار على الجاریه فى بیت اهلها و یشبه الرجال بالنساء و النساء بالرجال و یرکبن ذوات الفروج السروج فعلیهم من امتى لعنه الله ثم قال : ان عندها تزخوف المساجد کما تزخرف البیع و الکنائس و تحلى المصاحف و تطول النازات و تکثر الصفوف و القلوب متباغضه و الالسن مختلفه ثم قال : فعند ذلک تحلى ذکور امتى بالذهب و یلبسون الحریر و الدیباج و یتخذون جلود النمر صفافا ثم قال : فعندها یظهر الربا و یتعاملون یالغیبه و الرشا و یوضع الدین و ترفع الدنیا ثم قال : و عندها یکثر الطلاق فلا یقام لله حد و لن یضر الله شیئا ثم قال : و عندها تظهر القینات و المعازف و تلیهم شرار امتى ثم قال : و عندها حج اغنیاء امتى للنزهه و یحج اوساطها للتجاره و یحج فقرا و هم للریاء و السمعه فعندها یکون اقوام یتعلمون القرآن لغیر الله فیتخذونه مزامیر و یکون اقوام یتفقهون لغیر الله و یکثر اولاد الزنا یتغنون بالقرآن و یتهافتون بالدنیا ثم قال : و ذلک اذا انتهکت المحارم و اکتسب الماثم و تسلط الاشرار على الاخیار و یفشو الکذب و تظهر الحاجه و تفشو الفاقه و یتباهون فى الناس و یستحسنون الکوبه و المعازف و ینکر الامر بالمعروف و النهى عن المنکر الى ان قال : فاولئک یدعون فى ملکوت السماء الارجاس الانجاس .

ترجمه : پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در آخرین حج خود (حجه الوداع ) فرمود: همانا از نشانه ها و علامات (پایان دنیا و) بر پاشدن قیامت چند چیز است : مهمل گذاردن و واگذاردن نماز، و پیروى نمودن از خواسته هاى نفسانى ، و میل نمودن به هواها و خواهشها و بزرگ شمردن مال و دارایى ، و فروختن دین در مقابل دنیا، در آن زمان قلب مومن در درونش گداخته و ذوب مى گردد همچنانکه نمک در آب حل مى شود زیرا (با چشم خویش ) منکر و ناروا را مى بیند ولى توانایى تغییر آن را ندارد. در آن هنگام ، ناروا روا مى گردد و روا ناروا جلوه داده مى شود و خیانتکار امین شمرده مى شود و به امین نسبت خیانت داده مى شود و دروغگو را راستگو مى دانند و به راستگو نسبت دروغ داده مى شود. در آن زمان زنان به ریاست و امیرى مى رسند و کنیزکان مورد مشورت قرار مى گیرند و کودکان بر منبرها مى نشینند و درغگویى زیرکى و کیاست شمرده مى شود و دادن زکات خسارت و تاوان دانسته مى شود و فى ء (140) را براى خود غنیمتى مى دانند و شخص به پدر و مادر خود جفا و ستم مى کند ولى به دوست خود نیکى مى کند. در آن هنگام ، مرد به مرد و زن به زن خوشنود است از غلامان همانگونه که از کنیزان در خانه مولاى خود بهره برده مى شود، بهره مى برند، و مردان خود را شبیه زنان سازند و زنان خود را به هیئت مردان در آورند، و زنان بر زینها سوار شوند، پس بر چنین کسانى از امت من لعنت خدا باد. همانا در آن هنگام ، مسجدها به مانند کلسیاى یهود و نصارى آذین بندى شوند و قرآنها به زینت آراسته گردند و مناره ها بلند ساخته شود و صفها زیاد شود ولى دلها با یکدیگر کینه و دشمنى و زبانها مختلف باشد. در آن هنگام ، مردان امت من خود را با طلا مى آرایند و لباس حریر و ابریشم مى پوشند و پوست یوزپلنگ را پیش زین اسب خود قرار مى دهند. در آن زمان ، ربا آشکارا گرفته مى شود و با یکدیگر ندیده معامله مى کنند و رشوه مى ستانند و دین پایین آورده مى شود و دنیا بالا برده مى شود. در آن زمان ، طلاق زیاد مى شود، پس ‍حدى از حدود الهى اقامه نمى شود و این هرگز به خداوند ضررى نمى رساند. در آن هنگام ، زنان خواننده و آلات نواختن آشکار مى شوند و بدترین هاى امت من به دنبال آنها راه مى افتند. در آن زمان ، ثروتمندان امت من براى گردش و تفریح و طبقه متوسط براى تجارت نمودن فقیران براى ریا و خودنمایى به سفر حج مى روند. در آن هنگام ، گروه هایى هستند که قرآن را براى غیر خدا مى آموزند و آن را به صورت سرود و آواز مى خوانند و گروه هایى هستند که براى غیر خدا علم دین فرا مى گیرند، و زنازادگان زیاد مى شوند، قرآن را به صورت غنا مى خوانند و به دنیا هجوم مى آورند، و این امور و نشانه ها در زمانى است که حرمت محارم برداشته مى شود و نیازمندى و فقر آشکار مى گردد و مردم به یکدیگر فخرفروشى مى کنند و سازها و طبل را نیکو مى دانند و از امر به معروف و نهى از منکر خوددارى مى شود - تا آنجا که فرمود: - آنان کسانى هستند که در ملکوت آسمانها به عنوان پلید و ناپاک خوانده مى شوند.

 

جهت دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.

حجم: 17.3 مگابایت
 

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • شنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۳۴ ق.ظ

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مختصر درباره ای از ما

مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)
مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

دسته بندی ها

حدیث هفته

حدیث 135

حضرت فاطمه سلام الله علیها

فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.

خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.

کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣

بایگانی