مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

" بسمه تعالی "

کلاس نهج البلاغه

امام علی (ع) در این نامه (نامه 31 نهج البلاغه) بخش قابل توجّهی را اختصاص به دعا داده و می فرمایند : فرزندم وقتی خدا را صدا می زنی ، صدایت را می شنود و وقتی با او نجوا می کنی ، باز هم او می شنود پس تمام حاجات خود را به سوی خدا سراریز کن و هر چه حاجت داری از خدا بخواه که او تمام حوائج تو را می دهد . در اینجا حضرت در واقع دارند برای فرزندش (و فرزندانشان که در واقع ما ، مخاطب امام هستیم ) زمینه را مساعد می کند برای دعا که هر امری داری به او مراجعه کنی .

اگر اجابت خواسته ی تو به تأخیر افتاد ، مأیوس نشوی که از رحمت خدا ناامید نمی شوی مگر انسانی که اهل ظلم است . و چه بسا اجابت به تأخیر افتد . چون این تأخیر اجر دعا کننده را زیاد می کند .





برای دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.

" بسمه تعالی "

گزیده ای از کلاس اخلاق اسلامی _ 29/7/92

امام هادی (ع) فرمودند : هر کس شخصیت خود را از دست داد ، تو از شرّش ایمن مباش . طبق فرمایش امام  با کسی به خودش رحم نمی کند ، حشر و نشر نداشته باش ، او به تو ترحّم نخواهد کرد . یعنی اگر کسی شخصیّتش از بین رفت دیگر جایی برای تربیت ندارد . اگر می خواهید کسی را تربیت کنید باید خوبی های او را ابتدا باز گو کنید ، به او شخصیّت دهید و تکریم کنید ، سپس تربیت کنید که این روش را هم برای فرزندان و هم برای پیران می توان به کار برد . در روایت است : هر کس کرامت نفس پیدا کند ، دیگر گناه نمی کند و انسان با غیرت دنبال گناه نمی رود .

امام سجّاد فرمودند: اگر انسان خودش را شناخت و عزّت نفس پیدا کرد ، همه ی دنیا در نظرش خوار می شود ....

 

 

 


برای دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.

 

 

 

 کلاس چهل حدیث امام خمینی (ره) (استاد همیز) _ 27/7/92

در مقام دوم در سلوک الی الله جدال بین جنود رحمانی و شیطانی باطن نفس است که در این مقام عظیم تر است و جهاد نفس در این مرحله نزد اهل سلوک با اهمّیّت تر است زیرا سرچشمه تمام سعادات و شقاوات را در این مقام دانستند .

امام صادق (ع) 75 نفر از جنود رحمان و جنود شیطان را بر شمردند . مثلاً ؛ شهوت از لشکر شیطان ، عفت از لشکر رحمان . فردی که لشکر رحمانی در او غالب شده از دروغ و غیبت متنفر است . خواندن نماز به لشکر رحمان ، قوّت می دهد و غیبت کردن به لشکر شیطان در وصف بهشت و جهنم :

1.بهشت و جهنم اعمال که جزای کارهای خوب و بد است و غالباً وصف بهشت و جهنم در کتاب خدا مربوط به اعمال است .

2.بهشت و جهنم اخلاق که مربوط به فضایل و رذایل اخلاقی است .

3.بهشت لقاء و جهنم فراق که از همه مهم تر است و به عالم عقل و حقیقت انسان موحّد مربوط است ، زیرا وجود ما سه قسمت است ؛

1_ عالم جسمانی (مادی) ؛ - اعمال شر   - اعمال نیک و عبادات

2_ عالم  قلب (خیال) [ نفس : تعلق روح به جسد را نفس می گویند ] صفات خوب و بد ماست . خداوند مانع نفوذ کثافات نفس به قلب می شود .

3_ عالم عقل و حقیقت ما (روح) : که وجودش دائماً به وجود علت وابسته است ، راز عالم اعلی است .




برای دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.
حجم: 20.3 مگابایت

میلاد با سعادت امام علی النقی (علیه السلام) بر همه شیعیان مبارک باد.

حضرت امام هادی(ع) دهمین چراغ فروزان هدایت، در نیمه‏ ی ذی حجّه‏ ی سال ۲۱۲ ق در قریه‏ ای در نزدیکی مدینه به دنیا آمد. مادرش سَمانه معروف به سیّده می‏باشد. ابوالحسن ثالث کنیه‏ ی حضرت و هادی، نقی، مرتضی، فقیه، امین و متوکل، از القاب آن امام هستند. مُعتَصِم، واثق، متوکل، مُنتَصَر، مُستَعین و مُعتزّ از خلفای دوران حیات امام هادی(ع) بوده‏اند. پنج فرزند برای آن حضرت ذکر شده است. امام هادی(ع) پس از شهادت پدر بزرگوار خود، در سن هشت سالگی به امامت رسیده و عهده‏ دار ولایت مسلمانان گردید. آن حضرت در همان دوران خردسالی، آن چنان از علم و هوشیاری و کمالات فوق العاده‏ ای برخوردار بود که اطرافیان را حیران می‏ نمود. امام دهم، همچنین در راستای انتشار مکتب تشیع به تربیت شاگردان متعددی پرداخت که حضرت عبدالعظیم حَسَنی، ابن سِکّیت اهوازی، ابوهاشم جعفری، جعفر بن سهیل و اسماعیل بن مهران از آن جمله‏ اند. آن حضرت در تحکیم و استواری فقه و عقاید و فرهنگ تشیع، همت جدی و وسیع نمود و در این راستا، کتاب‏هایی نوشت که رساله‏ هایی در ردّ جَبْر و تَفویض، اثبات عدل، احکام دین و نیز تفسیر صَحَّةُالخِلقَه و... از آن جمله‏ اند.

" بسمه تعالی "

مرحله اول در تزکیّه نفس تفکر است و تفکر یعنی وظیفه  ات را در برابر مولای مالک الملکوت بدانی .

نفس با لذّت جویی ، باعث می شود شخص جایگاه خود را از دست بدهد و تحقیر شود و شیطان دعوت به فقر و دشمنی می کند .

خواجه عبد الله انصاری : برای سکوت باید صد منزل بروی و امام (ره) می فرمایند : منزل اول مقابله با شیطان است و دشمن ترین دشمنان شما ، نفس است .

 عزم بعد از تفکّر است و این غیر از اراده است .

در این مقام عزم یعنی بنا بگذاری بر ترک گناه و انجام واجبات و جبران آنچه از انسان فوت شده است و در نهایت این که ظاهر انسان عقلی و شرعی باشد در این راه باید نفس را تربیت کرد ، همانطور که سنگ با تراش زیبا می شود ، نفس با تربیت تراش می خورد و جلوه پیدا می کند . اگر نفس کنترل شد ، عقل رشد می کند و گرنه همه کاره می شود و عقل بسته می شود . اگر شخص بدون عزم از این دنیا هجرت کند به صورت انسان محشور نمی شود .

آراستگی انسان به شریعت و روش پیامبر و توسّل به آن جناب و اهل بیت باعث توفیق و عنایت خداوند می شود .

برای رسیدن به این عنایت نیاز است به " مشارطه " یعنی در ابتدای روز با خود شرط کند که بر خلاف حکم خداوند عمل نکند و در تمام مدت شرط ، مراقب این عمل باشد و در آخر روز نفس را به محاسبه بکشد .




برای دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.

استاد محمدی

 «بسمه تعالی»

          کلاس اخلاق اسلامی با حضور استاد گرانمایه حجة الاسلام و المسلمین رضا محمدی "حفظه الله " به مباحث اخلاق نظری می پردازد تا انشاالله با استعانت از درگاه الهی یک دوره علم اخلاق توسط استاد محمدی بیان گردد .

      شما می توانید جلسات  ترم قبل را  به صورت صوتی یا تصویری از واحد تکثیر مؤسسه تهیه نمایید .

جلسه 16 _ درس اخلاق

حرف اخلاق در این است که انسان مسافر است و این مسافر باید آماده رفتن باشد و کار علم اخلاق این است که انسان را مستعد و آماده رفتن به مقصد کند . گناه و محرّمات مانع رسیدن به مقصد است . گناه انسان را به جایی می رساند که آیات الهی را به سخره می گیرد . گناه انسان را از هستی تهی کرده وتمام سرمایه ی او را می گیرد . هیچ چیز در فساد قلب مؤثر تر از گناه نیست ، وقتی انسان گناه می کند قلب وارونه می شود و انسان تبدیل به انسان وارونه می گردد . گناه قلب را از خاصیت می اندازد و انسان را از انسانیت دور می کند . امام کاظم می فرمایند : خداوند ندا کنند ای دارد که هر شب و روز ندا می دهد که آرام باشید و سمت گناه نروید .


برای دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.

AKHLAGH ESLAMI (1)" بسمه تعالی "

کلاس نهج البلاغه با حضور استاد محترم حجة الاسلام و المسلمین رضا محمدی ، به شرح و تفسیر خطبه ها و نامه های امیر المؤمنین می پردازد . تاکنون خطبه های شقشقیّه ،الهاکم التّکاثر و متّقین به صورت کامل تفسیر گردید و در حال حاضر نامه ی 21 نهج البلاغه تفسیر می شود .

علاقمندان برای دریافت فایل های صوتی یا تصویری دوره های قبل می توانند به واحد تکثیر مؤسسه قرآن و عترت مراجعه نمایند .

جلسه 26 _ نهج البلاغه نامه 31

امام علی (ع) در فرازی از این نامه فرموده اند : بدان فرزندم آن کسی که گنجینه های زمین و آسمان به دست اوست و او به تو اجازه داده که دعا کنی . خداوند متکفّل شده پاسخ دعا کننده را بدهد . به تو دستور داده که او را بخوانی و از او طلب رحمت کنی و او هم تو را اجابت می کند . خداوند بین خودش و تو واسطه و دربانی قرار نداده و تو را مجبور نکرده . البته شأن وجودی ائمه که واسطه هستند ، شأن وصال است ، ائمه سبب وصالند و فلسفه وجودی آنها این است که انسان را به خدا برسانند .



برای دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.



جلسه 32 – درس 51 و 52 (سوره ی مبارکه عبس 23-1 )

در این آیات شریفه خداوند می فرمایند :

عامل اصلی گسترش و ترویج معارف حیات بخش قرآن ،هماهنگی تعالیم آن با فطرت انسانی است و ملاک ارزش گذاری انسان ها ، ایمان و گرایش آنها به پاکی و تقواست . از این رو ، دین خدا نیازی به حمایت و توجّه متکبّران مغرور ندارد و هیچ کس نباید برای جلب رضایت آنان، به دوستداران مشتاق هدایت ، کم توجّهی نشان دهد .

انسان از ابتدای خلقتش تا روز قیامت به شدّت نیازمند پروردگار است و در همه حال تدبیر امور او به دست خداوند مدبّر است . با این حال چرا انسان حاضر نیست بندگی خدا را بپذیرد؟ و چرا به کفر و نافرمانی خود ادامه می دهد و فرامین خدا را به جا نمی آورد؟


برای دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.

        MAFAHIM (4)        کلاس مفاهیم 31 _16/7/92 

تدریس درس پنجاه (تکویر 2)

در این قسمت از سوره مبارکه ی تکویر تأکید می شود که :

آیات قرآنی سخن خود خداوند است که فرشته امین وحی به پیامبر (صلی الله و علیه و آله) رسانده و ایشان نیز بدون هیچ کوتاهی و بخلی این حقایق ارزشمند را برای مردم بیان کرده است. تعالیم قرآن عامل بیداری انسان هایی است که جوینده حقیقت اند. به راستی این ناباوران سرکش، چرا راه راست را رها می کنند و به بی راهه می روند! فأینَ تَذهَبُون ؟ و این بهترین سؤالی است که هر کسی در هر زمان باید از خودش بپرسد : در تعاملات اجتماعی، رفتار با فرزندان، همسر و ...



برای دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.

" بسمه تعالی "

جلسه یازدهم 

تذکّر ؛ اگر موفّق به ذکر قلبی شوید و متوجه باشید کجا شیطان شما را گمراه می کند ، موفّق به ادامه راه می شوید .

شیطان دعوت به فقر ، دشمنی ، دروغ بستن به خدا ، فحشا و منکر می کند و یاد خداوند ، شیطان را نابود می کند و شناخت شیطان باعث پیشگیری می شود و پیشگیری بهتر از درمان است .

 در باب تذکّر : 1. یاد خدا – 2. یاد آوری نعمت های خداوند موجب رسیدن به این مقام می شود .

 نکته ی دیگر در تذکّر بزرگ دانستن خدای متعال ، همان طور که در قرآن کریم بیان شده است .

-          روزه بگیرید تا خدا را بر این هدایت بزرگ بدارید . (سوره بقره – 185)

-          در حج قربانی کنید .... تا خداوند را بزرگ بشمارید . ( سوره حج – 37)

باید بدانید شأن شما کجاست ؟مثل گیاه این است که تسبیح بگویید ؟ یا مثل فرشتگان " الحمد الله " بگویید ؟ یا اینکه خدا را بزرگ بدارید ؟

شأن شما این است  که " الله اکبر " بگویید .

نکته مهم : در این راه به خود امیدی نداشته باشید که از غیر خداوند از کسی کاری بر نمی آید .




برای دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.
حجم: 20.7 مگابایت

مختصر درباره ای از ما

مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)
مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

دسته بندی ها

حدیث هفته

حدیث 135

حضرت فاطمه سلام الله علیها

فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.

خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.

کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣

بایگانی