مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

قرآن به دو صورت نازل شده است; یک بار در بیست و سوم ماه مبارک رمضان، از لوح محفوظ خداوند به سوی کعبه انزال یافت و یک بار دیگر به صورت تدریجی و طی بیست و سه سال، از خداوند به جبرئیل و از جبرئیل به پیامبر اکرم (ص) تنزیل پیدا کرد . نکته جالب آن که چون کلمه انزال برای فرود آمدن دفعی و کلمه تنزیل برای نزول تدریجی استفاده می شود، در سوره قدر، مصدر انزال مشاهده می شود.

یکی از آداب زیارت اذن دخول خواندن است . انسان قبل از وارد شدن به حرم می ایستد واجازه می گیرد. از خدا ، از رسول خدا و از فرشتگان حول حرم و خود آن مزور. این اذن دخول پیامهایی داردک

1/ این خانه ساکنانی دارد، زنده و شاهد که باید از آنها برای ورود اجازه گرفت

2/ این حرم بیت الله است. از آنجاهایی است که خداوند اجازه داده ذکر خودش در آن گفته شود

3/ عظمت این خانه را می رساند...

" من أحبّکم فقد احبّ الله و من أبغضکم فقد أبغض الله"

دریافت
حجم: 18.7 مگابایت

بخش دوم سوره انسان : آیات 5- 22:
از آیه 5 به بیان پاداش ابرار(بهره گیران از راه هدایت الهی) و نیز برخی از اعمال و رفتارهای انها در این دنیا اشاره شده است:
آیات 5-6:بیان بخشی از سرنوشت خوب ابرار در بهشت
ابرار هم از ظروف مطبوعی مینوشند و هم از جشمه های مطبوعی که عبادالله از آن مینوشند.
آیات 7-10:برخی از رفتارهای خوب ابرار عبارتست از:وفای به نذر،خوف از خدا و روز حساب،اطعام به مساکین،ایتام واسرا،(این اطعام را تنها بخاطر خدا وبدون چشمداشت جبران یا حتی تشکر از جانب مردم انجام میدهند)
آیات 11-22:بیان پاداش خدا در برابر اعمال ابرار
-خدا آنها را از شر آنروز(قیامت) نگه میدارد(در برابر اینکه آنها از شر فراگیر این روز خوف داشتند)
-خدا سرور و شادمانی به آنها میدهد(در برابر خوف آنها از خداوند در روز غم بار قیامت)
- بهشت در برابر صبر آنها (در تحمل گرسنگی)و ایثار طعام خود به یتیم و فقیر واسیر علیرغم نیاز خود
سپس از آیه 12 تا 21 خداوند به توصیف این بهشت و نعمات آن میپردازد.این آیات در واقع در حکم بخش داخل پرانتز نسبت به آیه 12 هستند.
این توصیفات بهشت عبارت است از :تکیه زدن برتختهادر زیر سایه درختان میوه،اعتدال دما ،مهماندارانی چون مروارید که با جامهای نقره وبلور گرداگرد آنها میچرخند،وبالاخره در همه طرفف نعمت و ملک فراوان بچشم می خورد.
 

دریافت
حجم: 19.8 مگابایت

تاملی کوتاه در سوره انسان(هل اتی)
 بخش اول :آیات ۱-۴
آیات ۱-۲:بطور خلاصه به مراحل تکامل و آفرینش انسان اشاره میکند که در دوره ای اصلا موجود قابل ذکری نبوده است.اما پس از آن و از طریق تشکیل نطفه (وسپس طی مراحل رشد جنینی)ورود انسان به این عالم محقق شده است.
(به نظر دکتر سیدمحسن میرباقری ،آیه اول به عالم زر اشاره دارد که تنها طینت خاکی انسانها،وجود داشته و پس از آن با قرار گیری در صلب پدران،نسل به نسل منتقل شده و پس از قرار گیری در رحم مادران و تشکیل نطفه،مسیر ورود انسان به این دنیا آغاز می شود.(آیه۲).هم چنین منظور از نطفه امشاج،شامل بودن نطفه از فضایل و رذایل است که میتواند او را شکور یا کفور کند)
 

دریافت
حجم: 20.3 مگابایت

امام باقر علیه السلام:

شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ رَمَضانَ ، وَالصّائِمونَ فیهِ أضیافُ اللّهِ وأهلُ کَرامَتِهِ ، مَن دَخَلَ عَلَیهِ شَهرُ رَمَضانَ فَصامَ نَهارَهُ وقامَ وِردا مِن لَیلِهِ وَاجتَنَبَ ما حَرَّمَ اللّهُ عَلَیهِ ، دَخَلَ الجَنَّةَ بِغَیرِ حِسابٍ .

ماه رمضان ، ماه رمضان! روزه داران در آن ، میهمانان خدا و اهل کرامت الهى اند . هر کس ماه رمضان بر او وارد شود و او روزش را روزه بگیرد و بخشى از شبش را به عبادت و نماز بایستد و از آنچه خداوند بر او حرام کرده ، پرهیز کند ، بدون حساب وارد بهشت مى شود .

از ویژگی های والدین مسئول می توان به داشتن آرامش روحی و روانی، اهمیت دادن به روابط فی ما بین خود و همسر، بالا بردن سطح دانش و مهارت تربیتی متناسب با دوره های زندگی فرزندان، وقت گذاشتن برای فرزندان، دوست داشتن همراه با احساس مسئولیت ، ایجاد هماهنگی و .... را نام برد:

آخرین جلسه ترم جاری :

دریافت
حجم: 18.6 مگابایت
چالش‌های امروز

اما وضعیت خانواده امروز دچار چالش‌های اساسی هست. به طوری‌که رهبر انقلاب اسلامی بارها در این باره هشدار داده‌اند. نمونه‌هایی مانند «بالا رفتن سن_ازدواج» که منجر به «تجرد قطعی» و «زیر سوال بردن تقدس ازدواج»، «تشریفات بالای ازدواج و سخت‌گیری‌ها و مهریه‌های سنگین و تجملاتی که هیچ ضرورتی به وجودشان نیست، لاجرم دست جوان را برای تشکیل زندگی می بندد.»، «کم‌رنگ‌شدن سنت خواستگاری» و حتی بالارفتن آمار طلاق و نگرانی از «پدیده کاهش جمعیت» و... از جمله این موارد است. بیاناتی با این موضوع بارها حتی با لحن تند تکرار شده است.

اینکه ما برای الگوی زندگی کردن مردم طرح و برنامه ای نداشته باشیم، بدین معنا نیست که دشمنان هم بیکار نشسته و کاری نمی کنند. رهبر انقلاب در بیانات اخیرشان با نگرانی، خبر از طرح دشمن دادند. «حمله‌ای همه‌جانبه واعلام‌نشده در حوزه فرهنگ، اعتقاد و سیاست برای سست کردن اعتقادات دینی ما، سست کردن اعتقادات سیاسی ما ۹۴/۰۷/۱۳».

 وقتی ایمان و اعتقاد از بین رفت، سبک زندگی هم تغییر خواهد کرد. زیرا «بر اساس این ایمان، سبک زندگی انتخاب خواهد شد.۹۱/۰۷/۲۳»  در این نبرد، غربی‌ها تئوری می‌سازند؛ با رسانه‌ها و عواملشان ترویج شهوترانی می‌کنند، شبهه‌افکنی می‌کنند تا رفتارهای مردم به‌خصوص جوانان انقلاب اسلامی را تحت تاثیر خود قرار دهند. اما زن مسلمان ایرانی آزمون خود را پس داده است؛ او همان شخصیتی است که در «دوران انقلاب و در جنگ تحمیلی، فرزندان خود را به سربازان جانباز و شجاع در راه اسلام و مسلمین تبدیل کردند، و #همسران در دوران انقلاب و دوران جنگ تحمیلی، شوهران خود را به انسانهای مقاوم و مستحکم مبدّل ساختند. این است نقش و تأثیر زن بر روی فرزند و شوهر. این، نقشی است که زن میتواند در داخل خانواده ایفا کند و جزو بزرگترین نقشهاست. و به نظر من از همه‌ی کارهای زن مهمتر، همین کار است. ۹۰/۱۰/۱۴»

جلسه نهم و آخر ترم جاری:

دریافت
حجم: 24.7 مگابایت

 

تتمه بحث حدیث بلا از شرح چهل حدیث حضرت امام (ره) در راستای تفسیر آیه دوم سوره عنکبوت:

دریافت
حجم: 17.7 مگابایت

صراط مستقیم مسیر باریکی است . اگر کمی به چپ یا راست متمایل شویماز صراط مستقیم خارج می شویم. صراط جلوه هایی دارد. در دنیا جلوه اش اهل بیت علیهم السلام است. امام مفترض الطاعة خودش صراطی است که ما را به مقصد می رساند . انسان برای رسیدن به مقصد نیاز به یک راهنمای کاربلد دارد. وقتی انسان دستش در دست امام باشد به هر موقفی که برسد به احترام امام به او نیز اجازه عبور می دهند. و در واقع در همین دنیا از جهنم عبور می کند. اینجاست که می فرمایند : نحن صراط...

دریافت
حجم: 18.6 مگابایت

در ادامه ماجرای فتنه جمل رسیدیم به آنجا که

وجود مبارک امیرالمؤمنین هرگز به تقابل و مبارزه با پیمان شکنان جمل راضی نبود و از زمانی که از مدینه حرکت کردند، پیوسته با ارسال نامه و اعزام فرستاده آنها را به مسالمت و گفتگو و صلح دعوت می کردند . اما بزرگان سپاه جمل مخصوصاً عایشه بنت ابوبکر بن ابوقحافه که جمعیت بزرگی را در اطراف خودش می دید و به این باور رسیده بود که بهترین شرایطو موقعیت برای حذف امیرالمؤمنین و بازگرداندن حکومت به خاندان تیمیه در اختیار او قرار گرفته، از گفتگوها استقبال نکرد و نمی پذیرفتند. و اقدامات بازدارنده امیرالمؤمنین را حمل بر ضعف و ناتوانی سپاه اسلام می کردند.

آخرین فرستاده که به سوی عایشه رفت عبدالله بن عباس بود که او هم دست خالی برگشت...

دریافت
حجم: 13 مگابایت

مختصر درباره ای از ما

مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)
مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

دسته بندی ها

حدیث هفته

حدیث 135

حضرت فاطمه سلام الله علیها

فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.

خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.

کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣

بایگانی