مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

تلاوت صفحه 181:

قطره ای از دریای بی کران کلام الهی:
آیه شماره 29  ازسوره مبارکه عنکبوت
أَئنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَ تَقْطَعُونَ السَّبِیلَ وَ تَأْتُونَ فىِ نَادِیکُمُ الْمُنکَرَ فَمَا کاَنَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُواْ ائْتِنَا بِعَذَابِ اللَّهِ إِن کُنتَ مِنَ الصَّادِقِینَ
آیا شما به سراغ مردان می‏ روید وراه  (تداوم نسل انسان) را قطع می‏ کنید و در مجلستان اعمال ناپسند انجام می‏ دهید؟! « اما پاسخ قومش جز این نبود که گفتند :» اگر راست می‏ گویی عذاب الهی را برای ما بیاور!
نکات تفسیری:
1- شیوع فساد، مانع نهى از منکر نیست. «ائنّکم لتأتون الرّجال»
2- فساد اخلاقى، انسان را به فساد عقیدتى مى‏ کشاند. (غرق شدن در گناه و نادیده گرفتن ارزش‏هاى اخلاقى، باعث شک در نبوّت حضرت لوط شد.) «لتأتون الرجال - ائتنا بعذاب اللّه اِن کنتَ من الصادقین»
3- خداوند براى ارضاى غریزه‏ ىجنسى، راه قرار داده و انسان را در بن‏ بست نگذاشته است. «السبیل»
4- امنیّت و عفّت عمومى، باید محترم و محفوظ بماند. «فى نادیکم المنکر»
5 - صداقت و راستگویى حتّى در دید منحرفان نیز کار خوبى است. «ان کنت من الصادقین»
تلاوت صفحه180 :

قطره ای از دریای بی کران کلام الهی:
آیه شماره 28  ازسوره مبارکه عنکبوت
وَ لُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَکُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِّنَ الْعَلَمِینَ
ولوط را فرستادیم هنگامی که به قوم خود گفت: « شما عمل بسیار زشتی انجام می‏ دهید که هیچ یک از مردم جهان پیش از شما آن را انجام نداده است!
نکات تفسیری:
1- رهبران دینى، باید به مفاسد، ناهنجارى‏ ها و خطرهاى عمومى جامعه توجّه کنند و در رفع آنها بکوشند. ( حضرت لوط، در مورد گناه مشهور زمان خود هشدار داد.) «قال ... لتأتون الفاحشة»
2- هر ابتکارى ارزش ندارد. ( نوآورىِ گناه، ضد ارزش است.) «ما سبقکم بها»
تلاوت صفحه179:

 
قطره ای از دریای بی کران کلام الهی:
آیه شماره 55  ازسوره مبارکه مومنون
أَیحَسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ من مَّالٍ وَ بَنِینَ
آنها گمان می‏ کنند اموال و فرزندانی که بعنوان کمک به آنان می‏دهیم...
نکات تفسیری:
1-مرفّهین ثروتمند، تحلیل نا روا دارند. رفاه، امکانات و فرزند پسر، سبب فریفته شدن آنان به خود و احساس محبوبیّت نزد خدا شده است. (یحسبون...)
تلاوت صفحه 178:

 
قطره ای از دریای بی کران کلام الهی:
آیه شماره 54  ازسوره مبارکه مومنون
فَذَرْهُمْ فىِ غَمْرَتِهِمْ حَتىَ‏ حِینٍ
آنها را در جهل و غفلتشان بگذار تا زمانی (که مرگشان فرا رسد یا گرفتار عذاب الهی شوند).
نکات تفسیری:
1-بدترین نوع گمراهی، آن است که خداوند انسان را به حال خود واگذارد. (فذرهم)
2- اختلاف و تفرقه، ورطه‏ ى هلاکت و مایه‏ ى قهر و غضب خدا و رسول است. (فتقطّعوا امرهم... فذرهم فى غَمرَتهم)
3-گودال بدبختى انسان را خود او حفر مى‏ کند. (غَمرَتهم)
4- منحرفان تفرقه جو، مهلت زیادى ندارند و قهر الهى در انتظارشان است. (حتّى حین)
تلاوت صفحه177:

قطره ای از دریای بی کران کلام الهی:
آیه شماره 53  ازسوره مبارکه مومنون
فَتَقَطَّعُواْ أَمْرَهُم بَیْنَهُمْ زُبُرًا کلُ‏ُّ حِزْبِ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ
اما آنها کارهای خود را در میان خویش به پراکندگی کشاندند، و هرگروهی به راهی رفتند; (وعجب اینکه) هر گروه به آن چه نزد خود دارند خوشحالند!
نکات تفسیری:
1- ایجاد تفرقه، بلاى بزرگى است که سابقه‏ اى طولانى دارد. (تقطّعوا امرهم)
2- تفرقه اندازى بى تقوایى است. (فاتّقون فتقطّعوا...)
3- اساس تفرقه، خود خواهى انسانهاست. (کلّ حزب بما لَدَیهم فَرِحون)

یا اهل الکبریاء و العظمه!
اکنون که خورشید عید سر می زند، چشم انتظارم تا از جود و جبروت تو، خود را میان اهل رحمت و مغفرت بیابم که این شعف، از تصور بخشش توست؛ نه از تجسم اعمالم.
به راستی، عید روزی ست که در آن معصیت تو نباشد. دستم را بگیر تا از همین نقطه، تولد دیگری را در خود شروع کنم.

جماعت! این فقط عید نیست؛ بهانه ای خالقانه است برای کرامت و بخشندگی؛ فرصتی است تکرار ناشدنی، برای اجابت همه نیازهایی که چشم به آستان رمضان دوخته بودند. پس دریابیم این شکوه مبارک را و با هم ترانه ممتدِّ عبودیت را بخوانیم؛ چرا که همگان معترفیم بر عطش وصل و مرتکبیم بر شور مسلمانی!

نمی دانم در امتحان تو از قبول شدگانم یا نه؟ اما کارنامه لرزان چشم ترم را بر گونه هایم ببین که توان سیلی خشم تو را ندارد. اکنون که نشستن بر خوان روزه تو، قلبم را شکننده کرده است، بازگشته ام تا به مُهر تأیید، مِهر و امید را از تو طلب کنم. مبادا پس از امروز، در روزمرگی ها غرقه شوم و عهدم را با تو تا رمضانی دیگر نگاه ندارم! عید فطر، منزلی است برای پوشیدن بهترین لباس روح در موسم دیدار تو، تا مگر پسندت افتم و در بند بندگی ات اسیر شوم.
«صحن سرای دیده بشستم ولی چه سود     کاین گوشه نیست در خور خیل خیال تو»


آری تشنگان را جرعه وصال و شیفتگان جمال را آب حیات و معرفت می دهند . آیا ما تشنه معرفت و طالب دیدار هستیم و آن حضرت آب حیات نمی دهد ، با آن که کارش دادرسی به همه است و به مضطرّین عالم رسیدگی می کند ؟! (درمحضربهجت :369/2),25
نماز عید چند جمله است. یکی می‌گوید: «اللَّهُمَّ أَهْلَ الْکِبْرِیَاءِ وَ الْعَظَمَةِ» کلمه عظمت از «عظم» است. «عظم» یعنی «استخوان». عظمت یعنی کسی که استخوان‌دار و قوی است. خدایا بزرگی و کبریایی از توست. «وَ أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ» خدایا هر کس که ندارد تو به او می‌بخشی. «جبروت» یعنی هر کس که کم دارد، تو جبران می‌کنی. «وَ أَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ» هرکس بد است عفو می‌کنی و هر کس که خوب و محسن است به او لطف و رحمت می‌کنی. «وَ أَهْلَ التَّقْوَى وَ الْمَغْفِرَةِ» «مغفره» از «یغفر» است «یغفر» یعنی «کلاه‌خود». هرکس در جبهه کلاه خود داشته باشد سرش ضربه نمی‌بیند. خدایا یعنی تو با یک پوشش ایمانی ما را از ترکش‌های شیطان حفظ کن. بعد می‌گوید خدایا بحق این روز «أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذَا الْیَوْمِ»
علامه طباطبایی یک بحثی در المیزان دارد به نام «نحوست الایام» یعنی بعضی روز‌ها نحس است. روز‌ها همه مثل هم هستند منتها روز مبارک حوادث خیر است و روز نحس حوادث شر است.
در نماز عید ما به سه جهت بند هستیم. رابطه ما با خودمان که غسل و عطر و لباس تمیز است. رابطه با خدا که نماز عید است و رابطه با مردم و خلق محروم که عید فطر به شکم سیر کردن است. «ذُخْراً وَ شَرَ فاً [وَ کَرامَةً] وَ مَزیدَ اً» همانی است که در ماه رمضان هم گفتیم «هذا شهر شرفته و عظمته و کرمته و فضلته على الشهور» (المصباح کفعمی، ص‏630) حالا در عید هم می‌گوییم که خدایا همانطور که در ماه رمضان «شرفته کرمته فضلته» این ماه را هم «شرفاً و کرامةً» برای ما قرار بده. و لذا داریم شب عید فطر مثل شب قدر است و بخشش خدا در شب عید فطر به اندازه بخشش خدا در طول ماه رمضان است.
بعد می‌گوید خدایا عید را برای ما «ذُخْراً» قرار بده. همه شما کلمه ذخیره را می‌دانید. یعنی فعلاً که وضعمان خوب است برای روز مبادا ذخیره می‌کنیم. ای مسلمان‌ها و ‌ای کسانیکه در طول ماه رمضان عقب مانده‌اید و نتوانستید که مورد بخشش قرار بگیرید. عید فطر برای شما ذخیره شده ‌است.

برگرفته از سخنان حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

خدایا! ترا به آبروی آن عزیزانی که روزه‌ شان را قبول کردی، لطف کن و عیدی همه ما را سرفرازی ایران و ایرانیان قرار بده!
خدایا عیدی ما را ظهور آن امامی‌ که نماز عید می‌خواند و تمام کره زمین با او نماز می‌خوانند  قرار بده.و ایشان را از ما راضی بدار!
ما را از زمینه‌سازان ظهوراین آقا قرار بده.
ایمان و تقوایی به ما بده که وقت گناه، روسفید بیرون بیاییم.
توطئه‌‌ها علیه نظام اسلامی‌ را خنثی و توطئه گران را نابود بفرما.
آمین یا رب العالمین
تلاوت صفحه 176:

 
قطره ای از دریای بی کران کلام الهی:
آیه شماره 52  ازسوره مبارکه مومنون
وَ إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکمُ‏ْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ
واین امت شما امت واحدی است; و من پروردگار شما هستم; پس، از مخالفت فرمان من بپرهیزید!
نکات تفسیری:
1- در جهان بینى دینى و از دیدگاه الهى تمام امّتها در حقیقت یک امّت هستند، (اَمّه واحده) زیرا:
اصول دعوت همه‏ ى پیامبران الهى یکى است. نیازهاى فطرى و روحى و جسمى مردم یکى است. خالق و پروردگار همه یکى است.
2- تقوا و حفظ حریم، شایسته‏ ى مقام ربوبى است. (و انَا ربّکم فاتّقون)

ماه رمضان، ماهی است که می‌شود با تذکر و توجه در آن، به جبران کرده‌های ناپسند پرداخت. در «دعای ابو حمزه»، عبارتی بسیار تکان دهنده وجود دارد؛ که آن عبارت، این است: «واعلم انّک للرّاجی بموضع اجابةٍ و للملهوفین بمرصد اغاثةٍ و انّ فی اللّهف الی جودک و الرضا بقضائک عوضاً من منع الباخلین و مندوحةً عمّا فی ایدی المستأثرین و انّ الراحل الیک قریبُ المسافة و انک لا تحتجب عن خلقک الاّ ان تحجبهم الاعمال دونک.»(مفاتیح الجنان، دعای ابوحمزه ثمالی) فرد دعا خوان و ثناگو، عرض می‌کند: «ای خدای من! من امید به تو را بر امید به غیر تو ترجیح دادم. پناه آوردن به تو را جایگزین پناه بردن به دیگران کردم و می‌دانم اگر کسی به سوی تو بیاید، راه نزدیک است... .»

بیانات آیة‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه تهران، 1373

دسته بندی ها

حدیث هفته

حدیث 58

امام صادق سلام الله علیه :

اَنَّ الْعَبْدَ اِذا لَمْ یَعْرِفْ وَجْهَ رِزْقِهِ کَثُرَ دُعاؤَهُ؛

وقتى که بنده مؤمن نداند روزیش از کجا خواهد رسید، زیاد دعا مى‏کند.

توحید صدوق، ص 402؛