مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

چقدر امام جواد علیه السلام را می شناسیم؟

شهادت پیشوای نهم حضرت جودالائمه(ع) در روز آخر ماه ذی‏قعده در شهر بغداد، سال 220 اتفاق افتاد. آن بزرگوار در سن 25 سالگی توسط طاغوت زمان خویش مسموم گردید. شهادت آن امام بزرگوار بر امت اسلامی تسلیت باد.

گوهر وجودی امام جواد(ع) و عسکریین(علیهماالسلام)، در بین مردم کمتر شناخته شده و آن گونه که از سایر ائمه(ع) و پیامبر اکرم(ص) و فاطمه زهرا(س) و حتی بعضی از اولاد ائمه شناخت دارند، نسبت به این سه بزرگوار معرفت ندارند، به این خاطر تمسک و توسل کمتری به آنان دارند. با اینکه ما شیعیان معتقدیم ائمه(علیهم‏السلام)، نور واحدند، کلامشان نور است و همه از چشمه فیاض حق استفاده می‏کنند به نظر می‏رسد نمایاندن چهره واقعی این سه امام بزرگوار می‏تواند خدمتی شایان به شمار آید.

علت مطرح نبودن این سه امام(ع)، وجود شرایط سخت اجتماعی و خفقان موجود در آن عصر بود. خفقان حاکم تا حدی بود که ابن‏اثیر در تاریخ خود، جزئیات در دورترین بلاد اسلامی و حتی فلسفه اجتماعی زیادی از حوادث را بیان می‏کند، تنها در سه مورد از این امام بزرگوار اسم برده و مجموع کلماتش از پنج الی شش خط فراتر نمی‏رود. این فرازها عبارتند از:

آنجا که زندگی همسر امام رضا (ع) را توضیح می‏دهد و می‏گوید: همسر حضرت رضا (ع) ام حبیبه نام داشت و دختر مأمون بود. دختر دیگر مأمون را محمد بن‏علی بن‏موسی گرفته بود. پس پدر و پسر هر دو با دختران مأمون ازدواج کردند.

 در ضمن حوادث سال 211 می‏نویسد: مأمون در، تکریت، با محمد بن‏علی بن‏موسی برخورد و دختر خود را به او تزویج کرد.

در حوادث سال 220؛ وفات آن حضرت را می‏نویسد.

ابن‏جریر طبری نیز در "تاریخ طبری" تنها یک سطر راجع به ازدواج حضرت رضا(ع) و حضرت جواد(ع) با دختران مأمون می‏نویسد: حتی از رحلت حضرت جواد(ع) چیزی نمی‏نگارد. خفقان موجود به اندازه‏ای بود که حضرت همیشه خلفای عصر را با "امیرالمؤمنین" خطاب می‏کرد در حالی که این لقب مخصوص حضرت علی بود.

آن حضرت در سن 9 سالگی بعد از شهادت پدر بزرگوارش به امامت رسید. به نظر می‏رسد همین عامل سبب شد مردم آن عصر در باره امامت و خصوصیات و ویژگیهایش خیلی علاقه نشان ندهند چه همان مردم به علی(ع) که سی و سه سال داشت، گفتند جوان است و رهبری جامعه فردی مسن‏تر و کارآمدتر می‏طلبد.

زمانی که نص صریح پیامبر اکرم(ص) کنار رود و آن همه احادیث و شأن نزول آیات و واقعه غدیر به فراموشی سپرده شدو کهولت جای تمام آنها را بگیرد انتظاری از مردم عصر حضرت امام جواد(ع) نمی‏توان داشت.

در روایت است هنگامی که حضرت امام جواد(ع) وارد مسجد شد، علی بن‏جعفر، عموی پدر او، به احترام حضرت از جای بلند شد و او را به جای خود نشاند. مردم اعتراض کردند که تو پیری و محاسنت سفید شده است، چطور به جوان کم‏سن و سالی این چنین احترام می‏کنی؟ …

از طرف دیگر نصوص متواتره‏ای نبود که مقام حضرت جواد را به مردم آن طور که بود معرفی کند. این موضوع آنگاه واضح می‏شود که کلمات رسول خدا(ص) در مورد حسنین(علیهماالسلام) یا فاطمه زهرا(س) و یا علی(ع) با کلمات و روایات وارده در باره امام جواد(ع) مقایسه شود. علت عمده عدم معرفی یکسان ائمه این بود که چون حضرت علی و زهرا و حسنین (علیهم‏السلام)، در زمان آن حضرت بودند و مناسبتهای مختلفی برای معرفی آنان بود. این موضوع در باره امام زمان(عج) فرق می‏کند چون رهبر پیوسته باید در جامعه روح امید بدمد و دمیدن روح امید با معرفی منجی عالم بشریت امکان داشت جدا از این که بیشتر معرفی‏ها توسط ائمه بعدی صورت پذیرفت و آن هم به خاطر سؤال بیش از حدّ مردم و اشتیاق آنان به دانستن حضرت امام زمان(ع) و خصوصیات و صفات او بود. حتی وجود احادیث فراوان در باره امام حسن و حسین(ع) وقتی شخصی در محضر ابن‏عباس سؤالی می‏پرسد و یکی از حسنین(علیهما السلام)، جواب می‏دهند، آن شخص قبول نمی‏کند و می‏خواهد جواب را از ابن‏عباس بشنود، تا مطمئن شود.

مراجعه به کتب فقهی بر این حقیقت اشاره دارد که در طول تاریخ بیست سال حضور امام حسن و حسین(ع) در مدینه مسئله فقهی چندانی از آنان پرسیده نشد و مردم آنان را دو فقیه اسلام‏شناس عالم حساب نمی‏کردند تا چه رسد به امام جوادی که سن کمتری داشتند. و از پشتیبانی عظیم و تأییدات مکرر پیامبر اکرم(ص) نیز برخوردار نبودند. دسیسه‏های خلفای عباسی که پیوسته می‏خواستند او در بین مردم ناشناخته بماند و خفقان حاکم آن زمان تا اندازه‏ای که آن امام یا پدر بزرگوارش و فرزندانش مجبور می‏بودند خلفای ظالم عباسی را امیرالمؤمنین خطاب کنند به عمیق‏تر شدن جهل موجود دامن می‏زد.

 شهادت فرزند امام رئوف حضرت جواد الائمه را به پیشگاه صاحب الزمان تسلیت عرض می نماییم. . آرزو می کنیم به حق این امام جوان و غریب هر چه زودتر این بیماری و مشکلاتش را از بلاد مسلمین دور گرداند.

برای رسیدن به هر مقصدی راههایی وجود دارد که گاهی این راهها منحصر به فرد است و گاهی متعدد است. مثلا برای کمال انسان راههایی مقدر کرده از جمله عبادت، معرفت و ... که به منزله چراغ راه هستند و بدون علم و معرفت انسان نمی تواند به جایی برسد.

این راهها راههای بدون زحمت و دردسر نیست و در مسیر راه موانع و دست اندازها و گردنه هایی وجود دارد و شیاطینی در مسیر راه انسان کمین کرده اند که انسان ناگزیر باید با آنها به جهاد بپردازد.

حدیث 9تا 11 از باب چهارم



دریافت
حجم: 20.4 مگابایت

پیامبر اکرم (صلوات الله علیه)

مِن أخلاقِ المُؤمِنِ حُسنُ الحَدیثِ إذا حَدَّثَ، وحُسنُ الاِستِماعِ إذا حُدِّثَ، وحُسنُ البِشرِ إذا لُقِیَ، ووَفاءُ الوَعدِ إذا وَعَدَ .

از جمله اخلاق فرد با ایمان، خوش‏‌سخن بودن است هنگامى که سخن مى‌‏گوید و نیکو گوش دادن است هنگامى که [با او] سخن گفته مى‌‏شود و خوش‏رویى است وقتى که ملاقات مى‌‏گردد، و وفاى به وعده است زمانى که [به کسى ]وعده مى‌‏دهد.

الفردوس : ج ٣ ص ٦٣٧ ح ٥٩٩٧

💠 خانواده محبوب ترین کانون ها در نزد خداوند رحمان است. بخش اعظم ایمان ما در خانواده به کمال می رسد. به خانه منزل می گویند؛ زیرا محل نزول آرامش از جانب خداست. خانواده کانونی است که باید معبر ایمانی و سنگر مستحکم عرفانی ما در مقابل هجوم تمام ناملایمات، فسادها و وسوسه های شیاطین آخرالزمان باشد. 

آقای دکتر قنبری:
خانواده اسلامی از نظر ما زندگی اهل بیت علیهم السلام است و چه زیباست که از نکات مهمی که بیان می شود، درس گرفته و در زندگی به کار ببریم.
 


برای دریافت فایل کلیک کنید
حجم: 24.5 مگابایت

امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: " لیس العلم بکثرة التعلّم بل هو نورٌ یقذّفُهُ الله فی قلب من یشاء"

سوال: چگونه انسان می تواند شایستگی دریافت نور از طرف خدا را به دست بیاورد؟

به حسب آیات و روایات منابعی جهت دریافت نور معرفی شده مثل ایاتی از قبیل : "الله نور السماوات و الارض..."

یکی دیگر از منابع نور که زیاد هم به آن اشاره شده بحث حدیث اهل بیت علیهم السلام است. که در جامعه کبیره می خوانیم: "کلامکم نور" ...


حدیث  6 تا 9 از باب چهارم:


دریافت
حجم: 23.4 مگابایت

امام علی امیرالمؤمنین علیه السلام:

سَهَرُ اللَّیلِ بِذِکرِ اللّٰهِ غَنیمَةُ الأَولیاءِ و سَجِیَّةُ الأَتقِیاءِ.

شب‏ بیداری به یاد خدا، غنیمت اولیاست و خویِ پرهیزگاران.

غرر الحکم: ح٥٦١٤

 امام عصر(عجل الله فرجه) فرمودند: "خانه را طوری درست کنید که ما در خانه ی شما بیاییم.?,,
💠 یعنی خانه قدمگاه امام عصر شود و خانه باید کارخانه انسان‌سازی، کتابخانه، سنگر و محل قرائت قرآن شود.
💠باید کاری کنیم بنیان خانه محکم شود و می‌توان در خانه کاری کرد که اهل بیتی شده و گمشده‌های خود را پیدا کنیم.

 

جناب آقای دکتر قنبری در سلسه مباحث سبک زندگی به بررسی روش و مشی زندگی  اهل بیت علیهم السلام می پردازد:

 


دریافت
حجم: 16.5 مگابایت

 

 

 

جهاد با نفس ابعاد مختلفی دارد، یکی از کارهایی که به مذاق نفس جور نیست، تعلیم و تعلم است.

نفس انسان و شیطان با اینکه انسان به دنبال علم و معرفت باشد میانه خوشی ندارد.به همین علت است که تعلیم و تعلم جهاد است. بلکه جهاد اکبر است...

حدیث سوم تا ششم از باب چهارم(کسب صفات پسندیده و به کار بردن آنها):
 


دریافت
حجم: 20.8 مگابایت

میلاد امام رئوف

ای حـــرمت ملجا درماندگان

آقا سلام می‌دهم از جان و‌ دل به تو ...
تا این که بشنوم «وَ علیک السّلام» را

السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (علیه السلام )

🌟حالا که نیامدم دمت را بفرست
☀️من نیستم آن جا کرمت را بفرست

🌟گفتم که مریضم و دوا می خواهم
☀️پس گرد و غبار حرمت را بفرست


🌸تولد امام مهربانی ها حضرت امام رضا(ع) بر تمامی دوستداران اهل بیت مبارک باد.🌸

✨ در این روز زیبا و عزیز برای ظهور فرزند برومندش آخرین ذخیره الهی، حضرت مهدی دعا کنیم تا مرهمی باشد بر آلام این دنیای پر درد.


🌹أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌹

میلاد شمس الشموس


مختصر درباره ای از ما

مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)
مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

دسته بندی ها

حدیث هفته

حدیث 135

حضرت فاطمه سلام الله علیها

فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.

خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.

کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣

بایگانی