مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

تلاوت صفحه 569 :

قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :

آیه شماره 111  از سوره مبارکه توبه
 إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجیلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذی بایَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ
خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را خریدارى کرده، که (در برابرش) بهشت براى آنان باشد؛ (به این گونه که:) در راه خدا پیکار مى‏ کنند، مى‏ کشند و کشته مى‏ شوند؛ این وعده حقّى است بر او، که در تورات و انجیل و قرآن ذکر فرموده؛ و چه کسى از خدا به عهدش وفادارتر است؟! اکنون بشارت باد بر شما، به داد و ستدى که با خدا کرده ‏اید؛ و این است آن پیروزى بزرگ‏.
نکات تفسیری :

1- در پذیرش الهى، جهاد با جان بر جهاد مالى مقدّم است. «انفسهم واموالهم»
2- هدف مؤمن از جنگ، ابتدا نابود کردن باطل و اهل آن و سرانجام شهادت است. «یَقتلون و یُقتلون»
3 - در معامله با خدا، سود یقینى و قطعى است. «وعداً علیه حقّاً» در مزایده با خداوند هرچه هست حقّ و به سود انسان است، بر خلاف دیگران که یا قصد جدّى نیست یا بى‏ انگیزه ‏و دروغ است، یا غلّو، یا از روى هوس و یا براى طرد کردن رقیب است.
4- بهترین بشارت، تبدیل فانى به باقى و دنیا به آخرت است و غیر آن خسارت و حسرت است. «فاستبشروا»
5- بالاترین رستگارى تنها در سایه ‏ى معامله با خداست. «ذلک هو الفوزالعظیم»

 

 

تلاوت صفحه 568 :

قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :

 

آیه شماره 108  از سوره مبارکه توبه
 لا تَقُمْ فیهِ أَبَداً لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى‏ مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فیهِ فیهِ رِجالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرینَ
هرگز در آن (مسجد به عبادت) نایست! آن مسجدى که از روز نخست بر پایه تقوا بنا شده، شایسته‏ تر است که در آن (به عبادت) بایستى؛ در آن، مردانى هستند که دوست مى‏ دارند پاکیزه باشند؛ و خداوند پاکیزگان را دوست دارد.
نکات تفسیری :

1- عبادت از سیاست جدا نیست. حتّى با نماز نباید باطلى را تقویت کرد.«لا تقم فیه ابداً» (تائید کفر و نفاق وتفرقه حرام است)
2- رهبر، الگوى دیگران است. پیامبر نباید وارد مسجد ضرار شود تا دیگران هم وارد نشوند. لذا خطابِ آیه به پیامبر است. «لا تقم فیه»
3- ارزش هرچیز وابسته به اهداف و انگیزه‏ ها و نیّات بنیان‏گزاران آن دارد. «اُسس على التقوى»
4- ارزش مکان‏ها، بسته به افرادى است که به آنجا رفت وآمد مى‏ کنند. ارزش یک مسجد به نمازگزارانِ آن است، نه گنبد و گلدسته‏ ى آن.«لمسجدٌ ... احقّ ان تقوم، فیه رجال یحبون ان یتطهروا»

 

 

تلاوت صفحه 567 :

قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :

 

آیه شماره 107  از سوره مبارکه توبه
 وَ الَّذینَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ کُفْراً وَ تَفْریقاً بَیْنَ الْمُؤْمِنینَ وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَیَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنا إِلاَّ الْحُسْنى‏ وَ اللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکاذِبُونَ
گروهى دیگر از آنها) کسانى هستند که مسجدى ساختند براى زیان (به مسلمانان)، و (تقوّیت) کفر، و تفرقه ‏افکنى میان مؤمنان، و کمینگاه براى کسى که از پیش با خدا و پیامبرش مبارزه کرده بود؛ آنها سوگند یاد مى‏ کنند که: «جز نیکى (و خدمت)، نظرى نداشته‏ ایم!» امّا خداوند گواهى مى‏ دهد که آنها دروغگو هستند.
نکات تفسیری :

1- دشمن، از مسجد و مذهب، علیه مذهب سوء استفاده مى‏ کند، ظاهر شعارها و القاب، فریبمان ندهد! «اتّخذوا مسجداً ضراراً»
2- هنگام جنگ با دشمنان خارجى، از توطئه‏ هاى دشمنان داخلى غافل نشویم. منافقان در آستانه‏ ى جنگ تبوک از پیامبر مى‏ خواستند تا رسماً پایگاه آنها را افتتاح کند، امّا پیامبرصلى الله علیه وآله، على‏ علیه السلام را در مدینه بجاى خود گذاشت و پس از بازگشت، مسجد ضرار را خراب کرد.
3- سوگند دروغ، شیوه‏ ى منافقان است. «لیحلفنّ»
4- فریب ادّعاها و تبلیغاتِ حقّ به جانب دشمن را نخوریم. «انْ اردنا الاّ الحسنى»

تلاوت صفحه 566 :


قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :

آیه شماره 105  از سوره مبارکه توبه
 وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
بگو: «عمل کنید! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را مى‏ بینند! و بزودى، بسوى داناى نهان و آشکار، بازگردانده مى‏ شوید؛ و شما را به آنچه عمل مى‏ کردید، خبر مى‏ دهد»!
نکات تفسیری :

1- هر چه بیننده ‏ى اعمال بیشتر باشد، شرم و حیاى انسان از خلافکارى بیشتر است، به خصوص اگر بیننده، خدا و پیامبر و مؤمنین باشند. «سیرى اللَّه، و رسوله، والمؤمنون»
2- عمل معیار سنجش است، آنچه در دنیا بر اولیاى خدا عرضه مى‏ شود عمل است، آنچه هم در قیامت مورد حساب قرار مى‏ گیرد، عمل است.«اعملوا، فسیرى اللّه عملکم، فینبّئکم بما کنتم تعملون»
3 - اعمال انسان حقایقى دارد که در قیامت براى او روشن خواهد شد. «فسیرى اللّه عملکم، فینبّئکم بما کنتم تعملون»

تلاوت صفحه 565 :

قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :

آیه شماره 71  از سوره مبارکه توبه
 وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ یُطیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزیزٌ حَکیمٌ
مردان و زنان باایمان، ولىّ (و یار و یاور) یکدیگرند؛ امر به معروف، و نهى از منکر مى‏ کنند؛ نماز را برپا مى‏ دارند؛ و زکات را مى‏ پردازند؛ و خدا و رسولش را اطاعت مى‏ کنند؛ بزودى خدا آنان را مورد رحمت خویش قرارمى‏ دهد؛ خداوند توانا و حکیم است!
نکات تفسیری :

1- زن و مرد هردو، در اصلاح جامعه تأثیر گذارند. «المؤمنون والمؤمنات»
2- مؤمنان در جامعه‏ ى اسلامى، نسبت به یکدیگر از طرف خداوند، حقّ ولایت و نظارت همراه با محبّت دارند و بى‏ تفاوت نیستند.«بعضهم اولیاء بعض»
3- هم اطاعت از خدا در برنامه‏ هاى عبادى لازم است و هم اطاعت از رسول در برنامه‏ هاى حکومتى. «یطیعون اللَّه ورسوله»
4- اعمال انسان، زمینه‏ ساز رحمت الهى است. «یَأمرون، یَنهون، یُقیمون، یُؤتون، یُطیعون، سیرحمهم اللّه»
5- زن ومرد در دریافت رحمت الهى یکسان مى‏ باشند. «المؤمنون والمؤمنات... سیرحمهم اللّه»

تلاوت صفحه 564 :

قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :

آیه شماره 17  از سوره مبارکه عنکبوت
 إِنَّمَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ أَوْثَانًا وَ تخَْلُقُونَ إِفْکا إِنَّ الَّذِینَ تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَا یَمْلِکُونَ لَکُمْ رِزْقًا فَابْتَغُواْ عِندَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَ اعْبُدُوهُ وَ اشْکُرُواْ لَهُ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ
شما غیر از خدا فقط بتهایی (از سنگ و چوب) را می‏ پرستید و دروغی به هم می‏ بافید; آنهایی را که غیر از خدا پرستش می‏ کنید، مالک هیچ رزقی برای شما نیستند; روزی را تنها نزد خدا بطلبید و او را پرستش کنید و شکر او را بجا آورید که بسوی او بازگشت داده می‏ شوید!
نکات تفسیری :

1- از انگیزه ‏هاى پرستش غیر خدا، رسیدن به نان و نواست. «لایملکون لکم رزقا»
2- غیر خدا، توان روزى دادن ندارند، نه آنکه مى ‏توانند ولى نمى ‏دهند. «لایملکون» نفرمود: «لایرزقونکم»
3- در ارشاد و تبلیغ، پس از آنکه باطل بودن فکرى را ثابت کردید، راه حقّ را نشان دهید. «لایملکون لکم رزقا فابتغوا عنداللَّه الرّزق»

 

 

تلاوت صفحه 563 :

قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :

 

آیه شماره 9  از سوره مبارکه حجر
 إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ
ما قرآن را نازل کردیم؛ و ما بطور قطع نگهدار آنیم‏
نکات تفسیری :

1- قرآن نه از بشر است و نه از فرشته. «انّا نحن»
2- قرآن براى همیشه محفوظ است. «لحافظون» (اسم فاعل رمز دوام است)
3- یکى از پیشگویى‏ هاى قرآن واز امتیازات اسلام، مصونیت قرآن از تحریف است. «انا له لحافظون»

تلاوت صفحه 562 :

قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :

آیه شماره 120  از سوره مبارکه بقره
 وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى‏ وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذی جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا نَصیرٍ
هرگز یهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواسته‏ هاى آنها شوى، و) از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروى کنى. بگو: «هدایت، تنها هدایت الهى است!» و اگر از هوى و هوسهاى آنان پیروى کنى، بعد از آنکه آگاه شده‏ اى، هیچ سرپرست و یاورى از سوى خدا براى تو نخواهد بود.
نکات تفسیری :

1- دشمن، به کم راضى نیست. فقط با سقوط کامل و محو مکتب و متلاشى شدن اهداف شما راضى مى‏ شود. «لن ترضى عنک...»
2- جز وحى و هدایت الهى، همه راه‏ها انحرافى است. «قل ان هدى‏اللّه هوالهدى»
3 - رابطه با اهل کتاب نباید به قیمت صرف نظر کردن از اصول تمام شود. جذب دیگران آرى، ولى عقب نشینى از اصول هرگز. «لئن اتّبعت اهوائهم...»
4- پیروى از تمایلات و هوسهاى مردم، منجر به قطع الطاف الهى مى ‏شود. یا لطف خدا، یا هوسهاى مردم. «ما لک من اللّه من ولىّ ولانصیر»

السلام علیک یا ثامن الحجج

و سلام بر تو، آن دم که طلوع مشرقی ات، جان عالم را به بشارتی لم یزلی، سبز می دارد و صدای گریه ات در خانه امام کاظم علیه السلام ، دامنه ای از شعف را برای همیشه رقم می زند.

سلام بر تو که گستره خِلقت، جز با حضور روشن تو تکامل نمی گرفت و اهل بیت روشنایی، جز با وجود بی نهایت تو، خدا را برای همگان ترسیم نمی کرد.

مهربانی ممتد!

رأفت و مهربانی، از قلب آسمانی تو سرچشمه می گیرد و بزرگی و بی کرانگی، در امتداد تو جریان دارد.

ولایت، هدیه روشن و اساس عنایت خداوندی است بر خلق. و تو نماد مهربانی خدا با کائناتی.

قدم در عالم خاک می گذاری؛ تا به یمن آمدنت، مدینه های جهان، ممتد بمانند و حیات ادامه داشته باشد.

بنیان گذار سلسله تکامل دل ما!

یا انیس النفوس! خوب می دانیم که آرامش ایران، مدیون حضور تو در خراسان است و قبله گاه آمال شدن این سرزمین، تنها وابسته به تبسم کروبی تو در مشرق زمین است.

آمده ای تا پویاترین عشق را در دل ما بانی باشی و سلسله تکامل را بنیان گذار!

یا رضا جان کن مدد بر خوانِ تو مهمان منم

در شبِ میلادِ تو دلْ‌تشنه‌ی درمان منم

دست من از عیدی لطف و شفاعت خالی است

پادشاها! من گدایم، دست بر دامان منم

در بیابان خطا گم کرده‌ام راهِ نجات

ضامن آهویی و آهوی سرگردان منم

هشتمین نور و دهم مولای خوبان یا رضا

ده پناهم بی‌پناهم در جهان، حیران منم

عهد کردم تا نگیرم حاجتم را ای رئوف

تا سحر کوبم درِ میخانه و گریان منم

دست بر هم می‌زنم همچون تمامِ عاشقان

تا کنم جلب نظر ‌جانا، که دست افشان منم

نوش کردم باده‌ی مهرِ تو را از کودکی

تا به پیری ذاکر این ذکرِ یا سلطان منم


تلاوت صفحه 561 :

قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :

آیه شماره 5  از سوره مبارکه جاثیه
 وَ اخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِن رِّزْقٍ فَأَحْیَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ آیَاتٌ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ
و [نیز در] پیاپى آمدن شب و روز و آنچه خدا از روزى از آسمان فرود آورده و به [وسیله] آن زمین را پس از مرگش زنده گردانیده است و [همچنین در] گردش بادها [به هر سو] براى مردمى که مى ‏اندیشند نشانه ‏هایى است .
نکات تفسیری :

1 - آسمان، منشأ رزق بشر است. «من السماء من رزق»
2- زمین، مرگ و حیات دارد و همواره (با پائیز و بهار) تکرار مى‏ شود. «فاحیا به الارض بعد موتها»
3- حرکت بادها، امرى تصادفى نیست، بلکه بر اساس برنامه الهى است. «تصریف الریاح»
4 - کتاب هستى، پر است از آیات گوناگون، که درک آن نیاز به تفکّر و اندیشه دارد. «آیات لقوم یعقلون»

دسته بندی ها

حدیث هفته

رفتاری عادلانه

امام على علیه السلام

أعدَلُ السّیرَةِ أن تُعامِلَ النّاسَ بِما تُحِبُّ أن یُعامِلوکَ بِهِ

عادلانه ترین روش، آن است که با مردم، چنان رفتار کنى که دوست مى دارى با تو رفتار کنند

غرر الحکم، ح3170؛ میزان الحکمه: ج7، ص100