مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

تلاوت صفحه212 :

قطره ای از دریای بی کران کلام الهی:
آیه شماره 67  از سوره مبارکه مومنون
مُسْتَکْبِرِینَ بِهِ سَامِرًا تَهْجُرُونَ
در حالی که در برابر او (پیامبر) استکبار می‏ کردید، و شبها در جلسات خود به بدگویی می ‏پرداختید؟!
نکات تفسیری:
1- بدتر از عقب گرد واعراض از حقّ، آن است که هدف از این عمل، استکبار باشد. (مستکبرین به)
2- کسى که روز منطق ندارد، شب یاوه سرایى مى‏ کند. (سامراً تَهجُرون)
3- کسى که حرف حساب ندارد، فحش مى ‏دهد. (تَهجُرون)

چقدرحضرت (امام زمان علیه السلام ) مهربان است به کسانی که اسمش را می برند و صدایش می زنند و از او استغاثه می کنند؛ از پدر و مادرهم به آنها مهربانتراست! (درمحضربهجت :366/2) ,12
تلاوت صفحه211 :

قطره ای از دریای بی کران کلام الهی:
آیه شماره 66  از سوره مبارکه مومنون
قَدْ کاَنَتْ ءَایَاتىِ تُتْلىَ‏ عَلَیْکُمْ فَکُنتُمْ عَلىَ أَعْقَابِکمُ‏ْ تَنکِصُونَ
(آیا فراموش کرده‏ اید که) در گذشته آیات من پیوسته بر شما خوانده می‏ شد; اما شما اعراض کرده به عقب بازمی‏ گشتید؟!
نکات تفسیری:
1- ارتجاع واعراض از حقّ، از اوصاف مرفّهان ومستکبران است. (فکنتم على اعقابکم تنکصون)
2- بى اعتنایى به انبیا، نشانه ‏ى رشد و ترقّى نیست، بلکه عامل سقوط و عقب گرداست. دستورات و قوانین الهی، عامل رسیدن به تکامل و اعراض از آنها مایه ى سقوط است. (اعقابکم تنکصون)
تلاوت صفحه210 :

قطره ای از دریای بی کران کلام الهی:
آیه شماره 49  از سوره مبارکه فرقان
لِّنُحْیىَ بِهِ بَلْدَةً مَّیْتًا وَ نُسْقِیَهُ مِمَّا خَلَقْنَا أَنْعَمًا وَ أَنَاسىِ‏َّ کَثِیرًا
تا بوسیله آن(باد)، سرزمین مرده‏ای را زنده کنیم; و آن را به مخلوقاتی که آفریده‏ ایم -چهارپایان و انسانهای بسیار- می‏ نوشانیم.
نکات تفسیری:
1 - زندگى بشر مرهون نباتات و حیوانات است. (زنده شدن زمین و سیرابى چارپایان، قبل از سیراب شدن انسان آمده است)
2- کارهاى خدا از طریق اسباب طبیعى صورت مى‏ گیرد. «ارسل ‏الریاح - انزلنا – لنحیى»
تلاوت صفحه209 :

قطره ای از دریای بی کران کلام الهی:
آیه شماره 46  از سوره مبارکه فرقان
ثُمَّ قَبَضْنَاهُ إِلَیْنَا قَبْضًا یَسِیرًا
سپس آن را آهسته جمع می‏ کنیم (و نظام سایه و آفتاب را حاکم می‏ سازیم)!
نکات تفسیری:
1 - حرکت هستى و عملکرد طبیعت، عمل خداست. «مدّ - جعلنا – قبضنا»
2- همان گونه که آفرینش جهان به تدریج و آرامى و در شش مرحله صورت گرفته است، تغییر آن نیز به تدریج خواهد بود. «قبضاً یسیراً»
3- گرفتن هیچ چیز براى خدا سخت نیست. «قبضاً یسیراً»
تلاوت صفحه208 :

قطره ای از دریای بی کران کلام الهی:
آیه شماره 45  از سوره مبارکه فرقان
أَ لَمْ تَرَ إِلىَ‏ رَبِّکَ کَیْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَ لَوْ شَاءَ لَجَعَلَهُ سَاکِنًا ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَیْهِ دَلِیلًا
آیا ندیدی چگونه پروردگارت سایه را گسترده ساخت؟! و اگر می‏ خواست آن را ساکن قرار می ‏داد; سپس خورشید را بر وجود آن دلیل قرار دادیم!
نکات تفسیری:
1-بهترین راه خداشناسى براى همگان، تفکّر در پدیده‏ هاى هستى است که بر اساس حکمت الهى آفریده شده ‏اند. «ألم تر»
2- گردش زمین به دور خود و خورشید تصادفى نیست، حکیمانه و مدبرانه است. «ألم تَر الى ربّک کیف مدّ الظل»
3-گستردگى و طولانى شدن مدّت سایه به خاطر پرورش و رشد و شکوفایى است. «ربّک... مدّالظل» (اگر نور، مستقیم و یا سایه دائمى‏ بود، یا همگى مى‏ سوختند و یا منجمد مى ‏شدند.)
4 - گرچه خداوند قدرت دارد که در طبیعت، تغییر و تحوّل شدید ایجاد کند، ولى خداوند سنّت خود را ترک نمى‏ کند. «ولوشاء»
5- تداوم گردش هستى به دست اوست. «ولوشاء لجعله ساکنا»
تلاوت صفحه207 :

قطره ای از دریای بی کران کلام الهی:
آیه شماره 44  از سوره مبارکه فرقان
أَمْ تحَسَبُ أَنَّ أَکْثَرَهُمْ یَسْمَعُونَ أَوْ یَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا کاَلْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلاً
آیا گمان می ‏بری بیشتر آنان می ‏شنوند یا می‏ فهمند؟! آنان فقط همچون چهارپایانند، بلکه گمراه ترند!
نکات تفسیری:
1- انسان براى هدایت خود باید به رهنمودهاى پیامبر درونى، (عقل) و پیامبر بیرونى گوش فرا دهد. «ام تحسب اَنّ اکثرهم یسمعون او یعقلون»
2- کفر ونپذیرفتن دعوت انبیا، بى‏ خردى است.«ام‏ تحسب‏ انّ‏ اکثرهم ‏یسمعون ‏او یعقلون»
3-انسان که خلیفه‏ ى خدا مى‏ باشد، با نادیده گرفتن فطرت خود از حیوان نیز پست‏تر مى‏ شود. «اِن هم الاّ کالانعام بل هم اضلّ سبیلا»
خاک قم گشته مقدس از جلال فاطمه                                    نور باران گشته این شهر از جمال فاطمه
گر چه شهر قم شده گنجینه علم و ادب                                  قطره‌ای باشد ز دریای کمال فاطمه . . .

                                          ولادت حضرت معصومه (س) مبارک

تلاوت صفحه206 :

قطره ای از دریای بی کران کلام الهی:
آیه شماره 64  از سوره مبارکه مومنون
حَتَّى إِذَا أَخَذْنَا مُتْرَفِیهِمْ بِالْعَذَابِ إِذَا هُمْ یَجْأَرُونَ
تا زمانی که متنعمان مغرور آنها را در چنگال عذاب گرفتار سازیم; در این هنگام، ناله‏ های دردناک و استغاثه‏ آمیز سرمی ‏دهند!
نکات تفسیری:
1- براى گروه مرفّه و مغرور، جز عذاب الهی، وسیله‏ ى دیگرى براى هشیارى نیست. (حتّى اذا...)
2-پایان ناز و نعمت هاى غافلانه، ناله هاى عاجزانه خواهد بود. (یَجئرون)
در پس هر خنده آخر گریه‏ اى است                                   مرد آخربین، مبارک بنده‏ اى است
تلاوت صفحه205 :


قطره ای از دریای بی کران کلام الهی:
آیه شماره 63  از سوره مبارکه مومنون
بَلْ قُلُوبُهُمْ فىِ غَمْرَةٍ مِّنْ هَاذَا وَ لَهُمْ أَعْمَالٌ مِّن دُونِ ذَالِکَ هُمْ لَهَا عَامِلُونَ
ولی دلهای آنها از این نامه اعمال (و روز حساب و آیات قرآن) در بی‏خبری فرورفته; و اعمال (زشت) دیگری جز این دارند که پیوسته آن را انجام می‏دهند...
نکات تفسیری:
1- ابتدا روح منحرف مى‏شود، سپس رفتار تغییر مى‏کند. (قلوبهم لهم اعمال)
2- بدتر از رفتار زشت، اصرار و تکرار آن است. (لهم اعمال هم لها عاملون)
3- انسان، ابتدا دست به کار خلاف مى‏زند، سپس کار خلاف براى او عادت مى‏ شود و او را به خود جذب مى‏ کند، یعنى در مسیر عمل و ارتکاب آن قرارمى‏ گیرد و پس از ارتکاب گناه، اسیر آن مى شود. (لهم اعمال هم لها عاملون)

مختصر درباره ای از ما

مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)
مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

دسته بندی ها

حدیث هفته

حدیث 95

امام علی علیه السلام:

إنَّکَ مُقَوَّمٌ بِأَدَبِکَ فَزَیِّنهُ بِالحِلمِ .

همانا تو به اَدَبَت بهاگذارى مى شوى . پس آن را به بردبارى بیاراى.

  غرر الحکم: ج ٣

بایگانی