مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

هشت سال دفاع مقدس ایران را قویتر کرد.

 امروز چهلمین سال آغاز دفاع مقدّس، روز «تکریم و بزرگداشت رزمندگان و پیش‌کسوتان و جلوداران عرصه‌ی دفاع مقدّس»

به همین جهت خلاصه ای از بیانات رهبر معظم انقلاب را با هم بازخوانی می نماییم:

 پیش‌کسوتان و رزمندگان

کسانی که از جان گذشتند، جان را کف دست گرفتند، از آسایش، زندگی خانوادگی، پدر و مادر، همسر، فرزندان، در مواردی، از آینده چشم پوشیدند، صرف نظر کردند و همه‌ی داشته‌های خودشان را به مصاف دشمنی بردند که تشخیص داده بودند بایستی در مقابل او از اسلام و از کشور دفاع کنند. از اسلام دفاع کردند، از انقلاب دفاع کردند، از عزّت ملّی دفاع کردند، از ناموس دفاع کردند؛ برخی از اینها عروج کردند و بعضی هم ماندند و کار را به پایان رساندند؛ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَه وَ مِنهُم مَن یَنتَظِر؛ که این جماعتی که امروز به عنوان رزمندگان، به عنوان پیش‌کسوتان در این جلسه‌ی سراسری کشوری حضور دارند، جزو این کسانی هستند که این افتخار را داشتند که رفتند و این توفیق را داشتند که کار را به پایان رساندند.

شرح مختصر چرایی و چگونگی دفاع مقدّس:
 ما چه زمانی میتوانیم اهمّیّت و عظمت رزمندگان را درست تشخیص بدهیم؟ آن وقتی که عظمت کار معلوم بشود، عظمت عرصه و میدان را بتوانیم تشخیص بدهیم، آن وقت معلوم میشود اینهایی که رفتند در این میدان و کار کردند چه ارزشی دارند. عظمت میدان یعنی تعریف دفاع مقدّس. من در چند جمله‌ی کوتاه، چرایی و چگونگی دفاع مقدّس را امروز شرح میدهم. البتّه اینها مطالبی است که بارها گفته‌ایم، بارها گفته‌اند ،لکن باید تکرار کنیم؛ باید آنچه را حقیقت است، بارها و بارها و هزاران بار بگوییم؛ تحریف، امر جدّی و خطر بزرگی است و دست تحریف وجود دارد.

۱) هدف جنگ‌افروزان، در هم کوبیدن نظام اسلامی

۲) صدّام پیش‌کرده‌ی عناصر اصلی
 اوّلاً هدف جنگ‌افروزان، آن کسانی که جنگ تحمیلی را بر ملّت ایران تحمیل کردند، در هم کوبیدن نظام اسلامی بود، در هم کوبیدن انقلاب بود؛ هدف اصلی و نهایی‌شان  این بود. ثانیاً طرف اصلی، صدّام و حزب بعث نبودند؛ اینها وسیله‌ای بودند که پیش‌کرده‌ی آن عناصر اصلی بودند.
۳) ضعف نیروهای مسلّح و تجهیزات نظامی
 در داخل هم، شرایط کشور جوری بود که دشمن را تشجیع میکرد به اینکه این حمله‌ی نظامی را آغاز کند؛ وضع داخلی کشور، وضع نیروهای مسلّح -که در درجه‌ی اوّل، چشم امید در جنگها به نیروهای مسلّح است- وضع خوبی نبود؛ ارتش تازه از زیر یوغ فرماندهان طاغوتی خارج شده بود و داشت خودآرایی میکرد و حضور انقلابیِ خودش را نشان میداد. البتّه فرماندهان ارتش، بسیاری فرماندهان خوبی بودند امّا امثال شهید فلّاحی یا مرحوم ظهیرنژاد که در ارتش شخصیّتی بودند و جایگاه مهمّی داشتند، برای اداره‌ی سازمان عظیمی مثل ارتش آماده نبودند؛ در این کار در واقع تازه‌کار بودند. سپاه هم که اندکی بیش از یک سال بود که تشکیل شده بود. در پایان شهریور ۵۹، سپاه یک نهاد یک سال و چند ماهه بود؛ تازه تشکیل شده بود. این وضع نیروهای مسلّح ما بود.

 از لحاظ ابزارهای نظامی هم -این را واقعاً همه باید در یاد داشته باشند- در نهایت شدّت و تنگ‌دستی بودیم؛ اوّلاً ابزارهای نظامی‌مان کم بود، ناقص بود، بسیاری از آنها برای کسانی که مسئولیّت پیدا کرده بودند، شناخته‌شده نبود، و در همان آغاز حمله‌ی دشمن، بعضی‌از آنها از دست ما رفته بود؛ نتیجه این بود که امکانات ما بسیار کم بود.

۴) بُروز عالی‌ترین فضایل اخلاقی و عروج معنوی

 نکته‌ی چهارم؛ در دفاع مقدّس، عالی‌ترین فضایل اخلاقی بُروز کرد؛ هم فضایل اخلاقی، هم معنویّات و عروج معنوی و تعالی روحی. شبیه این را واقعاً نمیشود سراغ گرفت؛ حالا تک و توک چرا، همه جا هستند امّا با این کثرت جمعیّت و کثرت عدد هیچ جا غیر از جبههی دفاع مقدّس را بنده سراغ ندارم که این جور فضایل اخلاقی بُروز کرده باشد؛ هم فضایل اخلاقی، هم جنبه‌های تعالی معنوی و روحیّات دینی و مانند اینها. شرحِ‌حالهایی که نوشته شده نشان‌دهنده‌ی این خصوصیّات است، وصیّت‌نامه‌هایی که باقی مانده همین جور، حالاتی که نقل میشود از بعضی از رزمندگان [همین جور.] فضایل اخلاقی مثل صداقت، صدق و صفا. خب اصلاً منطقه‌ی جبهه، منطقه‌ی صدق و صفا بود، همه با هم باصفا [بودند]. اخلاص، برای خدا کار کردن؛ آنجا کسانی، هم تمرین اخلاص میکردند، هم اخلاص خودشان برای خدا را آنجا در عمل نشان میدادند...
  ۵) دفاع مقدّس و سرمایه‌سازی برای کشور
 نکته‌ی پنجم؛ دفاع مقدّس برای کشور سرمایه‌سازی کرد و سرمایه‌های ارزشمندی را برای کشور به وجود آورد. آورده‌های دفاع مقدّس خیلی زیاد است.

اوّلاً امنیّت کشور به برکت دفاع مقدّس است؛

ثانیاً به ملّت ما روحیه‌ی خودباوری داد. این خودباوری در بین جمع کثیری از مردم که خوشبختانه امروز شما در میدان علم و در میدانهای گوناگون  -[یعنی] ساخت‌وساز و دیگر چیزها- گاهی مشاهده میکنید، عمدتاً به خاطر دفاع مقدّس است؛
 بعد، این حرکت به سمت نوآوری فنّی و علمی را هم ما در دفاع مقدّس به دست آوردیم؛ چون در دفاع مقدّس نیاز داشتیم به خیلی چیزها و در اختیارمان نبود، امکاناتش را نداشتیم و نیروهای مؤمن، فداکار رفتند به فکر اینکه درست کنند.
 اقدام به کارهای بظاهر نشدنی؛ این هم از چیزهایی بود که دفاع مقدّس به ما یاد داد.
 و از این گذشته سرمایه‌های انسانیِ ما را ارتقا داد؛ خوشبختانه از عناصر حاضر در هشت سال دفاع مقدّس، بعدها -[یعنی] امروز و دیروز و ان‌شاءالله در آینده- افراد بی‌شماری در بخشهای مختلف و گوناگون کشور مشغول خدمتگزاری بوده‌اند و هستند که یک نمونه‌اش شهید سلیمانی عزیز ما بود.
۶) برملا شدن ذات و واقعیّت بزک‌شده‌ی تمدّن غرب
 یک نکته‌ی‌ دیگر در باب دفاع مقدّس این است که ما را با ذات و واقعیّت بزک‌شده‌ی تمدّن غرب آشنا کرد؛

۷) آشکار شدن توانایی‌ها و ظرفیّتهای ملّت ایران برای دنیا
 آخرین نکته‌ای که میخواهم عرض بکنم این است که یک اتّفاق بزرگی در دفاع مقدّس پیش آمد و آن اینکه توانایی‌ها و ظرفیّتهای ملّت ایران را برای دنیا آشکار کرد؛ یعنی رسانه شد.
از بین رفتن ترس و اندوه در اثر مقاومت و استقامت
  دفاع مقدّس یک تابلوی عظیمی است، یک بخشهای کوچکی از این طرف و آن طرف را بنده حالا گفتم و دیگران هم تصویر کرده‌اند؛ ما خیلی بدهکاری داریم [نسبت] به دفاع مقدّس. جنگ به طور طبیعی یک پدیده‌ی سهمگین و خشن است امّا برای ما از این پدیده‌ی سهمگین و خشنِ هشت‌ساله، این برکاتی که من حالا چند موردش را شمردم حاصل شد؛
تقویت ادبیّات دفاع مقدّس، برای مقابله با دستهای تحریف‌گر
  ما به کارهای زیادی احتیاج داریم. ببینید، ما هر چه از لحاظ زمان از دفاع مقدّس دور میشویم، از لحاظ معرفت باید به دفاع مقدّس نزدیک‌تر بشویم؛ چرا؟ چون تحریف در کمین است، دستهای تحریف‌گر در کمینند. خب شماها که مردان جنگید الان حضور دارید، بالاخره شماها یک چیزی میگویید، یک دفاعی میکنید، امّا بیست سال دیگر خیلی‌ از این جمعیّتی که امروز حضور دارند نیستند، سی سال دیگر عدّه‌ی بیشتری نیستند. دست تحریف، این بخش پُردرخشش تاریخ ما را ممکن است مخدوش کند؛ لذا بایستی کار کنیم، معرفت ما بایستی زیاد بشود، ادبیّات دفاع مقدّس باید تقویت بشود.
اهمّیّت برگزاری یادواره‌ها و شخصیّت‌پردازی عناصر دفاع مقدّس
 یک بحث هم بحث یادواره‌ها است؛ یادواره بحث مهمّی است، کار بزرگی است و این یادواره‌ها موجب میشود که فاصلهی نسلی به وجود نیاید و نسلهای جوان [با دفاع مقدّس] آشنا بشوند که خود این تأثیر میگذارد در ساختن افرادی امثال شهید حججی مثلاً یا شهدای عزیز دفاع از حرم که این هم البتّه از برکات و دنبالههای دفاع مقدّس است.

پدر و مادرها باید معجزه زندگی اولادشان باشند.


برای دریافت فایل کلیک کنید
حجم: 13.6 مگابایت
ثبت نام سال تحصیلی جدید

🔹برای ثبت نام توجه به نکات زیرضروری است:            
1️⃣ دوستانی که ترم گذشته در کلاس ثبت نام نموده و به دلیل شیوع ویروس کرونا چندجلسه ازکلاس را گذرانده اند، این ترم نیازی به هزینه ندارند ولی باید نام و شماره تلفن همراه خود را به ادمین کانال موسسه یا آیدی @yazahra1442  ارسال نمایند. ( عدم ارسال نام به منزله انصراف از کلاس می باشد.)

2⃣ کلاسهای حضوری دارای محدودیت نفرات است.

3⃣ ثبت نام غیر حضوری می باشد . لذا دوستان باید به ازای هر کلاس منتخب مبلغ پنجاه هزار تومان به کارت
۵۰۲۲ - ۲۹۷۰ - ۰۰۱۲ - ۰۹۲۸
به نام موسسه قرآنی علی بن موسی الرضا واریز و سپس رسید واریز خود را همراه نام و نام خانوادگی، شماره تلفن همراه و کلاس مد نظر به ادمین کانال یا آیدی فوق ارسال نمایند.
4⃣ کلاسها ان شاءالله از پنج مهرماه برگزار خواهد شد.
کانال موسسه در پیام رسان ایتا :  @qurantehran

🏴 یاران! شتاب کنید، قافله در راه است. می‌گویند که گناه‌کاران را نمی‌پذیرند؟ آری، گناه‌کاران را در این قافله راهی نیست... اما پشیمانان را می‌پذیرند.

🏴 دین‌دار آن است که در کشاکش بلا دین‌دار بماند، وگرنه، در هنگام راحت و فراغت و صلح و سِلم، چه بسیارند اهل دین، آن‌جا که شرط دین‌داری جز نمازی غُراب‌وار و روزی چند تشنگی و گرسنگی و طوافی چند بر گرد خانه‌ای سنگی نباشد...

 شهید آوینی- کتاب «فتح خون»

 

رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِیًا یُنَادِی لِلْإِیمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنَّا ۚ رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَکَفِّرْ عَنَّا سَیِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ
۱۹۳ / آل عمرانسخنرانی حجت الاسلام علی پناه - عاشورا


برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید
حجم: 14.2 مگابایت

قال رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم) :

إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً 

 براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود .

مستدرک الوسائل: ج 10، ص 318

در ادامه مبحث دعاهای قرآنی و حکمت دعا امروز آیه 24 سوره مبارکه اسراء مطرح گردید.

" وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا "قرآن به ما می آموزد که برای پدر و مادرمان دعا کنیم. یادمان باشد که حبّ اهل بیت را والدین در دل ما کاشته اند...و به خاط بسپارکه:

تو آن کودک مگس رنجه ای           که امروز سالار سرپنجه ای...


برای دریافت فایل کلیک کنید
حجم: 12.6 مگابایت

پیغمبر گرامی اسلام صلوات الله علیه وقتی اصحابش را می دید لذت می برد، وقتی بلال را می دید، کِیف می کرد، وقتی سلمان را می دید خستگی اش در می رفت... امیرالمؤمنین وقتی ابوذر را می دید، مقداد را می دید لذت می بردف وقتی مالک را می دید خستگی اش در می رفت... اصحاب امام حسین علیه السلام از بهترینهای روزگار بودند ولی ما چه؟؟

یک عمر است که امدیم و رفتیم، توی جلسات نشستیم، چقدر بوی اهل بیت (ع) گرفته ایم؟

با حسین از یا حسین یک نقطه کم دارد ولی                         باحسین بودن کجا و یا حسین گفتن کجا؟!

شاید اینکه ما بتوانیم صاحب عصر و زمان را ببینیم زیاد به کار نیاید، ولی آنچه مهم است این است که آقا به ما نظری بکند و دستی بر سرمان بکشد...

برای دریافت فایل کلیک کنید

 

حجم: 12.6 مگابایت

 

هر ڪس به فڪر آبروداریسٺ اما                               دل درهواے روضہ‌ے آب و رباب اسٺ
بس کن رباب سر به سر غم گذاشتی                         اصلاً خیال کن که تو اصغر نداشتی

در ادامه مبحث حکیمانه دعا کردن، امروز به دعای آیه 87 سوره شعرا "وَلَا تُخْزِنِی یَوْمَ یُبْعَثُونَ" می پردازیم؛

حجت الاسلام علی پناه:

برای دریافت فایل کلیک کنید
حجم: 11.6 مگابایت

عرض شد دعاهای قرآنی با هدف تعلیم روش حکیمانه دعا کردن بیان شده که ما یاد بگیریم که چه چیزهایی را باید در دعاها در اولویت خودمان قرار دهیم. قرآن تذکر میدهد که این دعاها تضمین کننده دنیا و آخرت شماست از جمله دعاهای مهم قرانی آیه ۴۷ سوره مبارکه هود است که حال انکسار مؤمن را به تصویر می کشد:

قال الله تعالی : "رَبِّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ أَنْ أَسْأَلَکَ مَا لَیْسَ لِی بِهِ عِلْمٌ ۖ وَإِلَّا تَغْفِرْ لِی وَتَرْحَمْنِی أَکُنْ مِنَ الْخَاسِرِینَ "


برای دریافت فایل کلیک کنید
حجم: 12.9 مگابایت
حجت الاسلام علی پناه:

عرض شد قرآن کتاب حکمت است لذا تمثیلات، تشبیهات، داستانهای قرآن و حتی دعاها ی قرآن برای یک هدف تربیتی بالا بیان شدهاست مثلاً  وقتی میخواهد روش حکیمانه و رندانه دعا کردن را به ما بیاموزد دعاهای انبیا را برایمان بیان می کند تا بیاموزیم چگونه دعا کنیم که در دعا کردن سعادت دنیا و آخرتمان تامین شود از جمله این دعاها آیه ده سوره حشر است : رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ

سبقت در ایمان خودش یک فضیلت است. اگر ما امروز ایمان داریم زحمت و کتکش را مجاهدین و انصار خوردند... خدایا حتی یک غلّ را از برادران دینی در دل ما قرار نده!

مرحوم آقای فلسفی در آخرین منبرشون می فرمود: در روایت داریم که امام صادق علیه السلام فرمود: اگر کسی در دلش یه غشّی (کینه نه، یک سایه روشنی از کینه) در دلش داشته باشد، دم مردن به او خطاب می شود : " مُت یهودیّاً أو نصرانیاً"

 

برای دریافت فایل کلیک کنید
حجم: 11.6 مگابایت
 
شما می توانید هر روز ساعت 11:30 در صفحه اینستاگرام مؤسسه:
 
instagram.com/qurantehran
به صورت زنده در برنامه عزاداری ما شرکت کنید.
به صورت زنده تما

مختصر درباره ای از ما

مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)
مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

دسته بندی ها

حدیث هفته

حدیث 135

حضرت فاطمه سلام الله علیها

فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.

خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.

کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣

بایگانی