مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

عرفه روز دعا و نیایش

روز عرفه آمد و شد تازه امیدم                               آغوش گشودی که به سوی تو دویدم
من آمده‌ام باز توانم بده امروز                                       اصلاً تو بیا راه نشانم بده امروز

روز عرفه

روز نیایش
و روز بارش چشم‌های خاکیان

پروردگارا!

امروز من به امید عفو و دوستی تو آماده شده‌ام و از درگاهت،
رحمت و کرامت درخواست می‌کنم. این عرفه را روز عفو و تقرب ما قرار ده…

پروردگارا!

هر دلی که از عرفه بویی برده باشد، صدای چینش خشت‌های تکامل را در روح خویش می‌شنود.
در عرفه دعای تکامل ما را پذیرا باش…

خداوندا

در این روز، از درگاه خویش ما را مران
ای خدای مهربان!

بر من روزی حلال را وسعت بخش و جسم و دینم را سلامت بدار
و خوف و وحشتم را به آرامش و انس مبدل کن و از آتش جهنم رهایم ساز…

در این روز، دست‌های خود را به سوی آن بی نیاز بالا می‌بریم و پیوسته دعا می‌کنیم: خدایا! غروب این روز را با غروب گناهانمان یکی گردان.و ظهور حجت عالم امکان را نزدیک بگردان

آمین یا رب العالمین

عرفه، نیاز عاشقانه


یکی از این باورهای غلط و نادرست اینست که ؛ گاهی اوقات برخی از دختران و پسران مثل بقیه طبقات و صنوف جامعه؛ در دوران مجردی گرفتار اختلالات روحی و و فکری می شوند؛ نامیزانی پیدا می کنند و بعد هم به علت های مختلف از درمان این ناهنجاری های روحی و روانی خودداری می‌کنند.
فکر می‌کنند که اینها اقتضای سن و سالشان است ؛ ( فلان کس هم همین طور بود.) بعدها هم که  ازدواج کنند درست می شود!  لذا عبارت روانش اینست که اینها نیازهای عاطفی و جنسی فرزندانشان را مولد پیدایی ناهنجاری های اخلاقی و روانی شان می دانند و فکر می کنند که ازدواج کنند با برطرف شدن نیازهای جنسی و عاطفی آنها ؛ دختر و پسرشان شفا پیدا می‌کنند و به سامان مناسب میرسند.
 لذا چه دختر؛  چه پسر؛ چه پدر و مادر هر یک از اینها؛  یکی از اصلی ترین دغدغه هایشان اینست که:  دختر را شوهر دهند یا برای پسرشان زن بگیرند . و برای رسیدن به هدف؛  به هر کاری دست می زنند چرا ؟ چون باورشان اینست که مشکلشان و مشکل فرزندشان رفع می شود...

 


جهت دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.
حجم: 16.4 مگابایت

در بسیاری از موارد؛ همسرآزاری و اذیت و آزار همسر؛ ریشه در عدم علم و آگاهی مناسب؛ به ویژگیها و ظرفیت های طرف مقابل دارد. همین اشکال هم به خانم‌ها وارد است و  هم به آقایان وارد است؛ که با انحصارات و ویژگی ها و تمایزات خاصی که در طرف مقابل شان وجود دارد؛ علم و آگاهی پیدا نمی کنند . در حالی که خداوند متعال بین زن و مرد تفاوت ایجاد کرده ؛ و تمایز برقرار کرده و همین تفاوت ها و تمایز ها؛ اسباب جاذبه و کشش و میل به زندگی و دوست داشتن را در هر کدام یک از اینها بوجود آورده و نهادینه کرده است . اگر قرار بود هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود نداشته باشد! اساساً انگیزه پیوند و ازدواج لکه‌دار می‌شد؛ سست می‌شد و از بین می‌رفت.  ولی شناخت این تفاوت ها و درک آنها و پایبندی و مراعات همین تفاوت ها ؛ هم یکی از اصلی ترین وظایف هر زن و مردی در نظام زندگی و خانه و خانواده اسلامی  است که ما معمولاً این شناخت و بیان تبیین این  تمایزات ؛در مبانی تربیتی در خانه و خانواده وجود ندارد..


جهت دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.
حجم: 14.1 مگابایت

ابن الرضا

امام محمد بن علی ، جواد الائمه علیه السلام در ماه رجب سال صد و نود وپنج پای به عرصه جهان گذاشتند و در آخرین روز از ماه ذی القعده سال ۲۲۰ به شهادت رسیدند . در عظمت ایشان سخن بسیار و قلم ناتوان است تا آن جا که در زمان ولادت ایشان ، پدر بزرگوارشان حضرت رضا علیه السلام ایشان را مولودی خواندند که هیچ مولود دیگری برای شیعه بابرکت تر از ایشان نبوده است .

یکی از نکاتی که در زندگی سراسر نور و خیر و رحمت و برکت آن حضرت به چشم می خورد ، رسیدن ایشان به امامت در سنّ نه سالگی است . آری در مناصب الهیِ نبوت وامامت ، شرط سنّی وجود ندارد و خدای قادر متعال می تواند علم و عصمت و تمام خصوصیات یک پیامبر یا امام را به کودکی خردسال یا نوزادی تازه به دنیا آمده عطا کند . ( همان گونه که حضرت عیسی در گهواره سخن گفتند و از نبوت خویش خبر دادند ). امام جواد علیه السلام نیز در کودکی و پس از شهادت پدر بزرگوارشان به امامت رسیدند.
با آن که دست ظلم و بیداد کین به آن حضرت مهلت چندانی نداد و جواد الائمه علیه السلام در سنّ بیست وپنج سالگی به شهادت رسیدند اما مکارم اخلاق و فضائل و کرامات و مناقب بسیاری از آن حضرت در کتب شیعه و سنّی نقل شده است از جمله آن که :
مأمون عباسی ، مجلسی با حضور بزرگان علمای اهل سنّت تشکیل داد تا از آن حضرت که به ظاهر کم سنّ وسال بودند، سوالاتی پرسیده شود. یحیی بن اکثم ،عالم بزرگ دربار ،سؤالی در بحث حجّ از آن حضرت پرسید و با جواب دقیق و محکم امام جواد علیه السلام مواجه شد ، از علم و دانش امام متحیّر گردید و در چهره او عجز و ناتوانی و شکست دیده می شد . سرانجام در آخرین روز ذی القعده سال ۲۲۰ آن حضرت با توطئه خلیفه عباسی و زهری که امّ الفضل همسر ایشان با آن ، ایشان را مسموم کرد به شهادت رسیدند . مرقد مطهر ایشان در کنار جد بزرگوارشان امام موسی ابن جعفر علیهما السلام در شهر کاظمین ، زیارتگاه دوستداران اهل بیت علیهم السلام است.

" اللهم ارزقنا زیارة قبر ولیک محمد به علی الجواد"

چند نمونه از کلمات نورانی امام محمد تقی علیه السلام :
من أطاع هواه أعطی عدوّه مناه
هرکس از هوی وهوس خویش پیروی کند ، آرزوی دشمنش را برآورده کرده است .
قد عاداک من ستر عنک الرشد اتّباعا لمن تهواه .
کسی که راه صحیح و درست را از تو بپوشاند بخاطر آنکه طبق هوی و میل تو رفتار کرده باشد با دشمنی کرده است .
عزّ المومن فی غناه عن الناس .
عزّت مومن در بی نیازی او از مردم است .
الثقه بالله ثمن لکل غال و سُلّم الی کلّ عال .
اعتماد به خداوند بهای هر گرانبهائی است و نردبانی است برای هر بلند پایه ایست.
المؤمن یحتاج الی ثلاث خصال ، توفیق من الله و واعظ من نفسه و قبول ممن ینصحه .
مؤمن به سه ویژگی نیازمند است : توفیق الهی ، موعظه کننده ای درونی ، پذیرش نصیحت از کسی که او را نصیحت می کند.

حضرت زین العابدین( سلام الله علیه)  در رساله حقوق؛ در رابطه با حریم و پاسداشت حقوق همسر؛ مرد را مخاطب قرار می دهد أمّا حَقُّ رَعِیَّتِکَ بِمِلکِ النِّکاحِ اما حق کسی که با پذیرش ازدواج؛ در زمره ی رعیت تو قرار گرفته (این رعیت یعنی مردم. گاهی وقتها می گویند : ارباب و رعیتی ؛ این حالا یک معنی و مفهومی در فرهنگ واژگان ایران پیدا کرده و فارسیها ؛ مثلا تا می گویند: رعیت! نقطه ی مقابلش هم یک اربابی وجود دارد. اگر جایی گفتند : زن رعیت است ؛ یعنی اربابش همسر اوست! نه؛ اینطور نیست.)
 رعیت در لغت عرب و در کلام اهل بیت (صلوات الله علیه) به معنی مردم است. مثلا وجود مبارک علوی (صلوات الله علیه) در نامه ۵۳ در مورد سپاهیان میفرماید؛ فَالْجُنُودُ بِاذْنِ اللَّهِ، حُصُونُ الرَّعِیَّةِ    یعنی خدای متعال به سپاهیان؛ به قوای مسلحه اجازه داده تا پناه مردم باشند ...

 


جهت دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.
حجم: 17.7 مگابایت

زهرای مرضیه (سلام الله علیها)  می فرماید: علی جان تا به امروز نه از من دروغ شنیدی  و نه از من خیانت دیدی "ولا خالفتک منذ عاشرتنی"   واز روزی هم که معاشرت من با تو شروع شد ؛تا الان که دارم به ملاقات پروردگار میروم و تو را تنها می گذارم؛ در هیچ امری با تو مخالفت نکردم. خب این حرف؛ شما ببینید با شالوده ی  وجودی امیرالمومنین (صلوات الله علیه) چه کار می کند!

 اما دو مفهوم عمیق و درس زندگی را هم برای ما می گذارد. درست است که زهرا(سلام الله علیها)   مخالفت نکرده؛ اما از آن طرف هم امیرالمومنین (صلوات الله علیه) هم چیزی نفرموده و توقعی نداشته و طلب و مطالبه نکرده که احتیاج به مخالفت داشته باشد. این یعنی چه؟ یعنی زن و مرد اگر تربیت دینی داشته باشند احتیاج به صورتجلسه کردن ندارند؛ اگر توافقی هم با همدیگر بخواهم بکنند؛ حتی احتیاج به گفتن و انتقال دادن به همدیگر را ندارند؛ زن و شوهر دینی و ایمانی با مطالعه دقیق وظایف دینی خودشان به همین معدل مطلوبی که اهل بیت (سلام الله علیهم) معین کردندباید  برسند.جهت دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید

حجم: 14.1 مگابایت


مختصر درباره ای از ما

مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)
مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

دسته بندی ها

حدیث هفته

حدیث 135

حضرت فاطمه سلام الله علیها

فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.

خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.

کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣

بایگانی