مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

نماز عید چند جمله است. یکی می‌گوید: «اللَّهُمَّ أَهْلَ الْکِبْرِیَاءِ وَ الْعَظَمَةِ» کلمه عظمت از «عظم» است. «عظم» یعنی «استخوان». عظمت یعنی کسی که استخوان‌دار و قوی است. خدایا بزرگی و کبریایی از توست. «وَ أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ» خدایا هر کس که ندارد تو به او می‌بخشی. «جبروت» یعنی هر کس که کم دارد، تو جبران می‌کنی. «وَ أَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ» هرکس بد است عفو می‌کنی و هر کس که خوب و محسن است به او لطف و رحمت می‌کنی. «وَ أَهْلَ التَّقْوَى وَ الْمَغْفِرَةِ» «مغفره» از «یغفر» است «یغفر» یعنی «کلاه‌خود». هرکس در جبهه کلاه خود داشته باشد سرش ضربه نمی‌بیند. خدایا یعنی تو با یک پوشش ایمانی ما را از ترکش‌های شیطان حفظ کن. بعد می‌گوید خدایا بحق این روز «أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذَا الْیَوْمِ»
علامه طباطبایی یک بحثی در المیزان دارد به نام «نحوست الایام» یعنی بعضی روز‌ها نحس است. روز‌ها همه مثل هم هستند منتها روز مبارک حوادث خیر است و روز نحس حوادث شر است.
در نماز عید ما به سه جهت بند هستیم. رابطه ما با خودمان که غسل و عطر و لباس تمیز است. رابطه با خدا که نماز عید است و رابطه با مردم و خلق محروم که عید فطر به شکم سیر کردن است. «ذُخْراً وَ شَرَ فاً [وَ کَرامَةً] وَ مَزیدَ اً» همانی است که در ماه رمضان هم گفتیم «هذا شهر شرفته و عظمته و کرمته و فضلته على الشهور» (المصباح کفعمی، ص‏630) حالا در عید هم می‌گوییم که خدایا همانطور که در ماه رمضان «شرفته کرمته فضلته» این ماه را هم «شرفاً و کرامةً» برای ما قرار بده. و لذا داریم شب عید فطر مثل شب قدر است و بخشش خدا در شب عید فطر به اندازه بخشش خدا در طول ماه رمضان است.
بعد می‌گوید خدایا عید را برای ما «ذُخْراً» قرار بده. همه شما کلمه ذخیره را می‌دانید. یعنی فعلاً که وضعمان خوب است برای روز مبادا ذخیره می‌کنیم. ای مسلمان‌ها و ‌ای کسانیکه در طول ماه رمضان عقب مانده‌اید و نتوانستید که مورد بخشش قرار بگیرید. عید فطر برای شما ذخیره شده ‌است.

برگرفته از سخنان حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

خدایا! ترا به آبروی آن عزیزانی که روزه‌ شان را قبول کردی، لطف کن و عیدی همه ما را سرفرازی ایران و ایرانیان قرار بده!
خدایا عیدی ما را ظهور آن امامی‌ که نماز عید می‌خواند و تمام کره زمین با او نماز می‌خوانند  قرار بده.و ایشان را از ما راضی بدار!
ما را از زمینه‌سازان ظهوراین آقا قرار بده.
ایمان و تقوایی به ما بده که وقت گناه، روسفید بیرون بیاییم.
توطئه‌‌ها علیه نظام اسلامی‌ را خنثی و توطئه گران را نابود بفرما.
آمین یا رب العالمین
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • جمعه, ۲۶ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۱۶ ق.ظ

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مختصر درباره ای از ما

مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)
مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

دسته بندی ها

حدیث هفته

حدیث 135

حضرت فاطمه سلام الله علیها

فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.

خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.

کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣

بایگانی