اشڪ تا باشد وضو لازم ندارد نوڪرٺ غیر بغضے در گلو لازم ندارد نوڪرٺ
یا وجیها عِندَ رَبّے آبرویم را بخر تا تو باشےآبرو لازم ندارد نوڪرٺ
استاد علی پناه:
من معتقدم روز اول محرم مهمانان خصوصی ارباب در مجلس عزاداری شرکت می کنند...
فایل سخنرانی روز اول محرم 1442:
حجم: 11.7 مگابایت
پیچیده عطر سیب حرم در فضای دل روح القدس به عالم معنا بیاورید
امشب گرفته محتشمی دم برای تو پیرهن سیاه نوکریمان را بیاورید
مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین علیه السلام از روز جمعه ۳۱ مرداد ماه برگزار خواهد شد.
🔸جهت حفظ سلامتی عزاداران سید و سالار شهیدان و رعایت فاصله گذاری اجتماعی؛ رعایت نکات زیر ضروریست:
1⃣ ظرفیت مجلس بسیار محدود می باشد.
2⃣ ورود عزیزان با ماسک الزامی است.
3⃣ برای حفظ سلامت کودکان، از پذیرفتن اطفال معذوریم.
4⃣ درب مجلس یک ربع قبل از شروع مراسم باز خواهد شد.
طرحِ «سبکِ زندگی» به عنوان توصیهی هفتم حضرت آیتالله خامنهای در
بیانیهی گامِ دومِ انقلاب، تفاوتِ محسوسی با سایر توصیهها داشت؛
یکی از اصول تربیتی در نظام فکری آیتالله خامنهای، اصل تأثیرِ متقابلِ رفتارها، باورها و گرایشها است. بر این اساس، تعلّقات و تلقیّات انسان از رفتارهای خوب و بد او اثر میپذیرد. کار اگر بد باشد، «...روی دل ما اثر میگذارد، روی اخلاق ما اثر میگذارد، گاهی روی برداشتها و تلقیهای ما اثر میگذارد. دلبستگی که پیدا میکنیم، این دلبستگی روی ذهنیات ما اثر میگذارد» (رهبر انقاب: ۳ تیرماه ۱۳۸۸). در باب عملِ خوب هم همین اصل وجود دارد. چنانکه ایمان «انسان را مىکشاند و به عمل صالح دلالت مىکند...عمل صالح هم انسان را به ایمان دلالت مىکند. یعنى یک تأثیر و تأثر متقابل وجود دارد». این اصل ما را به یک راهبرد مهم میرساند و آن اینکه اصلاح و تغییر تمایلات و اندیشهها میتواند بواسطهی همین رفتارهای ظاهری صورت بگیرد؛ پس باید مراقب عملِ جامعه و سبک زندگی جامعه بود. تأثیرِ عمل بر باور، قطعی و اجتنابناپذیر است: «عمل بد، به تغییر باورها منتهی میشود». البته در منظومهی فکری معظمله، آنچه میتواند «مادهی خام» وجود انسان را به «شکلهای برتر» تبدیل بکند، استمرارِ عمل است و همین استمرار عمل است که میتواند ادراک و آگاهی را به ایمان که همان باورِ قلبی است تبدیل کند...
جلسه ششم سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام در کلام جناب آقای دکتر قنبری:
فرشتگان از عقل و حیوانات از شهوت آفریده شده اند. و انسان مرکب از عقل و شوت است. پس انسان از دو بعد ساخته شده است. اگر شهوتش بر عقل غلبه کند از حیوانات پست تر می شود و اگر عقل بر شهوت غلبه کند از فرشتگان برتر می شود چون فرض این است که فرشتگان شهوت ندارند و تابع عقل هستند و انسان با وجود شوت در درون خودش دچار یک کشمکش و درگیری دائم بین ابعاد وجودی اش است.
حدیث 22 تا 29:
برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید
حجم: 21.6 مگابایت
امام صادق علیه السلام:
الدُّنیا حَلالُها حِسابٌ، وحَرامُها عِقابٌ، وأنّى لَکُم بِالرَّوحِ ولَمّا تَأَسَّوا بِسُنَّةِ نَبِیِّکُم! تَطلُبونَ ما یُطغیکُم ولا تَرضَونَ ما یَکفیکُم
دنیا، حلالش حساب دارد و حرامش عقاب. کجا شما را آسایش رسد، در حالى که هنوز به راه و رسم پیامبرتان اقتدا نکرده اید؟! شما چیزى (ثروت فراوان) را مىجویید که شما را به سرکشى مىکشاند، و به اندازه کفافتان قانع نیستید.
الکافی: ج ۲ ص ۴۵۹ ح ۲۳
خانواده هسته نخستین تشکیل ساختمان جامعه به شمار میرود و عواملی چون عشق و
محبت و عاطفه را در وجود انسان ها ریشهدار می نماید. با رعایت موازین
ارزشی اسلامی زندگی خانوادگی شکوفا می گردد و آیین اسلام حقوقی برای اعضای
آن به وجود می آورد که با مراعات و اجرای آن، صفا و صمیمیت چون چشمه ای
جوشان در خانواده جاری می گردد.
یکی از وجوه سبک زندگی اهل بیت (ع) رفتار آنان با خانواده به معنای همسر و فرزندان و پدر و مادر و نوع تعامل آنان با اهل خانه است.
بحث این جلسه مقام و جایگاه مادر و همسر:
در هاله ای از نور، آرام آرام پیش می آمدند و زمین زیر پایشان از تواضع، مثل حریر نرم میشد.
عده ای سایه نشین، که همیشه در تاریکی به سر برده بودند، گویی قصد مقابله با نور دارند؛ با صلیبهای به ظاهر آراسته، با ناآرامیِ تمام و با گیسوان چلیپایی، بازی می کردند و تمام ذهنشان سرشار از شکّ بود؛ شکّ به آنچه در دست و دلشان بود.
امّا آنان که در هاله ای از نور پیش می آمدند، تبلور وجودشان مثل آب زلال و صداقت حضورشان، مثل خورشید، آشکار بود.
هستی، چنان غرق تماشایشان بود که انگار خداوند، بهشت را به معرض تماشا گذاشته است. تواضع خورشید در آسمان و کُرنش خاک در زمین نشان می داد که آن «پنج تن»، آیینه ی جمال الهی اند؛ برگزیدگان راستین خداوند در زمین. و عنایت الهی، آنان را زیر چتری از حمایت گرفته است. عطر «کسای» حقیقت از وجودشان می تراوید و نگاهشان آکنده از تبسّم مِهربانی بود.
پنج تن، پنج کهکشان و پنج اقیانوس که وجودشان نشانه ی عظمت الهی و سر چشمه ی زلال معرفت است.
چه کسی می تواند به انکار برخیزد؛ وقتی که آدم علیه السلام بگوید: اِلهی یا حَمیدُ بِحَقّ مُحَمّدٍ صلی الله علیه وآله و سلم ...؟
وقتی که نوح بگوید: ...، وقتی ابراهیم و موسی و عیسی بگوید: ... چه کسی می تواند انکار کند!
محمّد صلی الله علیه وآله و سلم یعنی: قرآن، یعنی: لَوْلاک لَما خَلَقتُ الْاَفْلاک؛ علی علیه السلام و فاطمه علیهاالسلام ، حسن علیه السلام و حسین علیه السلام یعنی: محمد صلی الله علیه وآله و سلم، یعنی: اِنَما یُریدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجسَ اَهْلَ البَیْتِ و یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیرا.
چه کسی می تواند سخاوت خورشید، شرافت ماه، صداقت آب، کرامتِ درخت و نجابت گل را نادیده بگیرد.؟!
رنگ از رخسار «ابو حارثه» و نصارای نجران پریده بود و لرزش دستهایشان، نشان از ضعف و پشیمانی داشت. نجوایی در ضمیر ناخودآگاه ابو حارثه جریان گرفت او که عطر پیامبران دارد، او که مثل پیامبران می نشیند، او که آسمان و زمین می ستایندش. از آن لحظه که دستهایش بوی قنوت بگیرند، توفان خشم الهی، همه ی دشتها و کوهها را متلاشی خواهد کرد. از جا می خیزد و سر بر آستانِ کبریایی پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم می گذارد: ای ستوده ترین خلقت الهی، ای آسمانی ترین آیینه ی خلقت و ای حقیقت محض! رضای ما، در رضایت تو است و رشته ی جان ما در دستهای آسمانی ات.
در دایره ی قسمت، ما نقطه ی تسلیمیم لطف، آنچه تو اندیشی، حکم، آنچه تو فرمایی
با توجه به ایام مبارک دهه فجر و راهپیمایی جهانی 22 بهمن لازم است که توجه داشته باشیم در راه دفاع از دین، در راه خدا و در راه دفاع از رهبری هر مشکلی که برای انسان پیش بیاید به حساب انسان گذاشته می شود. اعم از گرسنگی و تشنگی و زحمت و ....
خدای تعالی در آیه ... می فرماید: و یطئون موطئا
گامی بر نمی دارند مگر اینکه موجب خشم و غضب دشمنان می شود . هر گام برداشتنی که دشمن را عصبانی و از طرف ما به او ضزبه ای وارد می کند ما به ازای این قدم برداشتنها عمل صالح نوشته می شود. (از نکره آمدن عمل صالح می فهمیم که اینقدر بزرگ است که قابل تعریف نیست.)
حدیث 18 تا 22:
برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید
حجم: 21.1 مگابایت
حضرت فاطمه سلام الله علیها
فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.
خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.
کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣