از تو سپاسگزارم
امام صادق (علیه السّلام) می فرماید: «خیر نسآءکم التی ان اعطیت شکرت وان منعت
رضیت
بهترین زنان شما آن زنی است که چون به او چیزی داده شود، سپاسگزاری کند و اگر به او چیزی داده نشود راضی باشد».
تلاوت صفحه 600 :
آیه
شماره 33 از سوره مبارکه مؤمنون
وَ قَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِهِ الَّذِینَ کَفَرُواْ وَ کَذَّبُواْ
بِلِقَاءِ الاَْخِرَةِ وَ أَتْرَفْنَاهُمْ فىِ الحَْیَوةِ الدُّنْیَا مَا هَاذَا
إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُکمُْ یَأْکلُُ مِمَّا تَأْکلُُونَ مِنْهُ وَ یَشْرَبُ
مِمَّا تَشْرَبُونَ
ولی اشرافیان (خودخواه) از قوم او که کافر بودند، و دیدار آخرت را تکذیب می کردند،
و در زندگی دنیا به آنان ناز و نعمت داده بودیم، گفتند: «این بشری است مثل شما; از
آنچه می خورید می خورد; و از آنچه می نوشید می نوشد! (پس چگونه می تواند پیامبر
باشد؟!)
نکات تفسیری :
1-
دعوت انبیا بر اساس آزاد سازى مردم از سلطه ى اشراف و ستمگران است و به همین
دلیل، اشراف بیش از دیگران با انبیا مخالفت مى کنند. «قال الملأ»
2- مخالفان چون جرأت ندارند که منطق و اصل اصلاحات انبیا را نفى کنند، مىگویند:
انبیا لایق آن اصلاحات نیستند. «بشر مثلکم»
3- زندگى انبیا، یک زندگى عادّى است. «یأکل - یشرب»
4- اشراف از مسائل معنوى وعلمى غافلند. «یأکل - یشرب» (امیرالمؤمنین علیه السلام
مى فرماید: حسادت آنان سبب گفتن این کلمات شد. [بحار ، ج 32، ص 97])
خوشبوترین عطر، زیباترین
لباس، نیکوترین زینت
پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و سلّم درباره حق شوهر بر زن می فرماید:
«علیها ان تطیب باطیب طیبها وتلبس احسن ثیابها وتزین باحسن زینتها؛
تلاوت صفحه 599:
آیه
شماره 32 از سوره مبارکه مؤمنون
فَأَرْسَلْنَا فِیهِمْ رَسُولًا مِّنهْمْ أَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَا لَکمُ
مِّنْ إِلَاهٍ غَیرْهُ أَ فَلَا تَتَّقُونَ
و در میان آنان رسولی از خودشان فرستادیم که: «خدا را بپرستید; جز او معبودی برای
شما نیست; آیا (با این همه، از شرک و بت پرستی) پرهیز نمی کنید؟!»
نکات تفسیری :
1-
پیامبر باید از خود مردم باشد. (تا الگوئى عملى و درد آشنا داشته باشند و حجّت بر
آنان تمام باشد) «منهم»
2- عبادت خدا همراه با نفى شرک ارزش دارد. «أن اعبدوااللّه مالکم من اله غیره»
3- گرایش به توحید، به تقوا نیاز دارد.«أن اعبدوا اللّه... افلا تتّقون»
امروز به
هرکوچه اذان باید گفت
در وصف علی ز
آسمان باید گفت
چون عید امیر
مومنین است
تبریک به صاحب
الزمان باید گفت
غدیر ، تجلی خواست خالق ، روح آفرینش ، برانگیزاننده ستایش و دست های بلندی است که انسان خاکی را به افلاک می کشاند.
خجسته باد پیوند «نبوت» و «امامت» در نقطه اوجى به نام
غدیر خم که غدیر، گره محکمى است براى رشته دیانت.
غدیر ، برکت
همه احساس های معنوی و دریای جاری خیرات نبوی است .
غدیر ، ریزش
باران الطاف رحمانی بر گلزار جان های تشنه است.
غدیر، تجلّی اراده خداوند، مکمّل باور ما و نقطه تأمّلی در تاریخ است.
غدیر ، گل همیشه بهار زندگی است . دریایی بیکرانه است ؛ جاری بر
جان های پاک و اندیشه های تابناک
نام علی : عدالت — راه علی : سعادت — عشق علی : شهادت — ذکر علی : عبادت — عید علی : مبارک
در روز غدیر،
عقل اول آن مظهر حق، نبیِّ مرسل
چون عرش تو را
کشید بر دوش آن گاه گشود لعل خاموش
فرمود که این
خجسته منظر / بر خلق پس از من است رهبر
بر دامن او هر
آن که زد دست / چون ذره به آفتاب پیوست
ولایت حیدر، لبخندِ فاطمه
از ولایت عهدی حیدر، خدا
تاج شرف / بار دیگر بر سر زهرای اطهر می زند
در حریم ناز و
عصمت زین همایون افتخار / فاطمه لبخند بر سیمای شوهر می زند
هنر آشپزی
امام صادق (علیه السّلام) می فرماید: «خیر نسآءکم الطیبة الریح الطیبة الطبیخ التی
اذا انفقت انفقت بمعروف وان امسکت امسکت بمعروف فتلک عامل من عمال الله وعامل الله
لایخیب ولایندم ؛
تلاوت صفحه 598 :
آیه
شماره 26 از سوره مبارکه فرقان
الْمُلْکُ یَوْمَئذٍ الْحَقُّ لِلرَّحْمَانِ وَ کَانَ یَوْمًا عَلىَ
الْکَافِرِینَ عَسِیرًا
حکومت در آن روز از آن خداوند رحمان است; و آن روز، روز سختی برای کافران خواهد
بود!
نکات تفسیری :
1-
مالکیّت و حکومت خداوند، واقعى و حقیقى است، نه اعتبارى و عارضى و ظالمانه. «الملک
یومئذ الحق»
2- قیامت روز جلوه ى رحمت الهى است. «الملک یومئذ الحق للرحمن...»
آرایش فقط برای شوهر
پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و سلّم می فرماید: «ان من خیر نسآءکم .
. . المتبرجة من زوجها الحصان عن غیره؛
تلاوت صفحه 597 :
آیه
شماره 20 از سوره مبارکه عنکبوت
قُلْ سِیرُواْ فىِ الْأَرْضِ فَانظُرُواْ کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ
اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الاَْخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلىَ کُلِّ شىَْءٍ
قَدِیرٌ
بگو: «در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است؟ سپس خداوند
(به همینگونه) جهان آخرت را ایجاد می کند; یقینا خدا بر هر چیز توانا است!
نکات تفسیری :
1-
جهانگردى، سیر و سفر، مطالعه ى طبیعت و گردشهاى هدفدار، یک وظیفه و ارزش است. «قل
سیروا فى الارض فانظروا»
2- گردش در طبیعت، مى تواند انسان را به فکر وادارد. «قل سیروا... فانظروا»
3- با مطالعه ى دقیق در آفرینش، شک و تردید خود را بر طرف کرده و خدا را بهتر
مى توانیم بشناسیم. «فانظروا...»
4- بهترین دلیل معاد، قدرتنمایى خداوند در پدید آوردن موجودات در نخستین مرتبه
است. «کیف بدء الخلق ثمّ اللّه یُنشىءُ النّشأة الآخرة»
حضرت فاطمه سلام الله علیها
فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.
خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.
کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣