نقش خواص در
شکل گیری فرایندهای تاریخی
حوادث گذشته
که چیزی جز محتوای تاریخ نیست، گنجینه عبرت گیری آیندگان و سرمایه ای گرانسنگ
برای نوع بشر است. مطالعه و بررسی این حوادث و پیامدهای آنها، برای انسان در نوع
تفکر و تصمیم گیری و برخورد با قضایای پیش آمده امری ضروری است.
با یک نگاه
جامعه شناختی نسبت به جوامع پیشین، در مییابیم که هر جامعه ای در طول تاریخ، افرادش
را در دو گروه خواص و عوام تجریه کرده است و در واقع، همین دو گروهند که منشأ
تحولات تاریخی در دوره های مختلف بوده اند؛ به گونه ای که هر پدیده تاریخی، حاصل
نوع عملکرد این دو طایفه و تعامل آنهاست. اکنون با توجه به مرجعیت خواص برای عوام
و تأثیرپذیری گروه پیرو از طایفه پیشرو، توجه به عملکرد و نوع تفکر این دو دسته در
انعقاد و شکل گیری فرایندهای تاریخی، امری حایز اهمیت خواهد بود؛ زیرا نوع عملکرد
آنهاست که می تواند جامعه و حتی تاریخ را سعادتمند کرده و یا به تباهی و انهدام
بکشاند.
عنصر اصلی در این امر، خواص هستند؛ زیرا به فرموده رهبر معظم انقلاب،
«حرکت خواص، به دنبال خود حرکت عوام را می آورد... یک وقت یک حرکت بجا، تاریخ را
نجات می دهد؛ گاهی یک حرکت نابجا که ناشی از ترس و ضعف و دنیاطلبی و حرص برای زنده
ماندن است، تاریخ را در ورطه گمراهی می غلطاند... اگر خواص، در هنگام خودش، کاری را که
لازم است، تشخیص دادند و عمل کردند، تاریخ نجات پیدا می کند و حسین بن علی ها به
کربلا کشانده نمی شوند. وقتی
که خواص طرفدار حق در یک جامعه یا اکثریت قاطعشان آنچنان می شوند که دنیای خودشان
برایشان اهمیت پیدا می کند، از ترس جان، از ترس از دست دادن مال و از دست دادن
مقام و پست، از ترس منفور شدن و تنها ماندن، حاضر می شوند حاکمیت باطل را قبول
کنند. بدیهی است اگر خواص در تشخیص صواب از خطا دقت داشته باشند و همت خود را در
راستای آنچه که به صلاح جامعه و تاریخ است، استوار سازند، عوام نیز پیروی
می نمایند؛ زیرا خواص در همه ابعاد فکری، رفتارهای فردی و اجتماعی و سایر شئونات،
مقتدای عوام هستند. نتیجه چنین عملکردی، تعالی جامعه و سعادت مردم است، در غیر این
صورت، نتیجه ای جز تباهی و انهدام نخواهد داشت.
پس پیدایش هر
حادثه ای در جوامع بشری در مرتبه اول معلول عملکرد خواص آن جامعه است که طبیعت
چنین عملکردی، تأثیرپذیری عوام را به دنبال دارد؛ خواص، یا خواصِ حقّند و یا خواصّ
باطل. خواصّ حق نیز در مقابل مظاهر دنیوی یا پایبند به حقند و یا روی گردان از
حق. بدیهی است هر یک از این اقسام میتواند در پیدایش و عدم پیدایش فرایندهای
تاریخی، اجتماعی و سیاسی مؤثر باشد و در نتیجه، جامعه را به صلاح و یا فساد بکشاند.
حادثه عاشورا
و کشته شدن فرزند رسول خدا(ص) یکی از حوادثی بود که نقش خواص در قبال آن بسیار
برجسته و قابل توجه و تأمل بوده است .
ادامه دارد...
حضرت فاطمه سلام الله علیها
فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.
خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.
کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣