در آستانه اربعین حسینی یکبار دیگر بر ان شدیم تا با تحلیل وقایع صدر اسلام خود را در بوته آزمایش و محک قرار دهیم تا اگر خدای ناکرده ناخالصی درون دینمان نفوذ کرده آن را شناسایی و آمادگی ظهور حضرت صاحب الامر را پیدا کنیم؛
نهضت عاشورا با تمام
درسها و عبرتهای آن، پیامدار شکوه و عظمت آن بزرگمرد الهی، یعنی سید جوانان
اهل بهشت، حضرت حسین بن علی(ع) است. اینکه نهضت بیمثال عاشورا هنوز که هنوز است
بر تارک جهان میدرخشد و روز به روز بر تجلّی آموزههای آن برای تشنگان حقیقت و
طالبان سعادت افزوده میشود، چیزی نیست مگر موهبتی برخاسته از عظمت شأن و بلندی
مقام آن امام همام و نشانههای وجودی او. و از این روست که این نهضت مقدس با نام
حسین(ع) زنده است.
نهضت عاشورا در بردارنده مشخصهها و ابعاد مختلف
شئون بشری است، به گونهای که سالهای سال است که فکر بشر را جلب خود کرده و انسان
امروز، هر روز از آن واقعه، ابعاد جدیدتری را مییابد و تشنهتر از همیشه به بررسی
ابعاد و آموزههای آن میپردازد، این است که مسلمانان باید در فراگیری درسها و
عبرتهای عاشورا، بذل همت کرده و در طریق رسیدن به سعادت، آنها را چراغ راه خویش
قرار دهند.
از آنرو، که شخصیت وجودی حضرت سیدالشهدا و قیام
الهی او مشتمل بر جلوههای متنوعی از هدایت انسانهاست و همین امر سبب جلب افکار
اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان به این حقیقت بوده است، هر کس از زاویهای به بررسی
و تحقیق درباره شخصیت و سیره و سنّت او نشسته و در این میان به نتایج مفیدی هم دست
یازیده است. از جمله مسائل مورد بحث در زمینه عبرتگیری از حماسه عاشورا، بررسی
موقعیت عوام و خواص در این حادثه است؛ مسئلهای که رهبر معظم انقلاب بارها به آن
اشاره کرده و تذکر دادهاند. آنچه در پی میآید، نگاهی به موقعیت خواص و عوام در
عصر امام حسین(ع) و موضعگیری آنها در قبال حادثه عاشوراست.
معنا و مفهوم خواص
به دلیل آنکه انسان مدنی بالطبع و نیازمند زندگی
اجتماعی است، همواره تکامل و تعالی خود را در همبستگی با جامعه میبیند و عموما
فرآیند تأثیرگذاری و تأثیرپذیری را در جامعه به عنوان یک حقیقت میپذیرد و از
اینروست که در مطلق جوامع بشری، مردم از حیث نفوذ و قدرت و اثرگذاری بر دیگران و
نیز تأثیرپذیری از ایشان به دو قطب تأثیرگذار و تأثیرپذیر تقسیم میشوند. در این
میان، گروهی که تأثیرگذارند و در واقع، اقلّیتی از افراد جامعه را تشکیل میدهند،
به لحاظ خصوصیاتی که دارند ـ یعنی اهل تحقیق و نظر بوده و بر اساس بصیرت و عقل به
تحلیل مسائل میپردازند و به همین دلیل پیشکسوتان جریانهای اجتماعی هستند ـ
«خواص» نامیده میشوند. از دیدگاه جامعهشناختی، خواص، گروهی اجتماعی هستند که
دیگران در ارزشیابی خود، آنها را ملاک و معیار قرار میدهند. در اعمال و رفتار
خود از آنها الهام گرفته و رأی و دیدگاه آنها را، مبنای داوری و عمل خود قرار
میدهند. از اینروی، به آنها گروههای مرجع یا داوری یا استنادی گفته میشود.1
رهبر معظم انقلاب در یک تقسیم جامعهشناسانه، از
این گروه اینگونه یاد میکنند: «[خواص] کسانی هستند که از روی فکر و فهمیدگی و
آگاهی و تصمیمگیری کار میکنند؛ یک راهی را میشناسند و دنبال آن راه حرکت
میکنند... خواص یعنی کسانی که وقتی عملی انجام میدهند، موضعگیری میکنند و راهی
را که انتخاب میکنند از روی فکر و تحلیل است. میفهمند و تصمیم میگیرند و عمل
میکنند».2
پس کسانی که در برخورد با حوادث اجتماعی، اهل
بصیرت و آگاهیاند و خود تصمیم گیرندهاند نه پیرو تصمیم دیگران، خواص نامیده
میشوند.
حضرت فاطمه سلام الله علیها
فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.
خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.
کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣
:: هم میهن میگویید:
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
هم میهن ارجمند! درود فراوان!
با هدف توانمند سازی فرهنگ ملی و پاسداری از یکپارچگی ایران کهن
"وب بر شاخسار سخن "
هر ماه دو یادداشت ملی – میهنی را به هموطنان عزیز پیشکش می کند.
خواهشمنداست ضمن مطالعه، آن را به ده نفر از هم میهنان ارسال نمایید.
آدرس ها:
http://payam-ghanoun.ir/
http://payam-chanoun.blogfa.com/
[گل]
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥