مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

وَإِذْ قُلْنَا لَکَ إِنَّ رَبَّکَ أَحَاطَ بِالنَّاسِ وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤیَا الَّتِی أَرَیْنَاکَ إِلاَّ فِتْنَةً لِّلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِی القُرْآنِ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا یَزِیدُهُمْ إِلاَّ طُغْیَانًا کَبِیرًا"

در آیه‏ ى قبل سخن از کشتن ناقه ‏ى صالح بود و در این آیه، سخن از شجره‏ ى ملعونه که قاتل اهل‏بیت پیامبرعلیهم السلام بودند.
در روایات مى‏ خوانیم که اهل‏ بیت فرمودند: ما کمتر از ناقه‏ ى صالح نیستیم، جسارت به ما هلاکت را به دنبال دارد.
در قرآن، چند رؤیا براى پیامبر اسلام بیان شده است: یک رؤیا در آستانه‏ ى جنگ بدر، که خداوند دشمنان را به چشم پیامبر اندک نشان داد، تا مسلمانان سست نشوند. دیگرى رؤیاى ورود فاتحانه به مسجدالحرام. و یکى هم خوابى که در این آیه مطرح است. دو خواب قبلى پس از هجرت و در مدینه بوده، اما این خواب در مکّه بوده است. البتّه برخى رؤیا را مربوط به معراج دانسته ‏اند، در حالى که معراج در بیدارى بود و رؤیا ظهور در خواب دیدن دارد.
آن خواب و شجره‏ ى ملعونه یکى است، چون نتیجه‏ ى واحدى دارد و آن فتنه ‏بودن براى مردم است. خداوند این شجره‏ ى ملعونه و اعمالشان را در خواب به پیامبرصلى الله علیه وآله نشان داد و فرمود که این سبب فتنه ‏ى امت توست و با جمله‏ ى «اِنّ ربّک احاط بالناس»، آن حضرت را دلدارى داد.
«
شَجرة»، هم به معناى درخت است، هم هر اصلى که شاخه‏ ها و فروعى داشته باشد. لذا به قبیله هم شجره گفته مى‏ شود. به سلسله‏ ى نسب و نژاد نیز «شجره ‏نامه» گفته مى‏ شود. پس شجره‏ ى ملعونه، قومى ریشه دارند که ملعونند.

در قرآن، امور متعدّدى لعنت شده است، مثل: ابلیس، یهود، منافقان، مشرکان، علمایى که حقّ را کتمان کردند، آزاردهندگان پیامبر، امّا تنها منافقانند که همراه مسلمانان وموجب فتنه آنانند، زیرا ابلیس و اهل‏ کتاب ومشرکین، چهره‏ اى روشن دارند، ولى منافقان به ظاهر مسلمان، پیوسته عامل فتنه بوده ‏اند

جهت دریافت فایل صوتی کلیک کنید.
حجم: 19.8 مگابایت

.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • يكشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۲۱ ق.ظ

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مختصر درباره ای از ما

مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)
مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

دسته بندی ها

حدیث هفته

حدیث 135

حضرت فاطمه سلام الله علیها

فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.

خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.

کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣

بایگانی