ماه
دوستداشتنی رمضان که فقط گرسنگی و تشنگی و خوردنهای هولهولکی سحر و انتظارهای
شیرین افطار را ندارد. این ماهِ واقعا ماه، دعا و مناجات دارد و شبهای قدر و
ابوحمزۀ ثمالی دارد و دعای جوشن کبیر و خیلی چیزهای دیگر. در احادیث این ماه را به
ماه توبه، انابه، استغفار و بخشش یاد کردهاند. چنانکه رنگ و بوی قرآن هم در این
ماه بسیار پر رنگ است و بهار کتاب الهی همین ماه است و بس. اما آیا میتوانیم
عنصری را یاد کنیم که فراگیری وی در این ماه بر امور دیگر غالب باشد؟ و اگر آن
گونه چیزی یافت شود، چیست؟
یکی از اموری که
نبی اعظم در ماه رمضان ما را بدان توصیه فرمودهاند «انتظار ظهور قائم آل محمد»
در این ماه است. همچنین در زمان افطار، خواندن دعای عهد-که بیعتنامۀ روزانۀ ما
شیعیان با امام زمان است- مستحب میباشد. روح شبهای قدر هم تقدیر امور ما انسانها
توسط خداوند و نازل فرمودن آن بر امام مهدی و امضای حضرت نسبت بدان است و لازم
نیست گفته شود چرا در همان شبها خواندن دعای «اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن…»
مورد تأکید قرار گرفته است. دعای شریف «افتتاح» نیز که در هر شب ماه مبارک خوانده
میشود، مملو از یاد مهدی زهرا و آن یوسف گمگشته است. دعایی که توسط حضرت ولی عصر(عجلاللهتعالیفرجهالشریف)،
صادر گشته است. حتی اگر نیک بنگریم دعای «اللهم ادخل علی اهل القبور السرور…» هم
در حقیقت تکرار دعای «اللهم
عجل لولیک الفرج» خواهد بود و به غیر از این موارد میتوان مصادیق دیگری از یاد
صاحب الزمان را در ادعیه، مناجاتها و اعمال این ماه یافت.
پیامبر می فرماید: «ماه رمضان برترین ماه سال قمری است.» هم چنین در جایی دیگر ایشان فرموده : «مهدی(عج) سید و آقاست.»
اگر امروز امام مهدی(عج) برترین و کامل ترین انسان روی زمین است و ماه رمضان هم بهترین ماه خداست، پس باید بین این دو پیوندی عمیق باشد. اگر ماه رمضان، ماه ویژه سیر و سلوک است، پس باید با امام زمان(عج) که برترین سالک و رهروی خداست، پیوندی خاص وجود داشته و بین سلوک معنوی ما در این ماه با امام زمان(عج) هم رابطه ویژه ای باشد.
زیارت آل یاسین شرح حالات عبادی و معنوی امام مهدی(عج) است. امام مهدی که راهش، امتداد راه پیامبر و امیرالمؤمنین و امام زین العابدین(ع) است. عبودیت و بندگی او نه از سر نیاز یا ترس، بلکه از سر درک حقیقت هستی و سپاس گزاری از خداست، عبودیتی که همیشه در وجود امام جاری است و در برخی حالات به نقطه اوج خود می رسد و ماه رمضان نقطه اوج بندگی امام است.
فهم حقیقت رمضان و توفیق رسیدن به معبود جز با توسل به پیشگاه مهدی(عج) میسر نمی شود. دعای افتتاح هم در ماه رمضان درس سلوک می دهد که پروردگارا من خواهان تمام خوبی ها و کمالات هستم و می دانم که راه رسیدن به این کمالات توسل به امام مهدی(عج) است. پس مرا به برکت وجود او به نهایت نزدیکی به خود برسان.
هدایت معنوی و باطنی انسان ها به دست امام مهدی(عج) است و به برکت وجود معنوی و نورانی اوست که عالم هستی از فیض حق تعالی بهره مند می شود. حال اگر امام در نهایت بندگی باشد، در عبودیت او رحمت و مهربانی خدا نیز اوج می گیرد.
دعای
امامان نشان می دهد که آن ها هم به درگاه حق تعالی رو می آوردند و برای کل هستی و
به ویژه برای ما انسان ها از خداوند طلب بخشش می کردند. به همین دلیل است که می
گویند به برکت سلوک معنوی امام، حیات بشری شکل می گیرد و امتداد می یابد و عالم به
سوی کمال حرکت می کند و تنها با این تعبیر شب قدر معنا می یابد
"روز جمعه دعا برای ظهور فراموش نشود."
حضرت فاطمه سلام الله علیها
فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.
خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.
کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣