یک وقت انسان
نماز میخواند، مثل بقیهی عادات روزانه؛ مسواک می زنیم - فرض بفرمائید - ورزش می کنیم،
همین جور نماز هم می خوانیم در وقت. یک وقت نه، انسان نماز می خواند، با این احساس
که می خواهد حضور در محضر پروردگار پیدا کند. این یک جور دیگر است. ما همیشه در محضر
پروردگاریم؛ خواب باشیم، بیدار باشیم، غافل باشیم، ذاکر باشیم. لیکن یک وقت هست که
شما وضو می گیرید، تطهیر می کنید، خودتان را آماده می کنید، با طهارت جسم، با
طهارت لباس، با طهارت معنویِ ناشی از وضو و غسل می روید خدمت پروردگار عالم. ما در
نماز باید یک چنین احساسی داشته باشیم. رفتیم خدمت پروردگار، عرض کردیم؛ با این
حال وارد نماز باید شد؛ خود را در مقابل خدا باید احساس کرد؛ مخاطب باید داشت در
نماز. والّا صرف اینکه یک امواجی را که ناشی از کلمات و حروف هست، در فضا منتشر
کنیم، این آن چیزی نیست که از ما خواسته شده. می شود همینطور گفت: «الحمد للَّه
ربّ العالمین. الرّحمن الرّحیم. مالک یوم الدین ...»(۱) و امواجش را منتشر کنیم.
همین را می شود با قرائت خوب هم خواند، اما بیتوجه، که باز هم همان منتشر کردن
امواج صوتی است در هوا. این، آن چیزی نیست که از ما خواسته شده. از ما خواسته شده
که در حال نماز دلمان را ببریم به پیشگاه پروردگار؛ از دلمان حرف بزنیم، با دلمان
حرف بزنیم؛ اینها مهم است. این را در وضع ترویج نماز، در نمازی که خود ما می خوانیم،
نمازی که به دیگران تعلیم می دهیم، این نکتهی روح نماز را باید توجه کنیم
حضرت فاطمه سلام الله علیها
فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.
خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.
کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣