مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

«السَّلَامُ عَلَیْکَ مَا أَکْثَرَ عُتَقَاءَ اللَّهِ فِیکَ، وَ مَا أَسْعَدَ مَنْ رَعَى حُرْمَتَکَ بِکَ» (صحیفه سجادیه،دعاى 45) خداحافظ ای ماهی که خداوند در تو خیلی از مجرمین را بخشید.
زمان امام سجاد (علیه السلام) خیلی مشکلات برای امام بود. چون پدرش امام حسین (علیه السلام) را در کربلا کشته بودند حکومت غاصب بنی امیه و یزید نه سخنرانی نه جلسه درس نه نماز جماعت نه خطبه تمام راه های تعلیم و تربیت بسته بود. وقتی امام حسین (علیه السلام) را کشتند، 5 نفر در روی کره زمین بودند که می گفتند امام سجاد (علیه السلام) امام است که معتقد بودند و وفادار. بعد امام سجاد (علیه السلام) و امام پنجم بودند. زمان امام صادق (علیه السلام) وقتی درس می داد 4 هزار طلبه داشت. طلبه فاضل شاگرد خوب. 5 نفر شدند 4 هزار تا ما اگر حساب کنیم از هر 10 یا 20 نفر یکی شان شاگرد امام صادق (علیه السلام) باشد 4 هزار ضربدر 10 می شود 40هزار. 4تا شده اند 40هزار. آن هم در زمان خفقان؛ باید دید فرمول تربیت شیعه چه فرمولی است که با اینکه همه درها روی او بسته ولی می تواند افرادی را از 4تا به 40هزار برساند. این فرمول را باید کشف کرد! در شیعه شناسی این فرمول است باید رمزش را پیدا کرد. یکی از راهها این بود که وقتی امام زین العابدین (علیه السلام) دید پیش نماز نیست، حوزه علمیه ندارد، سخنرانی ندارد، هیچی ندارد، برده می خرید. برده خریدن آسان بود برده ها را می آورد توی خانه با آنها کار می کرد بعد شب عید فطر برده هایش را آزاد می کرد. منتهی برنامه اش این بود که برای هر برده پرونده داشت. مثل کارگزینی امروز. لغزشهای برده را می نوشت شب عید فطر آنها را جمع می کرد و به تک تک آنها می گفت که شما چند لغزش داشته اید قبول است می گفتند بله قبول است. بعد هرچه امام سجاد (علیه السلام) می گفت همه برده ها با هم می گفتند (ای زین العابدین (علیه السلام) همانگونه که تو ریز لغزشهای ما را نوشتی خدا هم ریز لغزشهای تو را نوشته و آیه «وَ نَکْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ» یس/12 همه را بنویس «وَ رُسُلُنا لَدَیْهِمْ یَکْتُبُونَ» زخرف/80 فرشته ها می نویسند «ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقیبٌ عَتیدٌ» ق/18 هر کسی دو تا فرشته دارد تمام کارهایش ثبت می شود. روز قیامت وقتی پرونده ای جلوی انسان باز می شود مجرم نگاهی به پرونده میکند می گوید «یا وَیْلَتَنا ما لِهذَا الْکِتابِ لا یُغادِرُ صَغیرَةً وَ لا کَبیرَةً إِلاَّ أَحْصاها» کهف/49 این چه پرونده ای است ریز و درشتی نیست جز اینکه ثبت شده.)
می فرمود امشب که شب عید فطر است همه تان آزاد این هم لباس و خوراک و پوشاک به سلامت وقتی می رفتند می فرمود خدایا من شب عید فطر برده هایم را آزاد کردم تو هم زین العابدین (علیه السلام) را از آتش جهنم آزاد کن. این شیوه تربیت است برده ها وقتی آزاد می شدند چنان ولایتی می شدند، چنان عاشق مکتب اهل بیت می شدند که هر کدام مثل کپسول های خالی که می برند پُرش می کنند بعد هر یک توی یک آشپزخانه می سوزد هر برده ای این اخلاق را 6 یا 8 ماه می دید این بزرگواری را می دید این دیگر تا آخر عمر از طرفداران اهل بیت بود. در زمان خفقان هم این رقمی تربیت داشتند.
«السَّلَامُ عَلَیْکَ مَا کَانَ أَمْحَاکَ لِلذُّنُوبِ، وَ أَسْتَرَکَ لِأَنْوَاعِ الْعُیُوبِ» (صحیفه سجادیه،دعاى 45) خداحافظ ای ماهی که چقدر گناهانمان را محو کردی چقدر ذنوب ما بخاطر تو پوشیده شد چه ماه خوبی بودی.
«السَّلَامُ عَلَیْکَ مَا کَانَ أَطْوَلَکَ عَلَى الْمُجْرِمِینَ، وَ أَهْیَبَکَ فِی صُدُورِ الْمُؤْمِنِینَ» (صحیفه سجادیه،دعاى 45) خداحافظ ای ماهی که چقدر طول کشیدی نسبت به مجرمین. افراد مجرم می گفتند کی تمام می شود؟. چقدر طولانی بودی برای آنهایی که بالغ نشده بودند! چقدر هیبت و عظمت داشتی برای مومنین.
«السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ شَهْرٍ لَا تُنَافِسُهُ الْأَیَّامُ» (صحیفه سجادیه،دعاى 45) خداحافظ ای ماهی که همه ماه ها نسبت به تو رقیب بودند و با تو مسابقه گذاشتند و هیچکس به تو نمی رسید.
«السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ شَهْرٍ هُوَ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ السَّلَامُ عَلَیْکَ غَیْرَ کَرِیهِ الْمُصَاحَبَةِ، وَ لَا ذَمِیمِ الْمُلَابَسَةِ» (صحیفه سجادیه،دعاى 45) خداحافظ ای ماهی که من هیچ نگرانی از بودن در تو نداشتم لذت هم بردم هیچ کراهتی از تو نداشتم. «السَّلَامُ عَلَیْکَ کَمَا وَفَدْتَ عَلَیْنَا بِالْبَرَکَاتِ، وَ غَسَلْتَ عَنَّا دَنَسَ الْخَطِیئَاتِ» (صحیفه سجادیه،دعاى 45). روایت داریم هرچه خداوند از اول ماه رمضان تا شب عید فطر بخشیده به اندازه تمام ماه رمضان شب عید فطر افراد را می بخشد. مثل ظرف بستنی یکبار مصرف نباشیم! عبادت ما فقط مخصوص ماه رمضان نباشد. حضرت ابراهیم و اسماعیل (علیهما السلام) است که مسئول تطهیر مسجدالحرام می باشند «أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ» بقره/125 حضرت مریم (علیها السلام) خادم مسجد بوده حضرت زکریا خادم مسجد بوده . خادم مسجد باید افراد مهمی باشند نه افراد مریضِ فقیر پیر. به امید روزی که مسجدهای ما عزاخانه نباشد الان مساجد ما غمکده است تابوت کجاست؟ توی مسجد. توی خیابان ادرارش می گیرد می گوید ببخشید مسجد کجاست؟ ختم مادر و پدر بزرگ توی مسجد، یعنی از مسجد همه اش غم و غصه و گریه. و حال آنکه مسجد جای شادی هم هست پیغمبر (صلی الله علیه و آله) عقد حضرت زهرا (علیها السلام) را در مسجد خواند و آنجا شیرینی تقسیم کردند.
آقایانی که قرآن خواندید قرآن را تا سال دیگر کنار نگذارید قرآن در بین ما مهجور است. یکی از فضلا می گفت دیدیم در مدینه خیلی شلوغ است گفتم یا رسول الله احوالت خوب است از این مسلمانها راضی هستی یا راضی نیستی؟ می گفت تا لای قرآن را باز کردم این آیه آمد «وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» فرقان/30 پیغمبر (صلی الله علیه و آله) روز قیامت می فرماید خدایا مردم قرآن را رها کردند یگر می شود.
قرآن نکات زیادی دارد قرآن دریایی است که عمق ندارد نوری است که تاریکی ندارد یک مقداری بعد از ماه رمضان هم به قرآن و مسجد برسید...

برگرفته از سخنان حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • چهارشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۰۹ ق.ظ

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مختصر درباره ای از ما

مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)
مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

دسته بندی ها

حدیث هفته

حدیث 135

حضرت فاطمه سلام الله علیها

فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.

خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.

کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣

بایگانی