مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

روزه برای اینست که اغنیاء مزه گرسنگی را بچشند. تا آدم مزه را نچشد احساس اش شکوفا نمی شود خداوند به پیغمبر (صلی الله علیه و آله) می فرماید «أَ لَمْ یَجِدْکَ یَتیماً فَآوى‏» ضحى/6 پس «فَأَمَّا الْیَتیمَ فَلا تَقْهَرْ» ضحى/9 تو که خودت مزه یتیمی را چشیدی پس قدر یتیم را داشته باش «وَ وَجَدَکَ عائِلاً فَأَغْنى‏» ضحى/8 تو که مزه فقر را چشیدی پس «وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ» ضحى/10.
در روایات داریم وقتی گرسنه تان شد (وَ ذکر بجوعکم و عطشکم جوع یوم القیامه و عطشه) گفته از اینجا پل بزن به قیامت چیزها هدر نرود تا اینجا گرسنه ات شد بگویی قیامت هم گرسنگی دارد . یک اتصالی بین دنیا و آخرت هست بعضی اتصالها ما ربط اش را می فهمیم و بعضی را هم نمی فهمیم. مثلاً : امام فرموده مسواک غیر از اینکه برای دندان و لثه ها و ... بعد نوشته ضمناً مسواک برای نور چشم هم مفید است خوب این را بعداً می فهمیم. روزه برای لمس گرسنگی روزه برای یاد قیامت روزه برای خشک کردن شهوت و غضب منتهی باید در ماه رمضان مصرف کم شود ولی برای ما مصرف زیاد می شود چون ما فقط یک ناهار نمی خوریم نیم کیلو در عوض سحر و افطار هر کدام یک کیلو اضافه می کنیم یک خورده باید مصرف پائین بیاید. ماه رمضان ماه خوبی است یک نفس کشیدن ثواب (سبحان الله) بخواب انگار عبادت است یک آیه قرآن خواندن به اندازه یک ختم قرآن، دعا مستجاب، قرآن نازل، میزبان خدا، پذیرایی «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَیْلَةِ الْقَدْرِ» قدر/1 قرآن سفره قرآن کارت دعوت «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» ... برای همه هم یکجور دخترهای 9 ساله روزه بگیرند بعضی مادرها می گویند بچه ام رنگ اش زرد شد باسمه تعالی زرد بشود اصلاً خدا خواسته رنگ بچه شما زرد بشود مثل این می ماند که آقا جبهه نرو چیه؟ یک بار می بینی ترکش می خوری! اصلاً من می روم ترکش بخورم روزه برای اینکه آدم ضعف اش بگیرد منتهی اگر مریض شد حسابش جداست وگرنه ضعیف شده رنگش زرد شده اینها چیزی نیست...
«شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ» بقره/185.
شهر یعنی ماه. جالب اینست که کلمه «شهر» در قرآن 12 تا است و سال هم 12 ماه دارد این از معجزات قرآن است و کلمه «یوم» 365 بار در قرآن آمده و سال هم 365 روز است چشم و گوش اش روزه باشد از گناه قلب اش روزه باشد از اینکه یاد غیر خدا در دلش نباشد همه اعضا روزه باشند. جالب اینست که از این 12 ماه اسم هیچکدام از آنها در قرآن نیامده الا ماه رمضان. به خاطر گناه سوزی. می گویند همه اعضا روزه باشد نه فقط شکم داریم که بعضی از ما ماه رمضان فقط گرسنگی و تشنگی را حس می کنند وگرنه دروغ اش همان دروغ است غیبت اش همان غیبت است بد اخلاقی اش همان بداخلاقی است گران فروشی اش همان گران فروشی است به ما گفته اند ماه رمضان از خط ویژه بروید آن کسی هم که بد اخلاق است ماه رمضان خوش اخلاق باشد.
ای کسانی که به خدا ایمان آورده‌اید »کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ« واجب شد بر همه مردم روزه بگیرید .» کما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ« روزه مخصوص مسلما‌نها نیست همه ادیان آسمانی روزه داشتند.
بگذریم که روزه برای سلامتی مفید است یک مقدار که چربیهای زائد بدن می‌سوزد و از راه تنفس رفع می‌شود و بگذریم که یکی ار پر‌فسورهای روسی با اینکه ایمان به خدا ندارد می‌گوید من تا کنون 19 مرض را از طریق روزه درمان کرده‌ام.
روزه عادت شکنی است. و عادت شکنی از نظر تربیت یک ارزش است. یعنی عادت کنیم که به چیزی عادت نکنیم. روزه یعنی درد گرسنه‌ها را لمس کن، روزه یعنی زوائدی که در بدنت بعنوان چربی زائد مانده سوخت بشود و یک خانه تکانی است و یک ارزش
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُمْ وَ عَطَشِکُمْ فِیهِ جُوعَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ عَطَشَهُ (وسائل‏الشیعة ج10 ص313) اگر گرسنگی و تشنگی به تو فشار آورد به یاد گرسنگی و تشنگی روز قیامت بیفت.
شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ « البقره 185» کلمه رمضان از رمضه یعنی سوزاند ماه رمضان یعنی گناه سوزی ماه رمضان ماهی است که قرآن نازل شد در شب قدر قرآن نازل شد.
ادامه دارد....
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • جمعه, ۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۴۰ ق.ظ

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مختصر درباره ای از ما

مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)
مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

دسته بندی ها

حدیث هفته

حدیث 135

حضرت فاطمه سلام الله علیها

فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.

خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.

کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣

بایگانی