براى تلاوت قرآن سفارشات زیادى شده است. خود قرآن به کسى که آن را تلاوت مىکند قسم خورده و مىگوید: «فَالتَّالِیاتِ ذِکْراً» (صافات/3) یعنى سوگند به کسانى که وحى را تلاوت مىکنند. درباره قرائت قرآن اول گفته شده با وضو قرآن بخوانید: «لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ» (واقعه/79) یعنى بدون وضو قرآن را لمس نکنید. معناى دیگرى هم دارد که یعنى معارف ناب قرآن را درک نمىکنند مگر کسانى که روح پاکى دارند. کسى که روح پاکى دارد قرآن را درک مىکند. یعنى روحهاى آلوده از قرآن لذت نمىبرند. پس دستور خواندن و تلاوت قرآن: 1 - باید با وضو باشیم. 2 - زیاد بخوانیم. «فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» (مزمل/20) تا مىتوانید قرآن بخوانید. نه، براى تبرک و اینها، زیاد بخوانیم. در هر حال بخوانیم. داریم راه مىرویم، مىنشینیم. به خصوص در ماه رمضان، ترتیل بخوانیم «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیلاً» (مزمل/4) معناى ترتیل خواندن این است که با صوت خوب بخوانیم، آرام بخوانیم، وقتى مىخوانیم، در آیات قرآن فکر کنیم. فکر و تدبر کنیم و نکند بى توجه قرآن بخوانیم، نکند که بر دل ما قفل خورده باشد.
البته عمل از همه مهمتر است. اینها همه پوست قرآن بود. مهمتر از همه عمل است. که روایت داریم: «مَا آمَنَ بِالْقُرْآنِ مَنِ اسْتَحَلَّ مَحَارِمَهُ» (کنزالفوائد، ج1، ص350) کسى که مىگوید من به قرآن ایمان دارم و حال آنکه حرام را حلال کرده است، دروغ مىگوید. «کَمْ مِنْ قَارِئٍ لِلْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ یَلْعَنُهُ» (مستدرکالوسائل، ج4، ص250) بسیار از آدمها در کشورهاى اسلامى هستند که قرآن مىخوانند ولى قرآن آنها را لعنت مىکند. ما باید ببینیم کجا به قرآن بند هستیم.
در قرآن تدبر کنیم، فکر کنیم و از همه مهمتر عمل کنیم چون یاد گرفتن آسان است. عمل مشکل است. مىشود در نیم ساعت چیزى را یاد گرفت اما باید یک عمر عمل کرد. در بحار حدیثى داریم که اصحاب پیغمبر ده آیه را مىگرفتند و عمل مىکردند و بعد از عمل ده آیه دیگر. خلاصه تند و زیاد خواندن مهم نیست. داریم: «وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ» (اعراف/204) وقتى قرآن خوانده مىشود گوش دهید. و در جای دیگری داریم که با لحن عربى بخوانید و با صوت زیبا بخوانید. امام سجاد(ع) مىفرماید: قرآن هر آیهاش یک گنج است. اگر در هر آیه فکر کنید، مطالب جدیدى بدست مىآورید. علامه طباطبایى (رحمةالله علیه) فرمود: باید 2 سال به 2 سال تفسیر قرآن عوض شود. چون به مرور زمان دائم حقایقى از آیات کشف مىشود. فقط کسى مىداند قرآن چیست که به آن وارد شود. وارد که شد مىبیند: عجب (بحر عمیق) دریاى عمیقى است. اینهایى که کنار دریا هستند مىگویند دریا همین است، برو صورتت را بشوى و بیا. اما هر کس وارد مىشود به گونهاى است که آدم کم می آورد. به آیههایى مىرسیم که بزرگترین مفسرین مىگویند، ما نمىدانیم خدا مىخواهد چه بگوید.
«إِنَّ الْقُرْآنَ نَزَلَ بِالْحُزْنِ فَاقْرَءُوهُ بِالْحُزْنِ» (کافى، ج2، ص614) قرآن را با صداى محزون بخوانید. امیرالمومنین(ع) مىفرماید: قرآن را طورى بخوانید که به دلتان بنشیند و خانه هایتان را با تلاوت قرآن منور کنید. حدیث داریم خانهاى که در آن قرآن خوانده مىشود، چنان بر اهل آسمان مىدرخشد، همانطور که ستارههاى پرنور براى اهل زمین مىدرخشند و شما در زمین مىگویى آن ستاره پرنور است. همینطور که ستارگان براى اهل زمین مىدرخشند، خانهاى که در آن قرآن خوانده شود براى اهل آسمان مىدرخشد. چون امیرالمؤمنین فرمود: «هذه کمدنکم» این ستارهها همه شهرهایى هستند مثل شهرهاى شما قَالَ النَّبِیُّ (ص): «نَوِّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ» (کافى، ج2، ص610) به خصوص سفارش شده در جوانى به جلسات قرائت بروید.
خداوند فرمود: ماه رمضان ماه قرآن است. «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ» (بقره/185)، نمىگوید: «الذى کتب علیکم الصیام» اگر شما در جمهورى اسلامى روزى یا هفتهاى تعیین کردید. من براى قرآن ماه تعیین کردم. «قِرَاءَةُ الْقُرْآنِ فِی الْمُصْحَفِ تُخَفِّفُ الْعَذَابَ عَنِ الْوَالِدَیْنِ وَ لَوْ کَانَا کَافِرَیْنِ» (کافى، ج2، ص613) عجب حدیثى است. در اصول کافى حدیث داریم، اگر پسر قرآنى را باز کند و بخواند، اگر پدر و مادرش کافر هم باشند قرآن خواندن پسر در تخفیف عذاب پدر مؤثر است. اگر پدر و مادر مجرم و بى دین از دنیا بروند اما پسر و دخترش از روى قرآن بخوانند همین قرآن خواندن حتى در جرم پدر و مادرش اثر مىگذارد و به همین خاطر پدر و مادرها باید به قرآن خواندن بچههایشان عنایت کنند
«مَنْ قَرَأَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ آیَةً مِنْ کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَانَ کَمَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُورِ» (فضائلالأشهرالثلاثة، ص97) خواندن یک آیه قرآن در ماه رمضان، مثل این است که از اول تا آخر قرآن را در ماههاى دیگر بخوانیم. آقا بى سواد هستى «قُلْ هُوَ اللَّهُ» بخوان. نگاه کردن و خواندن و شنیدن قرآن ثواب دارد.
اما عظمت قرآن: قرآن هم مسائل جزئى دارد هم کلى و هم کلىتر. آیاتى دارد خاص خود شما که مىگوید تو باید چنین باشى «وَ اتَّقُوا اللَّهَ» تو باید تقوا داشته باشى. تو باید غیبت نکنى. «وَ ثِیابَکَ فَطَهِّرْ» (مدثر/4) یکسرى آیات داریم در رابطه با خودسازى است. بعد یکسرى آیات داریم که مىگوید: خودت و بستگانت. «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» (بقره/83) با خانمت «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (نساء/19) خودت، براى خود و پدر و مادرت، براى خود و مؤمنین «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» (حجرات/10) بعد مىآید و مىگوید: اصلاً براى همه مردم «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» (بقره/83) یعنى مىگوید اول خودت را درست کن، بعداً تو امت را. بعد بین مؤمنین و بعد بین همه مردم
ادامه دارد....