مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

ماه رمضان است آن هایی که قرآن بلد هستند یاد بدهند و آن هایی که بلد نیستند عار نداشته باشند. پیامبر(ص) فرمود: «مَا مِنْ مُؤْمِنٍ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى حُرٍّ أَوْ مَمْلُوکٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ عَلَیْهِ حَقٌّ وَاجِبٌ أَنْ یَتَعَلَّمَ مِنَ الْقُرْآنِ» (مستدرک‏الوسائل،ج‏4،ص‏232) خداوندیک حقی بر بشر دارد و آن این است که یک مقدار از قرآن را یاد بگیرند. هر کس قرآن به کسی بیاموزد در ثواب قرآن خواندن یاد گیرنده شریک است. «خِیَارُکُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَ عَلَّمَهُ» (أمالى طوسى،ص‏357)بهترین مؤمنین کسی است که معلم قرآن باشد. معلم قرآن به قدری آبرو دارد که حتی حیوانات دریا برای او استغفار می نمایند.
حق پسر بر پدر این است که پدر قرآن به او بیاموزد، کما این که حق نام خوب و ادب دارد. قرآن کتاب تربیت است، تربیت غیر از تعلیم است. تعلیم همان یاد گرفتن و به داخل مغز رفتن است، ولی تربیت یعنی مفاهیم جذب روح شود. تربیت قرآن چگونه است: «وَ لَقَدْ صَرَّفْنا لِلنَّاسِ فی‏ هذَا الْقُرْآنِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ» (اسراء/89) صرف از همان صرف و نحو است و صرف به معنای زیر و رو کردن است، یعنی من برای این که مردم را تربیت نمایم لغات را زیر و رو کردم. مثل فعلی که صیغه دارد و صرف می شود و لذا قرآن یک قصه را چند بار با تعاریف مختلف می گوید: «صَرَّفْنا»! یعنی این قدر با تعابیرگوناگون گفتم تا در روحش جذب شد. به همین خاطر ما هم سعی می کنیم بحث ها تکراری نشود، ولی برخی مطالب را باید تکرار کرد مگر در اذان تکرار نیست؟
اگر انسان یک بار سخنرانی کند که آمریکا بد است که مردم نمی فهمند، باید با تعابیر مختلف آن قدر جنایات آمریکا را بگوید و تکرار کند تا مردم در مغزشان فرو رود . مردم با یک سخنرانی ضد آمریکا نمی شوند. «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى‏ مُکْثٍ» (اسراء/106) یکی از ویژگی های قرآن این است که قرآن یک مرتبه نازل شد چون مردم یاد نمی گرفتند. اگر یک مرتبه سیل بیاید کشت نمی شود و تدریجاً نازل شد و نزول قرآن هم در شب مبارکی بود، یعنی شب قدر.
«یَسَّرْناهُ بِلِسانِکَ» (مریم/97) ما قرآن را با زبان و بیان تو آسان کردیم تا مردم بفهمند. نازل شدن یعنی قرآن از بالا آمده پایین، برای ما. چون ما نمی توانستیم برویم بالا. و لذا مثل ها طوری است که همه بفهمند «أَ فَلا یَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ وَ إِلَى السَّماءِ کَیْفَ رُفِعَتْ» (غاشیه/18-17) برای همین مثال های ساده ای بیان می کرده و می گفتند چرا تمثیل ها پیش پا افتاده است و سنگین تر باید بگوید و قرآن می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یَسْتَحْیی‏ أَنْ یَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها» (بقره/26) خداوند خجالت نمی کشد که مثال مگس را بزند، چون وقتی با مثال ساده می فهمد چرا بایدمثال پیچیده بزند.
«الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ» (الرحمن/2-1) خدا نفرموده: «الحی القیوم یا الله یا العالم » «عَلَّمَ الْقُرْآنَ»  بلکه گفته «الرَّحْمنُ»  یعنی معلم قرآن باید رحم و عطوفت داشته باشد و معلمین خشن موفق نیستند.
خدا در قرآن در مورد هر چیزی می فرماید که بیشترش را داریم، زمین: مددنا، آن را می کشیم آسمان: «وَ إِنَّا لَمُوسِعُونَ» (ذاریات/47) می توانیم آن را اضافه درست کنیم، و در مورد نعمت های بهشت  «وَ لَدَیْنا مَزیدٌ» (ق/35) و بیشترش نزد ما است. و در مورد هدایت می فرماید: «فَبِأَیِّ حَدیثٍ بَعْدَهُ یُؤْمِنُونَ» (اعراف/185) بعد از قرآن چه چیزی می تواند این ها را آدم نماید؟ یعنی آخرین درجه هدایت قرآن است.
قرائت قرآن عذاب را کم می کند، گر چه پدر و مادر کافر باشند. یعنی حتی عذاب پدر و مادر کافر را به خاطر قرآن خواندن فرزند کم می کند. این حدیث در اصول کافی است . تلاوت یک آیه در ماه رمضان مثل این است که تمام قرآن را در غیر ماه رمضان بخواند. «لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ» (کافى،ج‏2،ص‏630) هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن رمضان است. پیامبر فرمود: قرآن را با آهنگ زیبا و محزون بخوانید، وقتی به آیات بهشت رسیدید مکث کنید و از خدا بخواهید روزی تان گرداند و وقتی به آیات جهنم رسیدید تأمل و فکر نمایید چون شوخی نیست. برای تلاوت قرآن، راه قرآن که دهان است را مسواک بزنید.
هر آیه ی قرآن خزائن است. امام سجاد(ع) می فرماید: «آیَاتُ الْقُرْآنِ خَزَائِنُ فَکُلَّمَا فُتِحَتْ خِزَانَةٌ یَنْبَغِی لَکَ أَنْ تَنْظُرَ مَا فِیهَا» (کافى،ج‏2،ص‏609) یعنی در هرخزانه را که باز نمودی در آن نگاه کن و همین طور از آن عبور نکن. خانه ای که در آن قرآن خوانده می شود از آسمان مشخص است. قرآن با توجه دل را نورانی می کند. یکی از گروه هایی که خدا به واسطه ی آن دیگران را عذاب نمی کند، بچه هایی هستند که سر کلاس قرآن نشسته اند و قرآن تلاوت می کنند. حدیث از حضرت علی(ع) است: « «وَ الْوِلْدَانِ یَتَعَلَّمُونَ الْقُرْآن» (من‏ لایحضره ‏الفقیه،ج‏1، ص‏239) یعنی خدا عذاب را از پدر و مادر و بزرگان به خاطر قرآن خواندن بچه ها برمی دارد و چقدر سفارش شده که جوان ها قرآن بخوانند. نه این که پیرمردها و بزرگ سالان نخوانند.
خدا به قرآن خوان ها قسم خورده: «فَالتَّالِیاتِ ذِکْراً» (صافات/3) و این قدر تلاوت قرآن ارزش دارد. قبل از خواندن قرآن وضو بگیرید. چون «لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ» (واقعه/79) و زیاد بخوانید، چون  «فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» (مزمل/20) هر چه می توانید، بیشتر بخوانید و سفارش شده روزی 50 آیه بخوانید....

ادامه دارد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۴۱ ق.ظ

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مختصر درباره ای از ما

مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)
مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

دسته بندی ها

حدیث هفته

حدیث 135

حضرت فاطمه سلام الله علیها

فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.

خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.

کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣

بایگانی