مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

درباره عید الزهرا بدانیم

  با توجه به نزدیک شدن به نهم ربیع روز تاجگذاری سرور همه ما امام عصر ارواحنا فداه توجه شما ر ا به این چند سطر جلب می کنم:

 درباره تاریخ دقیق مرگ خلیفه ثانی :
طبق منابع تاریخی خلیفه دوم در بیست وششم ذی الحجه ترور شد و بعد از حدود سه روز درگذشت. بنابراین وی در آخر ذیحجه یا اول محرم درگذشته است. این مطلب را همه ی مورخان اعم از شیعه و سنی در آثار خود آورده اند. لذا مراسم عمرکشان ( عید زهرا ) که عده ای در ماه ربیع الاول برگزار می کنند اساسا و آنهم با تاخیر حدود هفتاد روزه نمی تواند وجهی داشته باشد.

 تاریخ‏ الیعقوبى ج‏2 ص 159 قرن - تاریخ‏ یعقوبى/ترجمه ج‏2 ص 49 - التنبیه‏ والإشراف ص 250 قرن - مروج ‏الذهب ج‏2 ص 304 قرن - مروج ‏الذهب،ج‏2،ص:321 قرن - الفتوح ج‏2 ص:323 قرن - مسارّ الشیعه ی شیخ مفید (ره) پیشوای بزرگ شیعیان ( که خوشبختانه نسخه خطی این کتاب ایشان با دستخط خودشان هم اکنون موجود است و در آن مرگ عمر در ذی الحجه ذکر شده است. ) ایشان می فرمایند: او در روز 26 ذی الحجه سال 23 مجروح شد و در 27 همان ماه درگذشت. این مطلب از ابن ادریس هم گزارش شده است  و منابع تاریخی دیگر...
ابن ادریس حلی (صاحب سرائر) درباره تاریخ نهم ربیع می گوید: مَنْ زَعَمَ أَنَّ عُمَرَ قُتِلَ فِیهِ فَقَدْ أَخْطَأَ بِإِجْمَاعِ أَهْلِ التَّوَارِیخِ وَ السِّیَرِ ( هر کس بپندارد عمر در نهم ربیع کشته شده به اجماع صاحبان کتب تاریخ و سیره در اشتباه است.) سپس وی تاریخ ذیحجه را صحیح دانسته،می فرماید: الإجماعُ حاصلٌ مِن الشیعةِ و أهلِ السنّةِ على ذلک.( شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر دارند. )سرائر ج 1 ص 418

انگیزه ی ابولولو در قتل عمر :
درباره قاتل عمر که فیروز ابولؤلؤة نام دارد (مروج الذهب ج 2 ص 352) (ابن سعد در طبقات الکبری ج 3 ص 350) واقعیت اینست که طبق منابع تاریخی ، مسلمان یا زردشتی یا نصرانی (تاریخ طبری ج 3 ص 263 و الاستیعاب ج 3 ص 1155) بودن او معلوم نیست: اینکه آیا او از زردشتی های هم پیمان با مسلمانان بوده یا نصرانی بوده یا مسلمان شده بود معلوم نیست.

همچنین دلیلی بر شیعه بودن او وجود ندارد و این در حقیقت سخنی بدون مدرک است و باعث وهن مذهب است که ما حرفی بدون سند را قبول نمائیم. انگیزه ی او در کشتن عمر بن خطاب نیز یک انگیزه شخصی بوده : در واقع او نسبت به گزاف بودن مالیاتِ مقرّر اعتراض داشت و نزد عمر شکایت برد ولی عمر مالیاتش را تخفیف نداد لذا نقشه ی قتل عمر را طراحی کرد.

مسعودی می نویسد: عمر اجازه ورود عجمان را به مدینه نمی داد. مغیره نامه به او نوشت که من غلامی دارم که نقاش و نجار و اهنگر است و برای مدینه سودمند است. پس از ان عمر به او اجازه داد.. مغیره روزی دو درهم از او می گرفتابولولو از این باج به عمر شکایت برد. عمر به او گفت: چه کارهائی می دانی؟ گفت نقاشی و... گفت: باجی که می دهی در مقابل کارهائی که می دانی زیاد نیست! ابو لو لو غر غر کنان رفت. چندی بعد عمر به او گفت شنیده ام که گفته ای اگر بخواهم می توان اسیابی بسازم که با باد حرکت کند؟ ابو لولو گفت: اسیابی برای تو بسازم که مردم از ان گفتگو کنند و.... عمر سحرگاه می رفت که ابولولو سه ضربه به او زد یکی به زیر شکم او خورد و... دوازده تن از اهل مسجد را هم زخمی کرد که شش تای انان کشته شدند و بعد ابولولو خود را با خنجر به قتل رساند (مروج الذهب ج 2 ص 352).

مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی احتمال داده است برخی از بزرگان قریش مثل مغیرة ( مالک ابولولو ) در ترورِ عمر نقش داشته اند تاریخ تحلیلی اسلام ص 129 و 130
همچنین برخی از محققان با توجه به سخنانِ کعب الاحبارِ یهودی قبل از ترورِ عُمَر احتمال داده اند که کعب الاحبار از نقشه ی ترورِ عُمَر آگاه بوده است. استاد رسول جعفریان در تاریخ خلفا این دیدگاه را نقد کرده اند.

در یک کلام نمی توان مسائل مربوط به ابولولو را – که با عموم تواریخ شیعه و سنی تعارض دارند - باور کرد.

بهترین دفاع از تشیع :
در پایان باید گفت بهترین دفاع از تشیع اینست که تشیعِ صحیح و معقول را بدون کم و کاست و بر اساس منابع معتبر و استدلال به مردم معرفی کنیم که اگر چنین کنیم بسیاری از اهل سنت نیز به تشیع علاقمند می شوند.

 می توانیم بسیار مودبانه و مستند انتقادهای خود را به اهل سنت بگوییم و آرام و منطقی به گفتگو بنشینیم اما تظاهر به ناسزاگویی در شأن پیروان علی (علیه السلام) نیست. امامان معصوم (علیه السلام) در روایات خود ما را به مدارا و برخورد نیکو (مجامله) با اهل سنت فرا خوانده اند.
و لذا تشیع حقیقی همان اسلام حقیقی است. باید پیرو تشیع امام صادق (علیه السلام) بود که امامِ عقلانیت و اعتدال و منادی وحدت بود: تشیع معصومین(علیه السلام): همان مکتبی است که پیامبر اعظم (ص) در روز غدیر خم مردم را به آن فراخواند.

در پایان سخنی از مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در روز چهارشنبه 27/9/87 ایراد شده است را خدمت عزیزان می اورم:

 ما از گذشته تا کنون می‌دانستیم که پول برخی کتاب‌های سراسر دشنام و تهمت را که علیه شیعیان و اهل تسنن چاپ می‌شود، یک مرکز وابسته به استکبار می‌دهد و آیا این واقعیت خطرناک، هشدار دهنده و بیدار کننده نیست؟
چاپ کتاب‌های دربردارنده تهمت و بدگویی در دنیای تشیع و تسنن، کمک به تحقق اهداف آمریکا و صهیونیزم میکند و همه بدانند که این‌گونه کتاب‌ها، هیچ شیعه‌ای را سنی نمی‌کند و دل هیچ یک از اهل تسنن را جذب عقاید شیعه نخواهد کرد.
اگر کسی تصور می‌کند که با بدگویی و تهمت به اهل تسنن می‌تواند از شیعه دفاع کند بداند که جز برانگیختن آتش دشمنی هیچ نتیجه‌ای نخواهد گرفت و این کار در واقع دفاع از ولایت نیست، بلکه دفاع از آمریکا و صهیونیست‌هاست.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • جمعه, ۲۰ دی ۱۳۹۲، ۰۶:۰۱ ق.ظ

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مختصر درباره ای از ما

مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)
مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

دسته بندی ها

حدیث هفته

حدیث 135

حضرت فاطمه سلام الله علیها

فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.

خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.

کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣

بایگانی