امام صادق علیه السلام
خِیارُکُم سُمَحاؤُکُم ، وشِرارُکُم بُخَلاؤُکُم ، ومِن خالِصِ الإِیمانِ البِرُّ بِالإِخوانِ وَالسَّعیُ فی حَوائِجِهِم،
بهترینِ شما سخاوتمندان شمایند و بدترینتان ، بخیلانتان. از خلوص ایمان است : نیکى کردن به برادران و کوشش براى رفع حوائج آنان.
الکافی : ج ٤
آیه ۳۶ سوره اسراء: «وَ لا
تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ
الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلا»،
در ادامه آیات گذشته که در آنها یک سلسله از اصولىترین تعلیمات و احکام اسلامى، از توحید
گرفته تا قوانین و دستوراتی که مربوط به شئون مختلف زندگى فردى و اجتماعى
انسانها است، این
آیه در صدد بیان این نکته مهم است که از آنچه به آن آگاهى ندارید پیروى نکنید؛
یعنى سوء ظن و بدگمانى نداشته باشید و بر اساس تخمینها و گمانها
درباره مردم به داورى منشینید..
قرآن
فرمود: ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ﴾، این ﴿رُحَمَاءُ
بَیْنَهُمْ﴾ یعنی چه؟ الآن همه ما این داغ را داریم یا برای خودمان یا برای نوههایمان,
نه پسرانمان و نه دخترانمان در ازدواج موفق نیستند، این تعارف ندارد. شما شاید در
تمام این منطقه سالی یک بار طلاق را نمیدیدید، الآن چرا طلاق زیاد است؟ چرا پسرها
دیر ازدواج میکنند؟ چرا دخترها اگر هم ازدواج کنند دیر ازدواج میکنند؟ چرا زندگی
تلخ است؟ چرا به افسردگی ختم میشود؟ چرا همه در خانهها ناله دارند؟ چرا؟ برای اینکه
ما این ﴿رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ﴾ را که دستور رسمی دین است و از عاشوراها شروع میشود
و از این گریهها شروع میشود، این را فراموش کردیم. کشور را اشک اداره میکند,
عاطفه اداره میکند, ادب اداره میکند, گذشت اداره میکند, صبر اداره میکند، نه
تا حرف زدی شکایت. ما این سالهای اخیر زندگی نداریم. امام معصوم فرمود خانهای که
با طلاق ویران شده این بافت فرسوده به آسانی ساخته نمیشود. اگر جایی بافت فرسوده
باشد شهرداری زود میسازد، فرمود طلاق خانه را ویران میکند و خانهای که با طلاق
ویران شده به این آسانی ساخته نمیشود؛ هم آن مرد افسرده است, هم آن زن بیچاره
افسرده است، این زندگی نیست...
اما امام (سلام الله علیه) فرمود: «تَزَاوَرُوا»؛ شیعیان ما هستید به سراغ یکدیگر بروید, قهر نکنید, فامیلها را ترک نکنید, صِله رحم واجب است. کسی که عطوف و مهربان است نه بیراهه میرود و نه راه کسی را میبندد، چه رسد به اینکه اختلاس کند یا نجومی باشد یا احتکار کند. این احتکار برای چیست؟ چون رحم نیست, چون اشک نیست. ما خیال میکنیم این اشک فقط برای بهشت است، البته برای بهشت هم هست؛ اما ما را رحیم میکند، هرگز به ما اجازه احتکار نمیدهد که ما داشته باشیم و کسی گرسنه باشد. وجود مبارک امام صادق, از ائمه دیگر هم نقل شد، از امام جواد و امام دیگر هم نقل شده کسی در بیابان دارد سفره پهن میکند، فرمود اینجا چرا غذا میخوری؟ عرض کرد مگر اشکال دارد؟ فرمود بله, این حیوانات تو را میبینند، تو داری غذا میخوری و اینها گرسنهاند، برو در خانهات غذا بخور! این امام است, آدم با این فکر احتکار میکند؟! حضرت فرمود غذا میخواهی بخوری برو در اتاق، در خیمهات بخور، اینجا چرا سفره پهن کردی؟! این همه پرندهها و حیوانات تو را میبینند و اینها گرسنهاند، این دین است!
امام (سلام الله علیه) فرمود: «تَزَاوَرُوا»؛ با یکدیگر قهر نکنید، فاصله نداشته باشید، صله رحم داشته باشید و بروید به سراغ یکدیگر، چرا؟ «فَإِنَّ فِی زِیَارَتِکُمْ إِحْیَاءً لِقُلُوبِکُمْ وَ ذِکْراً لِأَحَادِیثِنَا»؛ شما شیعیان ما هستید، شما وقتی دور هم نشستید حرفهای ما را میزنید. حرفهای شما چیست؟ فرمود حرفهای ما یکدیگر را به هم نزدیک میکند «فَإِنَّ فِی زِیَارَتِکُمْ إِحْیَاءً لِقُلُوبِکُمْ وَ ذِکْراً لِأَحَادِیثِنَا وَ أَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَکُمْ عَلَی بَعْض»؛ احادیث ما شما را یکی میکند, متّحد میکند. همه ما شنیدیم و گفتیم، بارها میگوییم و درست هم هست میگوییم: سنگ روی سنگ بند نمیشود، این درست است؛ الآن اگر کسی بخواهد برجی بسازد, ساختمانی بسازد، خانهای بسازد طبقه اوّل که سنگ گذاشت، طبقه دوم سنگ روی سنگ بیاید که بند نمیشود. چه چیزی این سنگها را به هم بند میکند ساختمان میشود, برج میشود, حسینیه یا مسجد میشود؟ یک ملات نرم, امام رضا(سلام الله علیه) فرمود دستورات ما آن ملات نرم است، دلها را به هم مرتبط میکند، آنوقت میشوید یک کاخ مجلّل یک منطقه؛ گذشت, ادب, احسان, صبر, بردباری, وگرنه جامعه حسینی احتکار میکند؟! این با کدام عقل هماهنگ در میآید؟! هیچ یعنی هیچ! این فقط ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ﴾ میشود،
برگرفته از نکات اخلاقی استاد جوادی آملی
امام علی علیه السلام
اِرحَم مِن أهلِکَ الصَّغیرَ ، ووَقِّر مِنهُمُ الکَبیرَ .
با کوچک ترهاى خانواده ات مهربان باش ، و به بزرگ ترهایشان احترام بگذار .وَأَوْفُوا الْکَیْلَ إِذَا کِلْتُمْ وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِیمِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلا ﴿٣٥﴾
در توضیح و تفسیر آیه 35 سوره اسراء استادبهشتی به بیان مصادیق و موارد تحقق کم فروشی ونحوه جبران آن در دنیا توضیحاتی ارائه دادند.
وَ لَا تَعْدُ بِکَرَامَتِهَا نَفْسَهَا وَ لَا تُطْمِعْهَا فِی أَنْ تَشْفَعَ لِغَیْرِهَا …وَ اسْأَلْهُ خَیْرَ الْقَضَاءِ لَکَ فِی الْعَاجِلَةِ وَ الْآجِلَةِ وَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ السَّلَامُ
در ادامه فرازپایانی وصایای نورانی خودشان در رابطه با بانوان به امام مجتبی فرمودند: پسرجان! مبادا در تکریم و گرامیداشت زن به قدری زیاده روی کنی که او را برای شفاعت کردن دیگران به طمع بیندازی، غیرت بیجا هم نشان نده، چون غیرت بیجا نشان دادن درست کاری را به بیمار دلی و پاکدامنی را به بدگمانی تبدیل می کند. لذا تو اجتناب کن! از تلفیق این دو عبارت امیرالمؤمنین دریافت می شود که برخی از مردان در تنظیم روابط خانوادگی و سامان بخشیدن به رفتار خودشان و تنظیم مناسبتهایشان با زنان و همسرانشان ناکارآمد و ناتوان هستند.
بعضی ها متأثر از احساسات و عواطف با ترغیب و تشویق های بیجای خود زمینۀ دخالت دادن همسرانشان در اموری را فراهم می کنند که هیچ مسئولیتی متوجه آنها نیست. به احتمال بسیار قوی این توصیه امیرالمؤنین بیشتر شامل حال مردانی است که از امکانات و اختیارات خاص و ویژه برخوردار هستند . کسانی که با استفاده از امکانات و اختیاراتی که دارند می توانند منشأ آثار مختلفی در زمینه اشتغال و پرداخت وام و عزل و نصب مسئولین و کارگزاران یا ارائه انواعی از خدمات اجتماعی و مالی باشند... دین و دنیاى تو را به خدا مى سپارم، و بهترین خواسته الهى را در آینده و هم اکنون، در دنیا و آخرت، براى تو مى خواهم، والسلام
دریافت
حجم: 12.4 مگابایت
مراسم عزادرای مادر سادات - جمعه شب 19 بهمن با قرائت جامعه کبیره و در روز شنبه بیستم بهمن ماه با سخنرانی حجت الاسلام علی پناه در مؤسسه برگزار گردید.
به راستی چرا حضرت زهرا سلام الله علیها پشت درب رفت؟ چرا امیر المرمنین خودش در منزل را باز نکرد؟ آیا ...
حجت الاسلام علی پناه پاسخ می گوید:
حجم: 11.7 مگابایت
این بیان نورانی رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) است که مرحوم کلینی در کافی نقل کرد؛ فرمود: شما اگر مواظب حلالخوریتان باشید این چشم و گوشتان را پاک کنید: «لَصَافَحَتْکُمُ الْمَلَائِکَة»؛ با او مصافحه میکنید. شب که تمام میشد صبح میآمدند محضر حضرت و درس جدید که شروع میشد حضرت میفرمود: «هَل مِنْ مُبَشِّرَات»؟ دیشب در عالم خواب چه دیدید؟ خواب یعنی خواب! یعنی کلاس درس. او که این قدر میخورد که با خُرّ و پف میخوابد، او که انسان نیست. آدم این قدر میخورد که هیچ خبری از نماز صبح نداشته باشد! حضرت فرمود: این چند ساعتی که خوابیدید کلاس درس بود، چه دیدید؟ «هَل مِنْ مُبَشِّرَات»، این را مرحوم کلینی در کافی نقل کرد. اتلاف عمر یعنی همین! کسی حیوان به دنیا میآید به صورت حیوان هم زندگی کند، میشود جنازه عمودی.
ما که میتوانیم فرشته بشویم چرا نشویم؟ آن وقت این کشور این همه شهید، این همه جانباز! آن وقت در این کشور یک عده پیدا میشوند که کار موش را انجام میدهند. این انبارها را چه کسی ذخیره میکند؟ اگر کسی در قرآن یا غیر قرآن به ما گفت که عدهای به صورت موش محشور میشوند، نباید ما تعجب کنیم. این «انسانٌ قردٌ» یا «انسانٌ فأرٌ». این موش بعد از انسانیت است، نه که انسانیت گرفته میشود بعد موش. اگر کسی موش بشود که اصلاً عذابی ندارد. اگر کسی بوزینه بشود که عذابی ندارد. بوزینه همان لذتی را از زندگی میبرد که تیهو و طاوس میبرند. این انسانِ بوزینه است، انسانِ موششده است، این همه انبار کرده و جامعه را به این صورت درآورده است.حالا ما آن طرف میتوانیم فرشته بشویم، چرا نباشیم؟ این دعاها، این نمازها، این فرصتها، برای این است که: تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک ٭٭٭ برگ توتست به تدریج کنندش اطلس
برگرفته از نکات اخلاقی استاد جوادی آملی
تنها راه رسیدن مردم به توحید بعثت است و این جمله تقریباً کلام همه انبیاء است : " أن اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت" برای رسیدن به توحید نیاز به راه داریم و تنها راه، سبل انبیاء است. این اولین فایده بعثت پیامبران است . مطلب بعدی تلاوت آیات الهی است . " هو الذی بعث فی الأمییّن رسولاً منهم یتلو علیهم آیا ته" این آیه که چهار بار با همین مضمون در قرآن بیان شده سه تا از فایده های بعثت را بیان کرده است.
وَ إِیَّاکَ وَ مُشَاوَرَةَ النِّسَاءِ فَإِنَّ رَأْیَهُنَّ إِلَى أَفْنٍ وَ عَزْمَهُنَّ إِلَى وَهْنٍ
امام با نگاه تیزبین و کلام قاطع و حکیمانه خودشان هدایت فرمودند که افکار انحرافی و اندیشه های التقاطی و پیمان شکن پیوسته زنده خواهد ماند و ممکن است در میان هر عصر و در هر نسلی واقعه ای مانند ماجرای جمل با همان ترکیب به امام حق تحمیل بشود و علة العلل مصائب امت اسلامی هم زنانی باشند که از اعتبار و منزلت اجتماعی و سیاسی برخوردار هستند.
شرار النساء نه در یک مصداق، نه در چند مصداق بلکه مجموعه زنانی هستند که تا ابد مورد نفرت و غصب امیرالمؤمنین و اولیاء الهی قرار دارند، زنانی که ما اقدامات فتنه گرانه خود خِرَدها را می شکنند، شهادتها را از موضع خود خارج می کنند و حظّ و بهره خودشان و مردم را به بطالت و نابودی می کشانند . لذا خردمندی امت اسلامی در این است پیوسته مراقب این رویشها باشند و آنها را شناسایی کنند.حضرت فاطمه سلام الله علیها
فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.
خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.
کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣