تلاوت صفحه 484 :
آیه
شماره 22 از سوره مبارکه عنکبوت
وَ مَا أَنتُم بِمُعْجِزِینَ فىِ الْأَرْضِ وَ لَا فىِ السَّمَاءِ وَ مَا
لَکُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلىٍِّ وَ لَا نَصِیرٍ
شما هرگز نمی توانید بر اراده خدا چیره شوید و از حوزه قدرت او در زمین و آسمان
بگریزید; و برای شما جز خدا، ولی و یاوری نیست!
نکات تفسیری :
نکته 23 : خوش قول باشید. هیچوقت به همسرتان قول ندهید و خیال خودتان و او را راحت کنید.چون همه عوامل که در اختیار شما نیست که بتوانید به قول خود عمل کنید. گفتگو کنید ، اظهار نظر کنید ، اعلام آمادگی کنید ولی قول ندهید چون عدم وفای به عهد اثر خودش را روی روح و روان همسرتان می گذارد...
تلاوت صفحه 483 :
قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :
آیه شماره 6 از سوره مبارکه حجرات
یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِن جَآءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبِإٍ فَتَبَیَّنُواْ أَن تُصِیبُواْ قَوْماً بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُواْ عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ
اى کسانىکه ایمان آورده اید! اگر فاسقى براى شما خبرى مهم آورد تحقیق کنید، مبادا (از روى زودباورى و شتابزدگى تصمیم بگیرید و) ناآگاهانه به گروهى آسیب رسانید، سپس از کرده ى خود پشیمان شوید.
نکات تفسیری :
1- افراد مؤمن باید اهل تحقیق و بررسى باشند، نه افرادى زودباور و سطحى نگر. «یا ایّها الّذین آمنوا... فتبیّنوا»
2 - اصل در اسلام، اعتماد به مردم است، امّا حساب کسى که فسق او بر همه روشن شد، از افراد عادّى جداست. «ان جاءکم فاسق... فتبیّنوا»
3- در مدیریّت، باید علاج واقعه را قبل از وقوع کرد. ابتدا تحقیق و سپس اقدام کنیم. «فتبیّنوا ان تصیبوا قوماً بجهالة»
4- یکى از اهداف خبرگزارى هاى فاسق، ایجاد فتنه و بهم زدن امنیّت نظام است. «ان تصیبوا قوماً بجهالة»
5- عمل به دستورات الهى، مانع پشیمانى است. تحقیق کنیم تا مبادا پشیمان شویم. «فتبیّنوا... نادمین»
پیامبر اکرم در خطبه پایان ماه شعبان پس از بیان فضایل این ماه فرمودند افضل اعمال ورع است. ورع در اصل کاری نکردن است انتظار هم از همین جنس است. منتظر در مرحله انتظار فقط انتظار می کشد. ، کاری نمی کند . اگر کسی انتظار امام زمان را نمی کشد یعنی او را دوست ندارد....
تلاوت صفحه 482:
آیه
شماره 3 از سوره مبارکه حجرات
إِنَّ الَّذِینَ یَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ أُوْلَئِکَ
الَّذِینَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَ
أَجْرٌ عَظِیمٌ
همانا کسانى که نزد پیامبر (از روى ادب و احترام) صدایشان را پایین مى آورند، آنان
کسانى هستند که خداوند دلهایشان را براى (پذیرش) تقوا آزمایش (و آماده) کرده و
آمرزش و پاداش بزرگ مخصوص آنها است.
نکات تفسیری :
1- ادبهاى مقطعى و لحظه اى، نشان
دهنده ى عمق تقوا نیست. «یَغضّون اصواتهم» (فعل مضارع، نشانه ى استمرار و تداوم
است)
2- در قرآن هرجا «مغفرت» و«اجر» آمده، ابتدا سخن از مغفرت است. زیرا تا از گناه
پاک نشویم، نمى توانیم الطاف الهى را دریافت کنیم. «لهم مغفرة و اجر عظیم»
3- لازمه ى ایمان و تقوا، عصمت از گناه نیست، چه بسا افراد مؤمن متّقى که گرفتار
لغزش و گناه مى شوند امّا به زودى جبران مى کنند. «لهم مغفرة»
حضرت رسول (ص) میفرمایند: خداوند بر وجود جوان عبادت پیشه بر ملائکه می نازد و مباهات می کند.
روز جوان و روز میلاد حضرت علی بن الحسین (ع) مبارک
حضرت علی اکبر (ع) فرزند بزرگ امام حسین در سال 33 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود.
مادر بزرگوار وی لیلا دختر ابی مره بن عروه بن مسعود ثقفی است. لیلا برای امام حسین پسری آورد، رشید، دلیر، زیبا، شبیه ترین کس به رسول خدا، رویش روی رسول، گفتگویش گفتگوی رسول خدا ، هر کسی که آرزوی دیدار رسول خدا را داشت بر چهره پسر لیلا می نگریست، تا آنجا که پدر بزرگوارش می فرماید «هرگاه مشتاق دیدار پیامبر می شدیم به چهره او می نگریستیم»؛ به همین جهت روز عاشورا وقتی اذن میدان طلبید و عازم جبهه پیکار شد، امام حسین چهره به آسمان گرفت و فرمود :«اللهم اشهد علی هؤلاء القوم فقد برز الیهم غلام اشبه الناس برسولک محمد خلقا و خلقا و منطقا و کنا اذا اشتقنا الی رؤیة نبیک نظرنا الیه».
حضرت علی اکبر در کربلا حدود 25 سال داشت. برخی راویان سن وی را 18 سال و 20 سال هم گفته اند. او اولین شهید عاشورا از بنی هاشم بود. شجاعت و دلاوری حضرت علی اکبر و رزم آوری و بصیرت دینی و سیاسی او، در سفر کربلا به ویژه در روز عاشورا تجلی کرد. سخنان و فداکاریهای وی نیز به خوبی مؤید این مطلب است
خدا
کند که جوانان زحقّ جدا نشوند به
صحبت بد و بدخواه مبتلا نشوند
سر عقیده خود
پاى فشارند چو کوه بسان کاه زهر باد جابجا نشوند
بدون تردید در بین همه مراحل عمر آدمی، هیچ مرحله ای به اهمیت مرحله جوانی نیست. واژه جوان یادآور حیاتی پر از نشاط و همراه آن تلاش و کوششی در عرصه های حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. جوان مجموعه ای از استعدادهای شکوفا شده و فشرده از نیروهای ذخیره شده آماده به کار و نام و عنوانش یادآور امیدها و آرزوهاست. دامنه و نوع نیازهای جوان ممکن است فطری یا اکتسابی، طبیعی یا غیرطبیعی باشد. به هر حال انواع نیازها و پیدایش آن در جوانان، عامل تحرک و جنبش و سببی برای دستیابی به رشد، تامین سلامت جسم و روان و شادابی و نشاط آنان است و باید مورد توجه همه برنامه ریزان فرهنگی کشور قرار گیرد.
جوانی، دوره طوفانی عمر است. جوان اگر چه از مرحله نوجوانی که دوره آشوب شدید است بیرون آمده و به دنیای آرامش نسبی وارد شده است، اما همچنان مثل آتش، برافروخته و شعله ور است. جوانی، دنیای تحول است؛ دنیای بحران و دنیای تغییر و تحولات جسمی و غریزی که سبب بروز حالات روحی و دگرگونی عواطف می شود. جوانی سن توقعات جدید و حتی از نگاهی می توان گفت: سن پرتوقعی ها، طغیان و امیال و رغبتهاست؛ از این رو باید به جوانی و جوانان با نگاهی خاص و ژرف نگریست.
پیامبر خدا (ص) میفرمایند: خداوند جوانی را که جوانیش را در بندگی خدا بگذراند دوست می دارد.
- ایمان باعث آباد شدن علم می شود ، علم بدون ایمان ویرانه است، اگر ایمان باشد ، علم آباد می شود.
- اگر انسان واقعاً آگاه باشد از مرگ می ترسد، اگر آگاه باشد که پس از مرگ چه خبر است از مرگ می ترسد.و با مرگ دنیا پایان می یابد. با دنیا آخرت به دست می آید. دنیا کشتگاه آخرت است . دنیا محل عمل است و آخرت محل برداشت و گرفتن نتیجه است. امروز روز کار کردن و جای کاشتن و تلاش کردن و امتحان دادن است و آخرتمحل برداشتن و گرفتن نتیجه امتحان و نتیجه عمل است . پس با دنیا آخرت به دست می آید...
(فراز پایانی خطبه اول و فراز های ابتدایی خطبه 156 :)
برای دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.
حجم: 11.5 مگابایت
" مباحث تکمیلی حدیث 37 و ابتدای حدیث 38 "
... وقتی انسان تکبیرة الاحرام می گوید ، همه چیز را پشت سر می اندازد. با گفتن الله اکبر سیر من الخلق إلی الحقّ شروع می شود و انسان محرم می شود به احرام سفر تبعاً هیچ چیز از تعیّنات را باقی نمی گذارد چون با دست اشاره می کند که همه تعیّنات را پشت سر انداختم. نماز دو بخش دارد یک بخش خدا با انسان سخن می گوید و در یک بخش انسان با خدا سخن می گوید... وقتی به رکوع و سجده می رود به همان تعینات قبلی برمی گردد. در رکوع یک مقدار به اصل خود نزدیک می شود و بعد در سجدخ به اصل خویش بر می گردد...
حضرت فاطمه سلام الله علیها
فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.
خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.
کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣