... تا آیه 58 به توصیف بهشتیان میپردازد ، و در ادامه می فرماید : " سلامٌ قولاً من ربٍّ رحیمٍ " و این سلام از باب رحیمیت خداوند است و فیض خاصّ است به همین جهت پشت سرش می فرماید : " وامتازوا الیوم ایّها المجرمون" یعنی این رحمت به شما نمی رسد . این رحمت خاصّ است و فقط به بهشتیان می رسد و به مجرمان می فرماید: " جدا شوید ، کنار بروید" . دقت کنید ، نمی فرماید : ایها الکفار ، ایها العاصون ، ایها المنافقون ، ... با لفظ مجرمان خطاب می کند. مجرم یعنی کسی که قطع کرده ؛ لذا می فرماید: تو خودت قبلاً ارتباطت را با خدا قطع کردی و دستت را از دست خدا بیرون کشیده ای !!....
قطره ای از دریای بیکران کلام الهی: آیه شماره 64 از سوره مبارکه آل عمران
لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ
خدا بر اهل ایمان منت گذاشت که رسولى از خودشان در میان آنان بر انگیخت که بر آنها آیات خدا را تلاوت کند و نفوسشان را از هر نقص و آلایش پاک گرداند و به آنها احکام شریعت و حقایق حکمت بیاموزد هر چند قبلا گمراهى آنان آشکار بود . نکات تفسیری : 1- باید در دعوت به وحدت، پیش قدم بود. «قل یا اهل الکتاب»
2- اگر به تمام اهدافِ حقّ خود دست نیافتید، از تلاش براى رسیدن به بعضى از آن خوددارى نکنید. «تعالوا الى کلمة...»
3- یگانه پرستى و بیزارى از شرک، از مشترکات تمام ادیان آسمانى است. «کلمة سواء... الاّ نعبد الاّ اللّه»
4-اعراض و سرپیچى مخالفان نباید در اراده و ایمان ما اثر بگذارد. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا بانّا مسلمون»
5- پس از استدلال و برهان، جَدل را قطع کنید. «فان تولّوا فقولوا...»
, با رجب، وداع میکنیم … با همهی خوبیهایش و همهی فرصتهای بزرگی که از دعا و مناجات و توبه و استغفار به رویمان گشود . سختیهای وداع با این ماه بزرگ را شاید لذت حضور در ماه پیامبر ، شعبان ، آسان سازد و اگر توشهای در خور کسب نکردیم به امید شعبان ، منتهای امل و آرزویمان را در عمل به خواستههای محبوب و معبودمان به کار میگیریم. گرچه فرصت استثنایی رجب رفت اما لحظههای طلایی دیگر در راه است ؛ آنها را دریابیم...
قطره ای از دریای بیکران کلام الهی:
آیه شماره 17 از سوره مبارکه مؤمنون
وَ لَقَدْ خَلَقْنَا فَوْقَکمُْ سَبْعَ طَرَائقَ وَ مَا کُنَّا عَنِ الخَلْقِ غَافِلِینَ
ما بر بالای سر شما هفت راه ( طبقات هفتگانه آسمان) قرار دادیم ; و ما (هرگز) از خلق (خود) غافل نبوده ایم! نکات تفسیری :
1-خداوند، هم خالق است و هم ناظر. (عالم محضر خداست) (وما کنّا عن الخلق غافلین)
2- آفریدن وتدبیر جهان هستی، مدیریّت دائمى لازم دارد. (ماکنّاعن الخلق غافلین)
در این قسمت از نامه حضرت امیر به مالک اشتر تأکید می کند که در حکومت به عامّه مردم بیشتر توجه داشته باش و از دقت نظر پیرامون خواص بپرهیز! چرا که چنین حکومتی رضایت الهی را به دنبال دارد و دوام و بقای خود را تضمین می کند . نارضایتی عامه مردم خشنودی خواص را از بین می برد و نارضایتی خواص با خشنودی عموم مردم پوشیده می شود....
حضرت امیرالمؤمنین در خطبه 133 پیرامون خصائص قرآن می فرماید : " قرآن ناطقی است که خسته نمی شود و از تکرار مطلب برای شنونده ابائی ندارد، باطل نمی گوید، و هر چه می گوید حق است و صدق است و صلاح ، خانه ای است که هرگز ویران نمی شود ، و عزّتی است که یارانش هرگز شکست نمی خورد و پراکنده نمی شوند .......
.... در معنای شکر سه معنا مشهورتر است : 1. انسان نعمتی را که دارد بداند که از خداست .
2. انسان از آن نعمتها و امکاناتی که خدا در اختیارش قرار داده در راه گناه استفاده نکند.
3. انسان نعمتهایی را که خداوند به او داده بشناسد و در راهی از آن بهره بگیرد که خدا دوست دارد و دستور داده است.
که البته احتمالات دیگری هم امام راحل در کتاب بیان نموده که از آن جمله ....
قطره ای از دریای بیکران کلام الهی:
آیه شماره 15و 16 از سوره مبارکه مومنون
ثمَُّ إِنَّکمُ بَعْدَ ذَالِکَ لَمَیِّتُونَ * ثُمَّ إِنَّکمُْ یَوْمَ الْقِیَمَةِ تُبْعَثُونَ
سپس شما بعد از آن می میرید.* سپس در روز قیامت برانگیخته می شوید! نکات تفسیری :
1- مرگ نابود شدن نیست، مرحله اى از تکامل است. (ثمّ انّکم بعد ذلک لمیّتون)
2- مرگ، سرنوشت قطعى انسان است. (ثمّ انّکم... لمیّتون) «(انّ» و حرف «لام» و جمله ى اسمیّه همه نشانه ى تأکید است)
3- آفرینش انسان، هدفدار است. (ثمّ انّکم یوم القیامه تبعثون)
4- میان مرگ ورستاخیز فاصله طولانى است. «(ثمّ» نشان فاصله ى طولانى است)
.... به نظر می اید اجتماع انصار یک تجمع باز دارنده از سوی گروهی بود که به هر علتی نسبت به آینده خودش احساس نا امنی می کرده و باورش این است که بعد از در گذشت پیغمبر اکرم اسلام زمامداری و رهبری جامعه اسلامی منطبق با اراده خدا و خواست پیغمبر اکرم در اختیار وارث پیامبر و وصیّ پیغمبر قرار نمی گیرد . چرا؟ چون اینها قبلاً با علی بن ابیطالب بیعت کرده بودند و همه جا حضور داشتند .....
قطره ای از دریای بیکران کلام الهی:
آیه شماره 14 از سوره مبارکه مومنون
ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَمًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لحَمْاً ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا ءَاخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الخَالِقِینَ
سپس نطفه را بصورت علقه ( خون بسته)، و علقه را بصورت مضغه ( چیزی شبیه گوشت جویده شده)، و مضغه را بصورت استخوانهایی درآوردیم; و بر استخوانها گوشت پوشاندیم; سپس آن را آفرینش تازهای دادیم; پس بزرگ است خدایی که بهترین آفرینندگان است! نکات تفسیری : 1-آفرینش انسان در چند مرحله انجام گرفته است. (طین نطفه علقه...)
2-تمام مراحل آفرینش، زیر نظر خداوند است. (خلقنا کسونا انشأنا)
3- ارزش انسان به روح اوست. (خلقاً آخر)
4-خودشناسی، مقدّمه ى خداشناسى است. (نطفه، علقه، مضغه فتبارک الله احسن الخالقین)