امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: «أَهْلُ الدُّنْیَا کَرَکْبٍ یُسَارُ بِهِمْ وَ هُمْ نِیَامٌ»؛ غالب فرمایشات آن حضرت از بیانات نورانی پیغمبر(علیهما السلام) استفاده میشود. آن حضرت فرمود: «النَّاسُ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ اکثری مردم خواباند هنگام مرگ بیدار میشوند. برخیها در هنگام مرگ هم بیدار نمیشوند، خوابیده میمیرند و بعد از مرگ بیدار میشوند.
فرمود: اهل دنیا مثل سوارههایی هستند که اینها را منتقل میکنند و خودشان در حال خواب هستند. کسی که اهل دنیا نباشد بیدار است، این حالت انتقال را درک میکند و خود را تسلیم ناقل میکند:
یعنی ما در حال بیداری و در حال زنده بودن منتقل میشویم و گرنه مرگ به معنای نابودی که نیست. آن مرگ به معنای نابودی فوت است نه وفات! در قرآن کریم هیچ سخن از فوت نیست، یک جاست که نفی کرده است فرمود: ﴿فَلاَ فَوْتَ﴾، هر چه از قرآن درباره مرگ آمده وفات است.
اگر کسی خواب باشد نمیداند که او را از کجا به جایی بردند! اما وقتی بیدار باشد به این نقل و انتقال رضا میدهد و ادعا میکند که من میفهمم که دارم از جایی به جایی میروم و خود را تسلیم این ناقل میکند.
گزیده ای از بیانات آیت الله جوادی آملی در شرح حکمتهای نهج البلاغه
حضرت فاطمه سلام الله علیها
فَرَضَ اللّهُ الإِیمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ... وَالزَّکاةَ زِیادَةً فِی الرِّزقِ.
خداوند ایمان را پاک کننده از شرک... و زکات را افزاینده روزى ساخت.
کتاب من لا یحضره الفقیه : ج ٣