مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

  • بیا گل زهرا

    بهترین مباحث اخلاقی در کتب جهاد با نفس وسایل الشیعه جمع شده است. مرحوم آیت الله بهجت در پاسخ طلاب و افرادی که از سیر و سلوک و چیزهایی از این قبیل می پرسیدند می گفتند: هفته ای یک یا دو حدیث از این کتاب جهاد با نفس را بخوانید تا به هدفی که دارید، برسید...

     

    جهت دریافت فایل صوتی کلیک کنید.
    حجم: 20.6 مگابایت

    اخیراً شبهاتی در فضای مجازی مطرح شده مبنی بر اینکه آیا اهل بیت علیهم السلام هم دعای ندبه می خوانند یا زیارت عاشورا می خوانند؟ یا مثلاً اهل بیت به امام حسین تقربب می جویند؟... در پاسخ باید گفته شود بله، اهل بیت و پیامبر علیهم السلام دارای دو شأن هستند. یک شأن آنها به عنوان یک مکلف مثل من و شما که نماز می خوانند، دعا می خوانند، منجات شعبانیه می خوانند، با همه حرفهایی که درونش هست. پیامبر صلوات الله علیه نماز می خواند و در نمازش هم می گوید: " ...أشهد أنّ محمداً عبده و رسوله" ...

    دریافت
    حجم: 16.1 مگابایت

    برای اینکه انسان به سعادت و خوشبختی برسد همه راهها و امکانات و آموزه ها را خداوند در اختیار انسان گذاشته هم تکویناً و هم تشریعاً و دیگر عذری باقی نگذاشته است.

    برای اینکه انسان بخواهد به مقصد و به خوشبختی برسد باید مبدأ و مقصد را بشناسد. هم راه را و هم خودش را، ظرفیتها، نقاط ضعف و قوت، تمایلات و نیازها و هم خطرات و موانع و دست اندازها را بشناسد. و در بخش دوم بعد از شناختن اقدام کند ، حرکت کرده و دست به عمل بزند. در جا نزند و متوقف نماند...

    جهت دریافت فایل صوتی کلیک کنید.
    حجم: 15.3 مگابایت

    در بین فرازهای دعای ندبه یک رابطه سازمانی و ارگانیک برقرار است  . چون دعاها گاهی از هم پراکنده است، یکی مال دنیاست، یکی مال آخرت است، یکی مال خودش است، یکی مال همسایه است، ... و گاهی هم کل دعا با هم مرتبط است . دعای ندبه دارای چنین انسجام و تشکیلاتی است...

    دریافت
    حجم: 21.2 مگابایت

     

    از آیه 45 تا آیه 77 به بیان دو نوع جایگاه برای مؤمنین می پردازد و این خود نشان دهنده این است که خوبان هم در قیامت دو گروهند.

    در این مطلب، چهار بهشت ترسیم شده که نعمتهای آنها به صورت زوج، شرح داده شده است. اینکه از چهار بهشت آن هم با این نعمات شبیه به هم برای آنان یاد شده است، چند سؤال وجود دارد:
    ۱. مراد از این بهشتها چیست؟ دو بهشت اول به عنوان پاداش و دو بهشت دیگر به عنوان تفضل الهی است.
    ۲. دو بهشتی که با آیه «وَمِنْ دُونِهِمَا جَنَّتَانِ» از آن یاد شده، برای همان کسانی است که دو بهشت قبلی برای آنان بود و یا برای افرادی با مقام پائین تر است؟ در پاسخ این سؤال بین مفسران دو قول وجود دارد: عده ای می گویند این دو بهشت برای همان خائفان و از باب تضاعف سرور برای آنان است؛ و عده ای دیگر می گویند که دو بهشت دوم برای اصحاب یمین است که از حیث مقام پائین تر از خائفان هستند

    جهت دریافت فایل صوتی کلیک کنید.
    حجم: 22.1 مگابایت

     

     

     

    .


    در آیات این بخش سوره خدای رحمان راخالق و مالک و مدبر آلاء مشهود در نظام حکیمانه و منسجم جهان هستی معرفی کرده و بعد از آن ربوبیت الهی در امر دو مشرق و دو مغرب را ذکر می شود و در ادامه، حکمت و قدرتی را که در آفرینش دو دریا با دو طبع متفاوت بکار رفته، بیان می دارد، زیرا این دو با وجود تلاقی مستمر، بر یکدیگر غالب نگشته و اثر نمی گذارد و از فوائدشان لؤلؤ و مرجانی است که از دل آنها بیرون می آید و در نهایت آخرین مورد از مظاهر آلاء پروردگار که در این مطلب به آن اشاره می شود، کشتیهای کوه مانندی است که بر روی دریاها روانند و مملوک او هستند

    آنچه که از تدبر در این نعمات به دست می آید این است که رحمانیت خدای متعالی در دقت و نظم و حکمت این نعمتها جلوه کرده و منشأ منفعتها شده است. در این مطلب نیز، یک جهت اصلی بین نعم مذکور به نظر می رسد و آن اینکه با توجه به کیفیت آفرینش و دقت و نظمی که در آنها به کار رفته و منفعتهایی که دارند، بر قدرت و رحمت پروردگار دلالت می کنند

    جهت دریافت فایل صوتی کلیک کنید.
    حجم: 22.7 مگابایت

    .


    سوره مبارکه" الرحمن" (عروس قرآن ) دارای دو بخش است: نخست، آیات 1 تا 30؛ دوم، آیات 31 تا 78؛

    آیات این بخش، عنایات ویژه خدای رحمان به انسان در زمینه هدایت را ذکر می کند؛ سپس به آلاء و نعمات او در جهان هستی و نظام به هم مرتبط آن اشاره می کند؛ و پس از آن وارد جزئیات برخی از نعمات شده و به حکمت و قدرتی که در آنها به کار رفته اشاره کرده و منافعش را بیان می فرماید؛

    با توجه به سی و یک بار تکرار آیه شریفه «فَبِأَیِّ آلاَءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ»، می توان گفت که فضای کلّی سوره، تکذیب استناد آلاء و نعمات به پروردگار رحمان است؛ و به قرینه برشماری انگیزنده آلاء و نعمات بدون طرح شبهات بینشی و ذکر پاسخ های استدلالی، می توان نتیجه گرفت که منشأ این تکذیب، غفلت بوده است؛ ذکر فانی بودن آلاء و نعمات دنیوی (کُلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ‌ * وَ یَبْقَى وَجْهُ رَبِّکَ ...)، حاکی از آن است که توهم بقاء دنیا، سهمی در غفلت مزبور دارد..

    جهت دریافت فایل صوتی کلیک کنید.
    حجم: 22.5 مگابایت

    .

     

    دعای ندبه همانطور که از اسمش بر می آید یک سوگنامه ای است از اهل بیت علیهم السلام که در واقع مردم تکلیفی که در قبال اهیل بیت اجرا نشد!

    وقتی کاروان اسرا وارد مدینه شد امام سجاد علیه السلام در آنجا یک خطبه ای را ایراد فرمودند:" ...اگر پیامبر به جای سفارش به مودّة ذی القربی، مسلمانان را سفارش به جنگیدن و آزردن ما می کردند، بیش از آنچه که با ما انجام دادند ، نمی توانستند انجام دهند...

    دریافت
    حجم: 23 مگابایت

     

     

     

    سیاق سوم سوره در نگاه اول با مباحث قبلی مرتبط نیست، چرا که خداوند با قسم به بیان جایگاه والای قرآن کریم می پردازد و این به این معناست که اثبات الهی بودن قران اعم از محتوا والفاظ که نشان از عظمت و ارزش این کتاب است و بهره انکار آن جز خسران وزیان نیست...

    جهت دریافت فایل صوتی کلیک کنید.
    حجم: 24.6 مگابایت

    در بخش دوم سوره استدلالاتی بر وجود معاد بیان می شود چرا که اگر کسی معاد را نپذیرد، زندگی دنیا و ابدیتش خراب شده و به باد می رود. لذا در این بخش از آیات با بیان 4 دلیل وجود معاد را اثبات می کند:

    جهت دریافت فایل صوتی کلیک کنید.
    حجم: 24.7 مگابایت


    مختصر درباره ای از ما

    مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)
    مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

    دسته بندی ها

    حدیث هفته

    حدیث 92

    امام صادق علیه السلام:

    مَن وَدَّعَ شَهرَ رَمَضانَ فی آخِرِ لَیلَةٍ مِنهُ وقالَ: اللّهُمَّ لاتَجعَلهُ آخِرَ العَهدِ مِن صِیامی لِشَهرِ رَمَضانَ، وأعوذُ بِکَ أن یَطلُعَ فَجرُ هذِهِ اللَّیلَةِ إلاّ وقَد غَفَرتَ لی. غَفَرَ اللّهُ تَعالى لَهُ قَبلَ أن یُصبِحَ ورَزَقَهُ الإِنابَةَ إلَیهِ .

    هر کس در شب آخر ماه رمضان با آن وداع کند و بگوید : «خداوندا! این ماه را آخرین روزه دارىِ من در ماه رمضان قرار مده! پناه به تو مى‌برم از این که سپیده این شب بدمد مگر آن که مرا آمرزیده باشى»، خداوند متعال پیش از صبح او را مى‌آمرزد و توفیق توبه به درگاهش به او روزى مى‌کند.

    الإقبال : ١ / ٤٣