مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

    تلاوت صفحه 463 :

    قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :

    آیه شماره 47  از سوره مبارکه یونس
     وَلِکُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولٌ فَإِذَا جَاء رَسُولُهُمْ قُضِیَ بَیْنَهُم بِالْقِسْطِ وَهُمْ لاَ یُظْلَمُونَ
    و هر امتى را پیامبرى است پس چون پیامبرشان بیاید میانشان به عدالت داورى شود و بر آنان ستم نرود
    نکات تفسیری :

    1- از سنّت‏هاى الهى آن است که هیچ امّتى بدون پیامبر نباشد. «لکل امّةٍ رسول»
    2-تاریخ دین، همراه با تاریخ انسانیّت است ( چنانکه در آیه ‏ى دیگرى مى‏ خوانیم: «و ان من امّةٍ الاّ خلا فیها نذیر» فاطر،24. )«لکل امّةٍ رسول»
    3- قهر الهى (که در آیه قبل مطرح شد) بعد از اتمام حجّت و آمدن پیامبران است. «لکل امّةٍ رسول»
    4- گسترش قسط و عدل در جامعه، در سایه‏ ى بعثت پیامبران است. «اذا جاء رسولهم قضى بینهم بالقسط»
    5- در قیامت، هر گروهى با پیامبر خودشان حاضر مى‏ شوند، سپس میان آنان به عدالت داورى مى‏ شود (آیه‏ ى دیگر مى‏ فرماید: «و جیئ بالنبیّین والشهداء وقضى بینهم بالحقّ» زمر، 69. ) «جاء رسولهم قضى...»

    وقتی خطبه عقد خوانده می شود بذر محبت در دل طرفین کاشته می شود. هر چه بیشتر آن را پرورش دهند بر محبوبیت آنها نزد طرفین افزوده خواهد شد. برای زیاد شدن دلبستگی زن و شوهران به هم می توان به نکات زیر توجه داشت. البته در این زمان و استمرار بسیار مهم است . باید مداومت داشت تا بتوان حاصل نیکو برداشت.

    مهارتهای همسر داری برای ایجاد آرامش رفتاری:

    1.  انتقامگیر نباشید
    2.  روی نقاط ضعف همسر دست نگذارید
    3. تعصبات غلط را دور بریزیم
    4. در زندگی فرمان ندهید (رئیس بازی در نیاورید)...


    برای دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.

    حجم: 16.1 مگابایت

    تلاوت صفحه 462 :

    قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :

    آیه شماره 25  از سوره مبارکه مومنون
     إِنْ هُوَ إِلَّا رَجُلُ بِهِ جِنَّةٌ فَترَبَّصُواْ بِهِ حَتىَ‏ حِینٍ
    او(نوح) فقط مردی است که به نوعی جنون مبتلاست! پس مدتی درباره او صبر کنید (تا مرگش فرا رسد، یا از این بیماری رهایی یابد!)
    نکات تفسیری :

    1- برخى که نمى‏ توانند رشد کنند، مقام بزرگان را پایین مى‏ آورند. «رجل به جِنّة»
    2- غرور و لجاجت، سبب مى‏ شود که به عاقل‏ترین مردم نسبت جنون داده شود. «رجل به جِنّة»
    3- سران کفر، دعوت انبیا را یک حادثه روحى و روانى مى‏ پندارند و مى‏ گویند: صبر کنید هیجان‏ها و ادّعاهاى او تمام مى‏ شود. «فتربّصوا»
    4- توکّل و دعا، بزرگ‏ترین اهرم در برابر تهمت‏ها و تحقیرهاست. «قال ربّ»
    5- درخواست کمک از خداوند براى پیروزى ایمان بر کفر است، نه پیروزى فرد بر فرد. «انصرنى بما کذّبون» نفرمود: «انصرنى علیهم»

    در روایات ما حسن خلق به معاشرت اجتماعی نیکو تعبیر شده نه هر فضیلت اخلاقی! وقتی می گویند حسن خلق داشته باش به این معنا نیست که سخاوت و شجاعت و ... داشته باش . حسن خلق (معاشرت نیکو ) 8 مورد است که علامه مجلسی کاملاً توضیح داده از جمله : زبان نرم و ملایم، گشاده رویی ، خوش چهره بودن ، خندان بودن و ... چیزهایی که به دیگران ربط دارد.

     

    برای دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.
    حجم: 13 مگابایت

     

     

     

    تلاوت صفحه 461 :

    قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :

    آیه شماره 5  از سوره مبارکه ابراهیم
     وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ
    و ایام اللَّه را بیادشان آر که در این، (یادآورى)، براى هر صبور شکرگزارى عبرتى هست‏.
    نکات تفسیری :

    1-راه نجات مردم از ظلمات، یاد قهر و قدرت خدا نسبت به ستمگران و توجّه به الطاف اونسبت به گذشتگان است. «ذکّرهم بایّام اللَّه»
    2- توجّه به تاریخ، زمینه‏ ى صبر و شکر را در انسان به وجود مى ‏آورد. یادآورى مصیبت‏ها وتلخى‏ هاى گذشته و برطرف شدن آنها، انسان را به شکر وادار مى‏ کند. و توجّه به پایدارى امّت‏ها و پیروزى آنان، آدمى را به صبر و مقاومت دعوت مى‏ کند. «ان فى ذلک لایات لکل صبار شکور»
    3- همه ‏ى روزها روز خداست، امّا روز تجلّى قدرت خداوند حساب دیگرى دارد. (تجلّى قدرت او در قهر بر کفّار و تجلّى لطف او بر مؤمنین.) «ایّام اللَّه»
    4- هرگونه جشن یا سوگوارى و مراسم ویژه ‏اى که بزرگداشت ایام‏ اللَّه باشد جایز است. «ذکّرهم بایّام اللَّه» (بر خلاف نظر فرقه‏ ى منحرف وهّابیّت)
    5- مؤمن در سختى، صبر و در رفاه، شکر مى‏ کند. «صبّار شکور»

    درس بیستم (قسمتهایی از نامه 1 - 57 و 63)

    در جریان جمل ، افرادی بودند که گمان به شکست خوردن حضرت امیر در جنگ داشتند. ازجمله ابو موسی اشعری فرماندار کوفه که پس از بیعت مردم با حضرت علی علیه السلام در سمت خود ابقا شده بود. وقتی مردم از او کسب تکلیف کردند؛ به آنها می گفت : " اگر آخرت را می خواهید در خانه بمانید و اگر دنیا را می خواهید به طلحه و زبیر بپیوندید....


    برای دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.

    حجم: 13.4 مگابایت

    تلاوت صفحه 460 :

    قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :

    آیه شماره 23  از سوره مبارکه مومنون
     وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلىَ‏ قَوْمِهِ فَقَالَ یَاقَوْمِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَا لَکمُ مِّنْ إِلَاهٍ غَیْرُهُ أَ فَلَا تَتَّقُونَ
    و ما نوح را بسوی قومش فرستادیم; او به آنها گفت: «ای قوم من! خداوند یکتا را بپرستید، که جز او معبودی برای شما نیست! آیا (از پرستش بتها) پرهیز نمی‏ کنید؟!
    نکات تفسیری :

    1-در تبلیغ دین، مردم را با محبّت مورد خطاب قرار دهید. «یا قوم»
    2- دعوت به توحید، اوّلین وظیفه ‏ى انبیاست. (در تبلیغ، به مسائل اصلى توجّه کنید) «اعبدوا اللّه»
    3- روح پرستش در باطن انسان وجود دارد، انبیا مورد پرستش را بیان مى‏ کنند. «اعبدوا اللّه - ما لکم من اله غیره»
    4- به سراغ غیر خدا رفتن، بى‏ پروایى است. «أفلا تتّقون»

    ادامه شرح و تفسیر خطبه اول نهج البلاغه :

    برای دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.
    حجم: 10.5 مگابایت

    امام رحمت الله علیه در توضیح حدیث 35 و بحث جبر و تفویض می فرماید : " آنچه نق و رذیله و شرّ و وبال است به عدم و تعین راجع و از لوازم ماهیت است که متعلق جعل و مفاض از حق نیست"برای فهم این مطلب یک تابلو را در نظر بگیرید؛دارای رنگها و خطوط متفاوتی است . این یک اصل است که رنگ روشن زیباتر از رنگ تیره است و خطوط اف و منظم بهتر از خطوط کج و معوج و نا منظم است . اما آیا می شود رنگهای تیره و کج را از تابلو حذف کنیم؟ اگر حذف کنیم دیگر تابلویی باقی نمی ماند. حقیقت تابلو به همین ترکیب رنگها و خطها است. به همین منوال اگر چیزهایی را که نامش را شرّ و بدی گذاشته ایم از نظام طبیعت جدا کنیم ، چیزی از نظام باقی نمی ماند...


    برای دریافت فایل صوتی اینجا کلیک کنید.


    تلاوت صفحه 459 :

    قطره ای از دریای بیکران کلام الهی :

    آیه شماره 41  از سوره مبارکه یونس
     وَإِن کَذَّبُوکَ فَقُل لِّی عَمَلِی وَلَکُمْ عَمَلُکُمْ أَنتُمْ بَرِیئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَأَنَاْ بَرِیءٌ مِّمَّا
    و اگر تو را تکذیب کردند بگو عمل من به من اختصاص دارد و عمل شما به شما اختصاص دارد شما از آنچه من انجام مى‏ دهم غیر مسؤولید و من از آنچه شما انجام نمى‏ دهید غیر مسؤولم
    نکات تفسیری :

    1- مردم را نمى‏ توان به ایمان آوردن مجبور کرد. وظیفه‏ ى پیامبران ارشاد و هدایت است، نه اجبار. «وان کذبوبک فقل...»
    2- در مقابل تکذیب کنندگان احساس شکست نکنیم، چون پاداش هدایت و ارشاد را مى‏ بریم و مخالفان نیز به کیفر تکذیب و لجاجت خود مى‏ رسند ولى برنده ‏ى این معامله ما هستیم. «لى عملى و لکم عملکم»
    3- پیامبر در برابر تکذیب‏ کنندگان موضع ‏گیرى قاطعى داشت. «فقل لى عملى و لکم عملکم»
    4 - سود و زیان هرکس تنها به خود او بر مى‏ گردد. «لى عملى ولکم عملکم» (کلمه‏ ى «لى» و «لکم» مقدّم بر «عملى» و «عملکم» آمده است)
    5- اسلام دین استدلال واخلاق است، نه سازش با کفّار. اگر حقّ را پذیرا نشدند، بیزارى خود را از رفتار و عقاید آنان اعلام کنیم. «انتم بریئون، وانا برى»

    دسته بندی ها

    حدیث هفته

    حدیث

    امام کاظم ‏علیه السلام:

    المُصیبَةُ لِلصّابِرِ واحِدَةٌ و لِلجازِعِ اثنَتانِ؛
    مصیبت براى شکیبا یکى است و براى ناشکیبا دوتا.