مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

  • در شهر اگر هیچ کسی را غم دین نیست تا فاطمه زنده‌ست علی خانه‌نشین نیست.

  • ایران در ماتم بزرگمردی می گرید

  • فاطمیه

     وجود مبارک امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) در هنگام دفن صدیقه کبری خطاب کرد به قبر مطهّر پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) این جمله را عرض کرد، این در خطبه 202 نهج البلاغه است؛ «أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَیْلِی فَمُسَهَّدٌ إِلَی أَنْ یَخْتَارَ اللَّهُ لِی دَارَکَ الَّتِی أَنْتَ بِهَا مُقِیمٌ»؛ به حضرت عرض کرد تا عمر من به پایان برسد، داری که شما هستید به آنجا ملحق بشویم، این خصیصه‌ای است بین حضرت امیر و وجود مبارک حضرت رسول(علیهما السلام). وجود مبارک پیغمبر یک وقت فرمود: سخاوت یک شجره طوبایی است که اصل آن در بهشت در خانه من است و شاخه‌های او به خانه‌های مؤمنین می‌رسد. در جلسه دیگر فرمود: سخاوت یک شجره طیبه‌ای است که اصل آن در خانه علی بن ابیطالب است شاخه‌های پربرکتش به خانه‌های مؤمنین می‌رسد. به حضرت عرض کردند این دو حدیث هماهنگ نیست؛ چون شما در یک جلسه فرمودید اصل این درخت در خانه من است، در جلسه دیگر فرمودید اصلش در خانه علی است! فرمود: «دَارِی وَ دَارَ عَلِیٍّ وَاحِدَةٌ»؛ چرا؟ شما وقتی به آیه مباهله مراجعه می‌کنید می‌بینید وجود مبارک حضرت امیر به منزله جان پیغمبر تلقّی شده است: ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکُمْ﴾؛ این ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکُمْ﴾ نشان می‌دهد که اینها یک حقیقت‌اند. ما یک حقیقت هستیم، منتها در این نشئه کثرت در دو جا ظهور کردیم.

    اینجا که وجود مبارک حضرت امیر در این خطبه می‌گوید تا خدا برای من داری را که در بهشت هست انتخاب کند، یعنی همان جایی که شما حضور دارید. بعد فرمود: «وَ سَتُنَبِّئُکَ ابْنَتُکَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِکَ عَلَی هَضْمِهَا فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَال‏»؛ فرمود دخترت مهمان شماست به حضور شما می‌آید و گزارش جریان سقیفه و امثال سقیفه را به عرض شما می‌رساند و به اطلاع شما می‌رساند که امت اجتماع کردند که فاطمه را هضم کنند و حذف کنند. این بیان نورانی حضرت است در این خطبه.

    مستحضرید که دلالت چند قسم است یک قسم بالمطابقه است یک قسم بالالتزام. دلالت بالالتزام این است که این لفظ را می‌گویند لازم این لفظ هم مثل مطابق اصلی آن حجت است؛ اگر گفتند این آتش است یعنی آتش است و می‌سوزاند. لازم نیست بگویند می‌سوزاند. یک وقت می‌گویند ابراهیم خلیل امت است، «کان إبراهیم أمة واحدة»؛ معلوم می‌شود که یک نفر کار یک کشور را می‌کند. یک وقت می‌گویند یک ملّت قیام کردند برای کوبیدن ابراهیم خلیل. این به دلالت التزام می‌فهماند که ابراهیم امت واحده است؛ چون اگر یک امت نباشد یک مملکت نباشد یک کشور نباشد، یک کشور که به جنگ او نمی‌آید.

    اینکه وجود مبارک حضرت امیر فرمود امت جمع شدند تا فاطمه را هضم و حذف کنند؛ یعنی فاطمه امت است، چون اگر یک فرد عادی بود که لازم نبود یک امت قیام کند او را از پا دربیاورد. امت به وسیله سقیفه حضور پیدا کرد. آنها که اهل حَلّ و عقد بودند آنها جامعه را شوراندند و به هر حال اهل بیت را خانه‌نشین کردند. اینکه به پیغمبر عرض می‌کند: «وَ سَتُنَبِّئُکَ ابْنَتُکَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِکَ عَلَی هَضْمِهَا»؛ یعنی «إن فاطمة علیها السلام أمة واحدة».

    صدیقه کبری در بین همه زن‌ها «کانت أمة واحدة». مریم در حدّ انجیل، قدرت اعجاز و مانند آن دارد. با مجموع عیسی دوتایی باهم یک آیت جهانی‌اند. فرمود مریم و ابن مریم ﴿آیَةً لِلْعالَمینَ﴾، دو تایی. وجود مبارک فاطمه(سلام الله علیها) هم‌سطح قرآن است این طور نیست که در قرآن حقیقتی باشد فاطمه(سلام الله علیها) نداند، یا فاطمه(علیها السلام) کاری بکند و عملی داشته باشد سیره‌ای و سنتی و سریره‌ای داشته باشد که قرآن نگفته باشد؛ پس او همتای قرآن است. اگر کسی که همتای انجیل است، الآن جهان را مسخّر کرده است شرق و غرب عالم به نام مریم است، مسیحیت توانست این مریم را به جهان معرفی کند،

    وجود مبارک صدیقه کبری در خطبه «فدکیه» فرمود ما وحدت می‌خواهیم. کشور با وحدت و اتحاد حلّ می‌شود. اما اتحاد و وحدت سفارشی نیست با سخنرانی حلّ نمی‌شود. «وَ الْعَدْلَ تَنْسِیقاً»، عدل کشور را به هم مرتبط می‌کند عامل وحدت است و ما هستیم. «وَ طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً لِلْفُرْقَة» و ما هستیم. البته سفارش می‌کنیم تبلیغ هم می‌کنیم که اتحاد چیز خوبی است، اختلاف چیز بدی است؛ ولی با سفارش دل‌ها منسجم نمی‌شود. فرمود آنچه دل‌ها را منسجم می‌کند عدل است کلید آن به دست ماست. امامت است کلید آن به دست ماست. اینها در خطبه‌های نورانی حضرت است در خطبه «فدکیه». لذا وجود مبارک امیرالمؤمنین به پیغمبر عرض می‌کند یک امت جمع شد که فاطمه را از پا دربیاورد. «وَ سَتُنَبِّئُکَ ابْنَتُکَ بِتَضَافُر»؛ یعنی اجماع. «بِتَضَافُرِ أُمَّتِکَ عَلَی هَضْمِهَا»؛ امت جمع شدند که فاطمه را خانه‌نشین کنند. پس معلوم می‌شود که فاطمه یک امت است، چون اگر یک فرد عادی بود که یک فرد عادی می‌توانست او را با قنفذ و امثال قنفذ خانه‌نشین بکنند. اینکه همه تصمیم گرفتند که اسرار سقیفه، اصحاب سقیفه، قبل و بعد آن، همه حواشی جمع شدند که فاطمه را خانه‌نشین کنند پس معلوم می‌شود که فاطمه امت است «کانت فاطمه علیها السلام أُمة واحدة».

    ثبت نام ترم دوم 98-99 شروع شد.

    در این ترم با دروس تدبر در قرآن، تفسیر قرآن، تفسیر روایی، فهم زبان قرآن، سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام، شرح حدیث جهاد با نفس، گفتمان انقلاب بر اساس نهج البلاغه و ... در خدمت قرآن پژوهان گرامی هستیم.

    همه ما در گام اول به توصیف و تمجید و ... می پردازیم اما این سقف همت ما نباید باشد چون پس از مدتی این شخصیت در مقام توصیف می ماند و تمام می شود . وراء این مقام توصیف که ضرورت دارد و همچنان باید با شور و احساسات حفظ شود، یک مقام بالاتری است به نام مقام تکلیف یعنی حالا من چه نسبتی دارم با این واقعه من چه کاره ام این وسط؟ بعضی می گویند: شهید سلیمانی چه آدم بزرگی بود! چه شجاعتی داشت! چه تواضعی داشت! ولی عده ای به دنبال این هستند که شهید سلیمانی چگونه سلیمانی شد؟ امام حسین و اصحابش چگونه به این مقام و موقعیت رسیدند؛ ما هم همین مسیر را طی کنیم درست است که ما امام حسین نمی شویم ولی ... این تکلیف آور است و چون تکلیف تکلّف آور است خیلی ها از زیر آن شانه خالی می کنند.


    برای دریافت فایل کلیک کنید
    حجم: 13.1 مگابایت

    سیستان تو را به یاری می خواند

    بی‌قراری آسمان در سیستان و بلوچستان پایان یافت و باران بند آمد. بارانی کم سابقه که موجب طغیان رودخانه‌های محلی شد و سر از روستاها و زمین‌های کشاورزی مردم درآورد.

    هر چه از پایان فعالیت قوی ترین سامانه بارشی سال جاری در سیستان وبلوچستان می گذرد عمق خسارت های ناشی از آن بیشتر خود را نشان می دهد.

    قطع محورهای ارتباطی 500 روستا وبسته شدن 26 محور ارتباط فرعی، قطع برق 130 روستا، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی 300 روستا در مناطق مرکزی و جنوبی، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان های کنارک و دلگان و چابهار از جمله آسیب های وارد آمده به مناطق سیل زده در استان است.

    در پی مشکلات پدید آمده از بارندگی‌های شدید در سیستان و بلوچستان و برخی نقاط جنوب شرقی کشور، حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیامی دستگاههای دولتی و مجموعه‌های مردمی را به یاری هر چه بیشتر مردم عزیز آن مناطق فراخواندند

    به گفته ایشان، بارندگی‌های شدید در استان سیستان و بلوچستان و برخی نقاط دیگر در جنوب شرقی کشور که به آب‌گرفتگی مشکل‌ساز برای مردم و در مواردی ویرانگر و خسارت‌بار انجامیده است، ایجاب می کند که در کنار خدمات‌رسانی قابل تقدیری که تاکنون صورت گرفته است، دستگاههای دولتی و مجموعه‌های مردمی هر چه بیشتر به یاری مردم عزیز آن سامان شتافته از وقوع خسارتهای بیشتر جلوگیری نمایند.

    در روزهای اخیر مردم شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان با سیلاب و سرمای کم سابقه ای مواجه شده اند. مشاهده عکس ها و فیلم هایی که از این مناطق در شبکه های اجتماعی وجود دارد نشان دهنده اوضاع و احوال بسیار نامساعد بخشی از هموطنان کشورمان است. تصاویر و فیلم هایی که بسیار ناراحت کننده و بیانگر مشقت و سختی بسیار آنهاست. شرایطی که بدون شک لزوم تسریع کمک به آنها را صدچندان می کند.

    در تفسیر بحث صراط و صراط مستقیم (آیه 4 سوره مبارکه یس) به نکته ای از کلام امیرالمؤمنین در خطبه 83 بند هشتم اشاره می کنیم که ایشان هشدار می دهند که حواستان جمع باشد روزی باید از صراط عبور کنیم. می فرماید بدانید! یک روز باید از صراط عبور کنید، گذرگاهی که عبور کردن از آن خطرناک و لغزشها و لرزشهایش پرتاب کننده و پرتگاههایش وحشت زا و ترسهایش پیاپی است...


    برای دریافت فایل کلیک کنید
    حجم: 10.5 مگابایت

    در کلمه 65 حضرت علی امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود : «فَقْدُ الْأَحِبَّةِ غُرْبَةٌ»؛ آدم دوستان خودش را از دست بدهد تنها می‌شود، اختلاف دوست‌های آدم را از آدم می‌گیرد. رعایت نکردن آداب و سنن انسانی دوست را از آدم می‌گیرد و انسان تنها می‌شود. انسانِ تنها غریب است. «فَقْدُ الْأَحِبَّةِ غُرْبَةٌ»، حالا لازم نیست که این به مرگ احبّه منتهی بشود. با اختلاف احبّه که بدترین مرگ است انسان احساس غربت می‌کند. انسان غریب هرگز به مقصد نمی‌رسد. تنها و راه‌گم کرده به مقصد نمی‌رسد.

    گزیده ای از بیانات آیت الله جوادی آملی در شرح حکمتهای نهج البلاغه
    در اهمیت و ضرورت امامت شناسی همین بس که انسان برای اینکه گمراه نشود امام حق و خصوصیات نور را باید بشناسد.با این مقدمه انسان بدون امام به مقصد نمی رسد و تا انسان نشناسد که امام کیست" راهنما ندارد. و چون در این راه رهزنانی وجود دارند پس ضرورت دارد که انسان آن امامام نور را بشناسد تا از گمراهی مصون بوده و به مقصد برسد.

    برای دریافت فایل کلیک کنید
    حجم: 24.3 مگابایت
    وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَکَ عَسَى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَحْمُودًا ﴿٧٩﴾

    «هجود»، به معناى خوابیدن است و «تهجد»، به معناى برطرف کردن خواب با عبادت مى‌باشد.

    نماز شب از نمازهاى بسیار با فضیلت است و در سوره‌هاى مزّمل و مدّثر آمده است: «قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا».

    در روایات بیش از 30 فضیلت براى نمازشب برشمرده شده است که به‌برخى از فضایل آن اشاره مى‌شود:

    تمام انبیا نمازشب داشتند. نماز شب، رمز سلامتى بدن وروشنایى قبر است. نماز شب، در اخلاق، رزق، برطرف شدن اندوه، اداى دین و نورچشم مؤثّر است.

    نماز شب، گناه روز را محو مى‌کند و نور قیامت است.

    امام صادق علیه السلام مى‌فرماید: شرف مؤمن، نماز شب است و عزّتش، آزار واذیّت نکردن مردم.

    ابوذر کنار کعبه مردم را نصیحت مى‌کرد که براى وحشت و تنهایى قبر، در دل شب دو رکعت نماز بخوانید.

    درمانده کسى است که از نماز شب محروم باشد.

    بهترین شما کسى است که اطعام کند، سلام را آشکارا بدهد و هنگامى که مردم در خوابند، نماز بخواند.

    سه چیز بر پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله واجب بود و بر دیگران مستحبّ: نماز شب، مسواک و سحرخیزى و ...


    برای دریافت فایل کلیک کنید
    حجم: 16 مگابایت

    یکی از عمیق ترین و شگفت انگیزترین خطبه های نهج البلاغه خطبه 216 است که طی آن امیرالمؤمنین ضمن توضیح نظام احسن و عالم بشری توضیح می دهد که در هر موضوع و مقوله ای، اگر هر کسی حقی داشته باشد نسبت به آن تکلیفی خواهد داشت. تنها موجودی که در عالم حق دارد و نسبت به آن تکلیفی ندارد، خداوند متعال است. لیکن خدای متعال از باب لطف نسبت به بندگانش حقوقی را بر خود واجب کرده است.


    برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید
    حجم: 12.8 مگابایت

     

     

     

    فاطمیه امسال محرم شده

    عمریست رهین منت زهرائیم                       مشهور شده به عزت زهرائیم

    مُردیم اگر به قبر ما بنویسید                         ما پیر غلام حضرت زهرائیم

    بوی یاس پیچیده...

    علی است انگار... آری اوست که شبانه یاس می کارد...یاسی که عطرش هنوز هم استشمام میشود...

    همان بانویی که عطر چادرش هنوز هم بعد از قرنها معطر میکند کوچه هامان را...

    عطری که دل‌نگران می‌کند آدمی را در تلاطم عزای مادری که به تنهایی خود یک دنیا بود و مادری کرد بر همه گذشته تا امروزمان را...

    "السلام علیک  ایتها الصدیقه الشهیده"

    داغی به قلب عالم امکان نشاند و رفت                    عالم در التماس بماند، او نمانــد و رفت

    دنیای خاک، چادر او را گرفته بـــــــــــود                    دستی کشید و چادر خودرا، تکاند و رفت

    فاطمیه میعادگاهی مغتنم است برای بویین و معطر شدن عطر یاسش...

    جای خالی یاس محمد با هیچ گلستانی پر نمیشود و تا ابد جانسوز است...

    فاطمه جان، حتی سنگ‏ها هم بر سوگ تو ندبه می‏خوانند؛ در غروبی که شاخه‏ ات را شکستند و عطرت را در جهان به یادگار گذاشتند...

    یادمان نرود عهدی را که فاطمه(س) به خاطرش یاسی بی‌نام و نشان شد و تنهایی علی(ع) را به دل تاریخ تصویر کشیده...

     شهادت جانسوز ام الائمه ، مادر سادات، خانم فاطمه ی زهرا سلام الله علیها را به پیشگاه امام زمان عجل الله و همه ی عاشقان حریم ولایت تسلیت عرض می کنیم

     

    مختصر درباره ای از ما

    مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)
    مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

    دسته بندی ها

    حدیث هفته

    حدیث 106

    پیامبر اکرم (ص)

    اسْمَعُوا و أطِیعُوا لِمَنْ وَلاّهُ اللّهُ الأمْرَ ، فإنَّهُ نِظامُ الإسلامِ .

    از کسى که خداوند او را ولى امر شما کرده است، شنوایى و اطاعت داشته باشید که او رشته کار اسلام است.

    الأمالی للمفید : ١٤ / ٢