مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا (ع)

.:: یا علی بن موسی الرضا (ع) ::.

  • سال ۹۶

  • صلوات خاصه امام رضا (ع)

  • شهادت امام هادی (ع)

    السلام علیک ایها الهادی النقی

    هادی! امامنا التقی المتقی، سلام                     نور دهم! امام علی‌النقی، سلام

    فیض مدام، سلسله نورِ دائمی                          پور جواد ابن رضا سبط کاظمی

    درشأنت این بس است که جدشمارضاست          در فضلت این بس است که تو جدّ قائمی

    تا پایه امامت و دین از تو قائم است                     خود عرش فضل را به خدا از قوائمی

    یا حجّه الوفیّ، صفی هادی ای امام                    ای حضرت کریم که عین المکارمی

    چون باب شهر علم نبی بود، جدّ تو                     شد ملک علم و دین ز تو آباد، یا علی

    در پای تو گریسته وحش درنده هم                     ای بسته ی ولای تو آزاد، یا علی

    تاریخ، ای حقیقت بیدار، چون علی                      هرگز تو را نمی‌برد از یاد، یا علی

    هادی! امامنا التقی المتقی، سلام                    نور دهم! امام علی‌النقی، سلام

    «خدا را پیوسته برای هدایت مردم، حجت‌هاست.»

     امام هادى(ع)، هادى امت و هدایت‌یافته غیب بود. فروغی که از خورشید وجودش می‌تابید، روشن‌گر افکار و راهنمای مردم بیدار بود. ظلمت حاکم، آن حق مظلوم را به زندان افکند و در حصر نهاد، ولی آن نور زندانى، پیوسته روشنایی می‌بخشید و بر دل‌های محبان حکومت داشت؛ نه با سلاح، که با فلاح؛ نه با قدرت نظامى، که با فضیلت اخلاقى.
    سخن‌چینان از جاذبه معنوی و برتری علمی‌اش در آتش حسد می‌‌سوختند و حاکمان، او را رقیب حکومت می‌دانستند. او را از مدینه به سامرا بردند تا مدینه بی‌خورشید بماند و پروانه‌ها، سرگردان و شیعه، پریشان، ولی خلفای کوردل عباسى، کورتر از آن بودند که فروغ جهان‌تاب او را درک کنند.
    آنچه او را محبوب دل‌ها ساخته بود، پیوند با خدا، تکیه بر خالق، غنای از مخلوق، وارستگی از دنیا، وابستگی به ابدیت و دلدادگی به عبادت بود.
    سلام بر جان روشن و ضمیر فروزانش که با نیایش و نجوا با خدا مأنوس بود و سجاده و سحر، گواه یک عمر تهجد و شب‌زنده‌داری‌اش بود.

     

    پیام رهبر انقلاب در آغاز سال ۱۳۹۶
    پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت سال ۱۳۹۶

    بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
    یا مقلّب القلوب و الابصار، یا مدبّر اللّیل و النّهار، یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال.
    اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعلِها وَ بَنیها.[عوالم‌العلوم، ج ۱۱، ص ۱۴]

    میلاد مبارک حضرت فاطمه‌ی زهرا، صدّیقه‌ی کبریٰ (سلام‌الله‌علیها) را و عید نوروز را به همه‌ی شما هم‌میهنان عزیز تبریک عرض میکنم. عیدتان مبارک باشد هم‌میهنان عزیز، ملّت بزرگ ایران، جوانان عزیز، قشرهای گوناگون مردم! و بویژه تبریک عرض میکنم به خانواده‌های عزیز شهیدان و جانبازان و ایثارگران و همچنین به همه‌ی ملّتهایی که با عید نوروز آشنا هستند و آن را گرامی میدارند.

    خدای متعال را بر این فرصت سپاس میگویم که یک بارِ دیگر توفیق داد عید نوروز را به شما ملّت عزیز ایران تبریک عرض کنم؛ امیدواریم که سالِ بسیار خوب و مبارک و بابرکتی و همراه با امنیّت و رفاهی در انتظار ملّت ایران باشد و سال ۹۶، ان‌شاءالله سال خوشی برای همه‌ی ملّت ایران و برای مسلمانان جهان باشد؛ همه‌ی خانواده‌های ایرانی، همه‌ی ایرانیان عزیز ان‌شاءالله در این سالی که در این لحظه آغاز شد، مشمول لطف و رحمت و برکت الهی باشند.

    اگر بخواهیم یک ارزیابی‌ای بکنیم از سالی که گذشت -سال ۹۵- باید بگوییم آن سال هم مثل همه‌ی سالهای دیگر شادی‌ها و غمهایی داشت، تلخی‌ها و شیرینی‌هایی داشت؛ منظور تلخی‌ها و شیرینی‌های مربوط به ملّت است، مسائل شخصی مورد نظر نیست. هم شیرینی داشتیم در سال گذشته، شادی داشتیم که این شادی‌ها مربوط است به عزّت ملّی، امنیّت ملّی، همّت جوانانه در میان ملّت ایران و حرکات مؤمنانه‌ی فراگیر در همه جای کشور؛ هم تلخی‌هایی داشتیم که عمدتاً مربوط به مسائل اقتصادی و اجتماعی است که اشاره‌ای به آنها خواهم کرد.

    عزّت ایران و ملّت عزیزمان در سال ۹۵ در سراسر سال مشهود بود؛ از آغاز سال تا پایان سال. دشمنان ما در همه جای دنیا اعتراف کردند به اقتدار ملّت ایران، به عظمت ملّت ایران؛ هویّت ملّت ایران خودش را در سراسر قضایای گوناگونِ این سال نشان داد. با یک بی‌احترامی‌ای که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران شد، مردم، پُرشور و با حمیّت و غیرت در روز بیست و دوّم بهمن پاسخ آن را دادند؛ در روز قدس، در ماه مبارک رمضان، اجتماع عظیم مردم، هویّت و هدفهای این کشور را به همه‌ی دنیا نشان داد.

    امنیّت کشور در این محیط پُرتلاطم منطقه‌ای بلکه بین‌المللی، یک شاخص بسیار عمده و بزرگی برای ملّت ایران بود. امروز اطراف ما، کشورهایی که همسایگان ما هستند: از شرق کشور و جنوب شرقی کشور، تا شمال غربی کشور، کشورها دچار ناامنی هستند، منطقه دچار ناامنی است، ملّت ایران بحمدالله در طول سال یک امنیّت پایدار را تجربه کرد.

    همّت جوانانه‌ای که من اشاره کردم، ناشی از مشاهده و اطّلاع از فعّالیّتهای هزاران گروه جوان در سرتاسر کشور است، که به فعّالیّتهای پُرشور خود، چه در زمینه‌های علمی، چه در زمینه‌های فرهنگی، چه در زمینه‌های ورزشی، چه در زمینه‌های تولیدی، سرگرم هستند و اشتغال دارند، کارهای نو و ابتکارهای نوی را دارند ارائه میدهند و برای آینده‌ی کشور ذخیره فراهم میکنند.

    حرکات مؤمنانه‌ای که اشاره کردم، مراد، جلسات دینی پُرشور و گرم و گیرایی است که در سرتاسر سال وجود داشت؛ مربوط به مسائل ائمّه (علیهم‌السّلام)، مربوط به مسائل مهمّ دینی، از اعتکافها و عبادتها و ماه رمضان و پیاده‌روی اربعین و جلسات مهمّ عاشورا و دهه‌ی محرّم؛ اینها نقاط مثبت و شادی‌آفرین کشور ما و برای ملّت ما است.

    تلخی‌ها و سختی‌‌ها عمدتاً مربوط به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است؛ طبقات متوسّط و ضعیف در طول سال درگیر این مشکلات بودند و همچنان هستند؛ چون از وضع مردم مطّلع هستم، لذا تلخی را با همه‌ی وجود حس میکنم؛ تلخی کامِ مردم، بخصوص مردمِ ضعیف و فرودست و طبقات ضعیف که مربوط به مسائل اقتصادی و مشکلات اقتصادی است، مثل گرانی، مثل بیکاری، مثل آسیب‌های اجتماعی که آنها هم عمدتاً منشأ اقتصادی دارند؛ مثل تبعیض‌ها و نابرابری‌ها.

    خب، همه‌ی ما مسئولیم؛ هم پیش خدای متعال، هم پیش ملّت بایستی پاسخگو باشیم. من در سال «اقدام وعمل» -که سال ۹۵ بود- از مسئولین محترم خواستم که ستادی برای اقدام و عمل تشکیل بدهند و تشکیل دادند؛ کارهای خوبی هم خوشبختانه انجام گرفت که گزارش آن را به ما دادند؛ لکن آنچه انجام گرفته است، با آنچه مورد انتظار مردم و مورد انتظار ما است، فاصله‌ی زیادی دارد. در سخنرانی[سخنرانی معظّمٌ‌له در روز اوّل سال نو در حرم مطهّر رضوی (ع)] توضیح خواهم داد که بعضی از شاخصها و آمارهایی که ارائه میشود از مقامات مسئول، آمارهای مثبتی است؛ بعضی هم که از طرف خود مسئولین ارائه میشود، آمارهای منفی است؛ اینها را در مجموع بایستی مشاهده کرد.

    اقتصاد مقاومتی یک مجموعه است؛ این مجموعه اگر فقط در زیر نام اقتصاد مقاومتی مورد توجّه قرار بگیرد، ممکن است چندان منشأ اثر نباشد؛ من علاج را در این میبینم که این مجموعه را به نقاط مهم تقسیم کنیم و برای هر نقطه‌ی کلیدی و مهمّی یک فصلی از زمان را قرار بدهیم، و از مسئولین و افراد شاخص و از آحاد مردم بخواهیم که همه‌ی همّت خود را بر روی آن نقاط کلیدی متمرکز کنند؛ به نظر من علاج در این است که این نقطه‌ی کلیدی را امسال درست شناسایی کنیم. به اعتقاد من این نقطه‌ی کلیدی عبارت است از تولید، تولید داخلی؛ و اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان؛ اینها آن نقاط کلیدی اصلی است. اگر ما توانستیم روی این دو نقطه متمرکز بشویم و کارها را بر این اساس برنامه‌ریزی و دسته‌بندی بکنیم، تصوّر این است که کار به‌میزان زیادی جلو خواهد رفت و موفّقیّتهای چشمگیر و محسوسی پیش خواهد آمد. من در سخنرانی ان‌شاءالله خصوصیّاتی را که بر این دو نقطه‌ی کلیدی و اساسی مترتّب است توضیح خواهم داد؛ لذا من شعار امسال را «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» قرار میدهم؛ یعنی اقتصاد مقاومتی عنوان کلّی است، بعد تولید و اشتغال؛ این مجموع نقاطی است که بایستی همه بر روی آن متمرکز بشوند. مطالبه‌ی من و مطالبه‌ی مردم از مسئولین عزیز و محترم این است که بر روی این دو نقطه متمرکز بشوند و کارها را با برنامه‌ریزی انجام بدهند و ان‌شاءالله در پایان سال نتایج آن را بتوانند به مردم گزارش کنند.

    امیدواریم که همه‌ی شما در تحت عنایات حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه) و با دعای ارواح مطهّر شهیدان و امام بزرگوار، سال شاد و خوش و همراه با امنیّت و رفاهی را برخوردار باشید و با خود داشته باشید.

    والسّلام‌علیکم ورحمة الله و برکاته

     

    سنتهای الهی همان قانونهای الهی است ...قوانین حاکم بر عالم دو دسته است:

    1. قوانین حاکم بر عالم ماده مثل قوانین و روابط کشف شده در علوم مختلف

    2. قوانین حاکم بر زندگی بشر که بر رفتار انسان و کمال او تأثیر می گذارد که همان سنتهای الهی است...



    دریافت
    حجم: 9.32 مگابایت

    ادامه مباحث خداشناسی :

    دریافت
    حجم: 15.9 مگابایت

    شخصیت آن چیزی است که انسان واقعاً هست نه آن چیزی که نشان می دهد. خلقیاتی که در تنهایی یا در کنار افرادی که با آنها ارتباط صمیمانه تری وجود دارد بروز می کند .بیشترین قسمت شخصیت در زیر 7 سالگی شکل می گیرد ...


    دریافت
    حجم: 15.5 مگابایت

    ... حضرت امیر المؤمنین که برای بار سوم که به مسجد تشریف آوردند ، ابلاغ سیاستهای کلی را تبدیل کردند به پرداختن به جزئیاتی که تبدیل شده به فهم مردم و مردم آنها را یک کاری می دانستند که یا از اساس درست بوده یا اگر درست هم نبوده ، حالا دیگه گذشته ....


    دریافت
    حجم: 12.8 مگابایت

     چرا خداوند از همان اول انسان را در بهشت قرار نداد. این همه زحمت و سختی برای چیست؟ در پاسخ باید گفت: بهشت آدم از مسیر دنیا حاصل می شود . کمال آدم با رنج و زحمت به دست می آید. کمال و بهشت بدون زحمت معنا ندارد . بهشت یک امر اعتباری نیست که مثل حکم شهرداری به کسی داده شود که مثلاً از امروز شهدار شدی و فردا بگویند نه! به درد این کار نمی خوری! بهشت یک حقیقت عینی و خارجی است نه یک امر قرار دادی و اعتباری ....



    دریافت
    حجم: 10.3 مگابایت

    ادامه بیان آیات بخش سوم سوره الرحمن ؛

    حضرت علی علیه السلام می فرمود : "ای مردم! آزاده باشید، آیا آزاده ای نیست که این لماظه را برای اهلش رها کند، ثمن وجودی شما (چون از جنس ثقلین هستید) فقط بهشت است. فقط خود را به بهشت بفروشید و به کمتر از آن راضی نباشید...


    دریافت
    حجم: 13 مگابایت
    السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة (95/12/11 - جلسه 134 تاریخ اسلام)

    مراسم روز شهادت بی بی دو عالم حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها ، روز چهارشنبه صبح با سخنرانی آقای دکتر قنبری و مداحی خانم گنجی در مؤسسه برگزار شد.

    فایل صوتی سخنان دکتر قنبری :

     

    دریافت

     

    حجم: 9.7 مگابایت

     

    درباره شرور گفتیم که از طرف خدا تبعیضی وجود ندارد . آنچه که هست تفاوت است و تفاوت عین عدالت است . اگر در شرایط غیر مساوی تفاوت نباشد ظلم است. اصلاً نظام علّی و معلولی است باید تفاوت وجود داشته باشد علت و معلول نباید با هم مساوی باشند . علت باید بر معلول مقدم و قویتر از آن باشد...

     


    دریافت
    حجم: 10.3 مگابایت

     

     

     

    درس 142 - قسمت سوم سوره مبارکه الرحمن:

    فنا در زمره نعمتهای الهی است همه مخلوقات فانی و فقط اوست که باقی است. البته منظور از نابودی موجودات دنیا ، نابودی مطلق نیست. بلکه مراد گذر از این دنیا به دنیای دیگر و تمام شدن این دنیاست. مؤمن برای خروج از این دنیا باید یک مرحله از فنا را بگذراند تا به دالان بقا برسد....

    دریافت
    حجم: 9.12 مگابایت

    دسته بندی ها

    حدیث هفته

    رفتاری عادلانه

    امام على علیه السلام

    أعدَلُ السّیرَةِ أن تُعامِلَ النّاسَ بِما تُحِبُّ أن یُعامِلوکَ بِهِ

    عادلانه ترین روش، آن است که با مردم، چنان رفتار کنى که دوست مى دارى با تو رفتار کنند

    غرر الحکم، ح3170؛ میزان الحکمه: ج7، ص100