برخی از توصیه های اخلاقی مرحوم آیت الله حق شناس در مورد ماه رمضان وبهره بردن از شبهای قدر:

ثواب فراگیری علم در شبهای احیا:  در روایت وارد شده است که هر کس این دو شب  (نوزدهم و بیست‌ و یکم) احیا را به مذاکره علم بگذراند ؛ هر یک ساعت ثواب یک احیای تام و تمام را در بردارد. مذاکره علم همین است ، همین «قال‌الصادق»  و «قال‌ الباقر» است.

برترین عمل در ماه رمضان :  رفقای عزیز من ! اگربخواهیدازامیرمومنان(علیه السلام ) تبعیت بکنید؛ باید به این نکات توجه بفرمایید . امیرمؤمنان (علیه السلام) عرضه داشت: یا رسول‌ الله! افضل اعمال دراین ماه کدام است؟ حضرت فرمودند : «الورع عن محارم‌ الله».

مقام ورع اقسامی دارد .  یک قسم آن برگشتن از نادانی ، فسق و عمل بد، به عمل صالح است. اگراین مرحله ورع را به کار بستی؛ از علی (علیه السلام )  پیروی کرده‌ای و به مقام توبه نصوح‌ دست‌ یافته‌ ای .

فرمود: «حب علیٍ حسنة لا تضر معها‌ السیئة » محبت علی (علیه السلام) حسنه‌ ای است که با بودن آن ، گناه ضرر نمی‌ رساند. یک کسی عبای امیرمؤمنان (علیه السلام) را بوسید. حضرت (علیه السلام ) فرمودند : «این معنای محبت نیست ». معنای محبت پیروی از امیرمؤمنان ومقام عترت (علیهم السلام) است.

مرحله دوم ورع، پرهیز از مشتبهات است. مرحله سوم هم مقام متقین است که شخص حرف نمی‌زند، مبادا اگر تعریف کسی را بکند؛ یک‌کسی بگوید: این‌طور نیست (و غیبت پیش بیاید). خطاب آمد که ای خاتم‌ الرسل! باید به توبه‌ کنندگان سلام کنی! به‌به! به‌به! شخص اول امکان – اول ما خلق‌الله نوری- باید به استقبال توبه‌ کنندگان برود و به آن‌ها سلام بکند!!! (انعام/۵۴)

رمضان در کلام ائمه معصومین:

تاریخ: ۱۴-تیر-۱۳۹۴

٢٧- افطارى دادن
قال الکاظم علیه‌السلام: «فطرک اخاک الصائم خیر من صیامک». (الکافى، ج۴، ص۶٨، ح٢)
امام کاظم علیه‌السلام فرمود: افطارى دادن به برادر روزه‌ دارت از روزه‌ [مستحبى] تو بهتر است.

٢٨- روزه‌خوارى
قال الصادق علیه‌السلام: «من افطر یوماً من شهر رمضان خرج روح الایمان منه». (وسائل‌الشیعه، ج٧، ص١٨١)
امام صادق علیه‌السلام فرمود: هر کس یک روز ماه رمضان را [بدون عذر]، بخورد روح ایمان از او جدا مى‌شود.

دعا ، ارتباط با خدا – ۳

تاریخ: ۱۴-تیر-۱۳۹۴

آداب دعا:

۱- رو به قبله بودن: داریم که وقتی دعا می خوانید سعی کنید رو به قبله بنشینید، اصلاً قبله به ما جهت می دهد حضرت وقتی می خواست بنشیند رو به قبله می نشست نه تنها نماز، خوراک ما هم باید گوسفندی و گاو و شتری باشد که رو به قبله ذبح باشد یعنی چه شکم، چه اشک، چه اقتصاد همه باید یک جهت الهی داشته باشی. یک جنسی را که از کارخانه تحویل می گیرید تمام اجناس آن آرم کارخانه را دارد. آدمِ خدائی باید همه کارهایش خدائی باشد نشستن رو به قبله، خوابیدن رو به قبله، نماز رو به قبله، کشتن گوسفند رو به قبله، دعا رو به قبله یعنی باید جهت داشته باشد.

۲- بلند کردن دستها: حدیث داریم وقتی می خواهید دعا کنید، دستهایتان را بیاورید تا مقابل صورت و حدیث داریم کف دست که آمد مقابل صورت خدا می گوید من خجالت می کشم دستی را که بالا آمده است، محروم برگردانم.

۳- خضوع و انابه و گریه: خیلی برای گریه آیه داریم و بیشتر روایت داریم، امام زین العابدین علیه السلام می‌فرماید: خدایا! من چرا مدتی است که چشمم اشک ندارد؟ برای چه، «إِلَهِی إِلَیْکَ أَشْکُو قَلْباً قَاسِیاً مَعَ الْوَسْوَاسِ مُتَقَلِّباً وَ بِالرَّیْنِ وَ الطَّبْعِ مُتَلَبِّساً وَ عَیْناً عَنِ الْبُکَاءِ مِنْ خَوْفِکَ جَامِدَةً » (بحارالأنوار،ج‏۹۱،ص‏۱۴۳)خدایا! من از تو شکایت می کنم من از دست چشمم ناراحتم، چشم من گریه ندارد، البتّه گریه در مقابل خدا منظور است. در برابر دشمن و نسبت به کفار محکم، «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ» فتح/۲۹٫ ادامه مطلب

۱۶۴ – تلاوت قرآن کریم

تاریخ: ۱۴-تیر-۱۳۹۴

تلاوت صفحه ۱۶۴:

 

قطره ای از دریای بی کران کلام الهی:

آیه شماره ۳۷  ازسوره مبارکه فرقان
وَقَوْمَ نُوحٍ لَّمَّا کَذَّبُواْ الرُّسُلَ أَغْرَقْنَاهُمْ وَ جَعَلْنَاهُمْ لِلنَّاسِ ءَایَةً وَ أَعْتَدْنَا لِلظَّلِمِینَ عَذَابًا أَلِیمًا
وقوم نوح را هنگامی که رسولان (ما) را تکذیب کردند غرق نمودیم ، و آنان را درس عبرتی برای مردم قرار دادیم ; و برای ستمگران عذاب دردناکی فراهم ساخته‏ ایم!

نکات تفسیری:
۱- تکذیب یک پیامبر به منزله‏ ىتکذیب همه‏ ى پیامبران است. «وقوم نوح لمّا کذّبوا الرّسل»
۲- تاریخ، درس عبرت است. «جعلناهم للناس آیة»
۳- سرنوشت انسان‏ها به دست خودشان است. «کذّبوا… اغرقناهم»
۴- تکذیب انبیا، ظلم است. «واعتدنا للظالمین»
۵- تکذیب انبیا،هم قهردنیوى دارد، «اغرقنا» هم عذاب اُخروى. «عذاباً الیماً»

صفحه 1 از 23112345...102030...انتها
طراحی و اجرای قالب M3G.ir